شناسهٔ خبر: 36764513 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: پارسینه | لینک خبر

انتشار بوی نامطبوع در سراسر تهران؛ منشأ کجاست؟

باشگاه خبرنگاران

انتشار بوی نامطبوع در برخی از مناطق شهر تهران به صورتی است که تمام شهروندان تهرانی آن را احساس کرده‌اند.

صاحب‌خبر -

انتشار بوی نامطبوع از بعدازظهر امروز در برخی از مناطق تهران موجب آزار و اذیت مردم شده است. مشابه این موضوع در  سال گذشته نیز اتفاق افتاده بود که برخی از مسئولان شهری از شهروندان درخواست کرده بودند که اگر مورد مشکوکی در سطح شهر دیدند، آن را به محیط زیست یا آتش‌نشانی اطلاع دهند.

در سال گذشته بوی نامطبوع به گونه‌ای بود که هر کسی در خصوص آن نظری می‌داد. برخی معتقد بودند که شاید منشأ ترکیدگی شبکه فاضلاب باشد که برای بررسی تیمی را به یکی از مناطق که بیشترین بو را می‌داد اعزام کردند که پس از بررسی‌ها مشخص شد که بو مربوط به شبکه فاضلاب نبود، به همین دلیل این گزینه از گزینه‌های مربوطه حذف شد.

بوی گاز یا ماده‌ای شبیه به آن نیز یکی دیگر از مواردی بود که احتمال منشأ بوی نامطبوع  را می‌دادند، اما شرکت گاز این موضوع را تأیید نکرد، لذا کارگروهی برای این موضوع تشکیل شد.

تیم‌های مختلفی برای یافتن منشأ بو به مناطق مختلف اعزام شدند که انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران در آخر احتمال ریخته شدن یک ماده شیمیایی به نام مرکاپتان که بوی تندی دارد  را منشأ بوی نامطبوع خواند.

اما این موضوع امروز نیز تکرار شد به صورتی که شینا انصاری مدیر کل محیط زیست شهردای تهران درخصوص انتشار بوی نامطبوع در مناطق مختلف پایتخت گفت: تعدادی گروه کارشناسی جهت بررسی موضوع به مناطقی که بوی نامطبوع در آنجا احساس می‌شد اعزام شدند.

وی افزود: در مناطق ۲، ۴، ۶، ۹، ۱۰، ۱۱ و ۱۳ انتشار بوی نامطبوع گزارش شده و اداره کل محیط زیست شهرداری تهران در این مناطق در حال بررسی موضوع است.

مدیر کل محیط زیست شهردای تهران گفت: محله‌های فردوسی، شمس آباد، انقلاب، امام حسین (ع) و آزادی از جمله مناطقی هستند که بوی نامطبوع بیشتر در آنجا احساس شده است.

همچنین مجتبی یزدانی معاون خدمات شهری شهرداری تهران درباره انتشار بوی نامطبوع در پایتخت گفت: تمامی نیرو‌های شهرداری تهران اعم از آتش نشانی، پسماند و خدمات شهری را مأمور کردیم تا علل انتشار بوی نامطبوع در پایتخت را بررسی کنند.

وی افزود: در مناطق ۹، ۱۱ و در قسمت‌هایی از منطقه ۲ انتشار بوی نامطبوع بیشتر بود.

در خصوص این مساله نیز مهرداد کتال محسنی معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران گفت: بر اساس گزارش اولیه در مناطق ۲، ۹، ۱۰، ۱۱، ۱۸ و ۱۹ شهر تهران بوی نامطبوع احساس می‌شود که همکاران محیط زیست و سایر مسئولان در حال پیگیری این موضوع هستند.

همچنین غلامحسین محمدی رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران درباره انتشار بوی نامطبوع در مناطق مختلف پایتخت گفت: از چند ساعت گذشته بوی نامطبوعی در برخی از مناطق شهر تهران استشمام شده است.

وی افزود: با توجه به گزارش‌های دریافتی و با برقراری تماس‎هایی با سازمان آتش نشانی تهران مشخص شد که در مناطق ۲، ۴، ۶، ۹، ۱۰، ۱۱ و ۱۳ بوی نامطبوع استشمام شده است و اکیپ‌هایی از سازمان آتش نشانی و ادارات کل مرتبط به محل‌های مورد نظر اعزام شدند.

محمدی ادامه داد: پس از بررسی‌های کارشناسان مشخص شد که فقط بخشی از مناطق تهران درگیر این بو هستند و این موضوع کل تهران را شامل نمی‌شود.

وی افزود: تاکنون منشأ این بو مشخص نشده و گزارش‌های مربوط را به استانداری، سازمان آتش نشانی و مدیریت بحران شهر تهران ارسال کردیم.

رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران با بیان اینکه این موضوع یک بحران نیست و به مرحله بحران نرسیده است، گفت: در حال انجام وظایف خود هستیم و نظر نهایی در این خصوص باید از طریق استانداری تهران اعلام شود و طبق قانون مدیریت بحران کشور، شورای مدیریت بحران استان باید نظر نهایی در این خصوص را ارائه دهد.

وی ابا بیان اینکه بوی نامطبوع در محلات ونک، پیروزی، یافت آباد، آزادی، انقلاب، میدان امام حسین (ع) استشمام شده است، افزود: بر اساس گزارش‌های میدانی تاکنون منشأ بوی نامطبوع مشخص نشده است و باید منتظر ارسال گزارش سازمان محیط زیست، استانداری، بخش‌های امنیتی و انتظامی باشیم تا دربار آن اطمینان حاصل شود.

همچنین سردار جلالی فرمانده پدافند غیر عامل کشور با اشاره به انتشار بوی نامطبوع در سطح شهر تهران گفت: در حال بررسی موضوع هستیم.

او افزود: این بو همانند سال قبل است.

فرمانده پدافند غیرعامل کشور گفت: سال گذشته هم بوی نامطبوع برای چند ساعت مناطقی از تهران را فراگرفت که منبع آن تاکنون مشخص نشده است.

نظر شما