شناسهٔ خبر: 36762346 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مسیر اقتصاد | لینک خبر

دکترای اقتصاد و استاد دانشگاه کردستان:

هدایت نقدینگی به سمت تولید بسترساز حمایت از فرصت‌های شغلی

قادرزاده دکترای اقتصاد و استاد دانشگاه کردستان عنوان کرد: با هدایت نقدینگی بانک‌ها به سمت تولید، علاوه بر ارتقای بنیه تولیدی کشور، زمینه برای حمایت از فرصت‌های شغلی به نحوی شایسته و مطلوب فراهم می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش رحیمی خبرنگار استان کردستان مقاومتی نیوز با هدایت نقدینگی بانک‌ها به سمت تولید، علاوه بر ارتقای بنیه تولیدی کشور، زمینه برای رشد فرصت های شغلی به نحوی شایسته و مطلوب فراهم خواهد شد. آنچنان که اظهار نظر برخی مسئولان نشان می‌دهد میزان نقدینگی کشور نزدیک به ۲ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود. با وجود این، ظهور و بروز کمبود نقدینگی در بسیاری از واحدهای تولیدی موید این واقعیت تلخ است که متاسفانه، نقدینگی موجود در کشور، به نحو شایسته و مطلوبی به سمت تولید هدایت نشده است.

پایند نبودن بانک‌ها در تامین سرمایه تولید امنیت سرمایه گذاری را برهم می‌زند

حامد قادرزاده دکترای اقتصاد و عضو هیئت علمی دانشگاه کردستان در گفتگو با مقاومتی نیوز عنوان کرد: میزان سرمایه گذاری در هر کشور تابع مجموعه ای از متغیرها است که امنیت سرمایه گذاری در زمره بهترین آنها است. مجموعه از مسائل و مشکلات پیش روی سرمایه گذاران موجب شده امنیت سرمایه گذاری به خطر بیافند و کمتر کسی رغبت به سرمایه گذاری جدید داشته باشد.

وی افزود: بیشتر سرمایه هایی که باید به کمک تولید ملی و استانی بیاید در خرید ملک، ساختمان سازی، خرید طلا و ارز و واریز به بانک ها در قالب سپرده های بانکی، صرف می شود. پایند نبودن بانک ها و موسسه های اعتباری در تامین به موقع سرمایه مورد نیاز واحدهای تولیدی و بنگاه های اقتصادی امنیت سرمایه‌گذاری را بر هم زده و ممنوع الخروج کردن مدیران واحدهای تولیدی دغدغه دیگر این حوزه است.

هدایت نقدینگی به سمت تولید بسترساز حمایت از فرصت‌های شغلی

این کارشناس اقتصادی عنوان کرد: با هدایت نقدینگی به سمت تولید، علاوه بر ارتقای بنیه تولیدی کشور، زمینه برای رشد فرصت های شغلی به نحوی شایسته و مطلوب فراهم خواهد شد. دولت باید سود سپرده‌های بانکی را کاهش دهد تا برای تولید کننده، سرمایه گذاری در بازار سرمایه و تولید از جذابیت افزون تری برخوردار شود و به نوعی فعالیت در این عرصه ، مقرون به صرفه تر از سپرده گذاری سرمایه در بانک برآورد شود.

وی ادامه داد: باید موانع پیش روی حُصول این امر برداشته شود و نقدینگی به سمت ایجاد ارزش افزوده در بخش تولید هدایت شود نه اینکه به سمت بانک ها سوق پیدا کند و بدون تلاش و زحمت چندانی، به جامعه باز گردد که به تبع این روال و رویه، نتیجه ای جز افزایش نقدینگی در کشور در پِی نخواهد داشت.

قادرزاده در پایان افزود: رشد منفی اقتصاد باعث شده میزان پس‌انداز که نهایتا دست‌مایه اصلی سرمایه‌گذاری در نظام اقتصادی است به شدت آسیب ببیند. رشد بی‌رویه موسسات مالی و بانکی و نوعی تبانی در نظام بانکی برای تحقق اهداف سهامداران مشکل را برای تحقق برنامه‌های خروج از رکود و حرکت به سمت رونق اقتصادی بیشتر با مشکل مواجه کرده است.

انتهای پیام/ تولید و اشتغال

نظر شما