شناسهٔ خبر: 36760063 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اعتماد آنلاین | لینک خبر

«اعتمادآنلاین» از پشت پرده‌های تحرکات علیه دولت در مجلس گزارش می‌دهد:

پروژه ساقط کردن دولت؛ از استعفا تا استیضاح

اصلاح نرخ بنزین پس از 6 سال، به صورت شبانه، بدون اطلاع مجلس و مردم با تصمیم سران سه قوه و اجرای دولت عملیاتی شد. اقدامی که باعث غافلگیری جامعه شد و اعتراضات شدید مردمی را برانگیخت. تصمیمی که می‌توانست با کمی تدبیر در اجرای آن، تبعات ماجرا را کاهش دهد، در انتها استعفا و استیضاح برخی وزرا را کلید زد.

صاحب‌خبر -

اعتمادآنلاین|یکی از تبعات افزایش نرخ بنزین یا به عبارتی اصلاح یا هدفمندی آن، ورود جدی نمایندگان به موضوع استیضاح وزرای کشور و نفت است. استیضاحی که ابوالفضل موسوی، ‌نماینده مردم یزد در مجلس، درباره آن به اعتمادآنلاین خبر داد: «امضاکنندگان آن هم‌قسم شده‌اند تا آخر پای امضای خود بمانند تا وزیر کشور مجبور شود به نمایندگان درباره اتفاقات رخ‌داده اخیر توضیح دهد.» او وزیر کشور را مسئول امنیت کشور دانست که تدابیر لازم امنیتی را برای کنترل اعتراضات احتمالی پس از اعلام افزایش قیمت بنزین نیندیشیده است.

 

گفتنی است نمایندگان زیادی از چگونگی اجرای اصلاح قیمت بنزین انتقاد دارند و در صورتی که رهبری حمایت قاطعی از تصمیم سران سه قوه صورت نمی‌داد، طرح‌های 2 فوریتی و سه فوریتی‌شان را برای بازگشت قیمت بنزین به قبل از افزایش قیمت اجرایی می‌کردند. ولی با حمایت رهبری از اجرای این تصمیم، طرح‌های مد نظر را پس گرفتند و در عوض استیضاح وزرایی را کلید زدند که تصور می‌کردند در اتفاقات اخیر نقش پررنگی داشته‌اند.

 

 یک عده مغرض و نفوذی درصدد از بین بردن دولت برآمده‌اند

 

در این میان بعضی از سیاسیون چنین طرح‌هایی را از سوی نمایندگان پوپولیستی می‌دانند. محمدرضا خباز، عضو حزب اعتماد ملی و استاندار سابق سمنان، این افراد را مغرض یا نفوذی می‌خواند که «انقلابی‌تر از امام و کاتولیک‌تر از پاپ هستند». خباز طرح سه فوریتی برخی نمایندگان اصولگرا برای بازگشت قیمت بنزین را هم از نوع کارهای پوپولیستی می‌داند و می‌گوید: «اینها همان کارهای پوپولیستی را که ارباب‌شان احمدی‌نژاد انجام می‌داد دنبال می‌کنند. دیگر این رفتارها نخ‌نما شده است و خریدار ندارد

 

34 امضای مصصم پای استیضاح وزیر کشور

 

بنابراین استیضاح عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور، با 34 امضا به کوشش علی مطهری، نماینده تهران- که موسوی نماینده یزد آن را 34 امضای مصمم دانست- کلید خورد. همچنین احمدامیرآبادی، نماینده اصولگرای قم، نیز استیضاح وزیر نفت را با بیش از 50 امضا به دلیل مشکلات ناشی از افزایش قیمت بنزین کلید زد، زیرا او 2 روز قبل از اجرای آزادسازی نرخ بنزین اعلام کرده بود: «دولت قصد گران کردن و سهمیه‌بندی بنزین را ندارد.»

 

وزیری که از ترس استیضاح استعفا داد

 

گفتنی است طی هفته‌ای که گذشت مجلس درگیر کش‌وقوس فراوان برای استیضاح محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی، هم بود که در نهایت اعلام شد حجتی برای جلسه استیضاح به مجلس نمی‌آید و روز بعد محمدعلی وکیلی، عضو هیات‌رئیسه مجلس، اعلام کرد: «روز سه‌شنبه، مجلس استیضاح وزیر جهاد کشاورزی را در دستور کار داشت که با پذیرش استعفای آقای حجتی از سوی دکتر روحانی، استیضاح وزیر در مجلس نیز منتفی است.»

 

پروژه ساقط کردن دولت دوازدهم کلید خورده است

 

البته علاوه بر استیضاح‌های اخیر وزرای کشور و نفت، خبر رسید که استیضاح وزیر آموزش و پرورش نیز با 60 امضا تقدیم هیات‌رئیسه شده است و با توجه به استیضاح‌های پیش از این و استعفاهایی که برخی وزرا داشتند، اگر استیضاح‌های جدید عملیاتی شوند، دولت در یک‌قدمی انحلال قرار خواهد گرفت و روحانی مجبور می‌شود کابینه خود را دوباره به مجلس معرفی کند. اقدامی که بعضی از تندروهای مجلس و منتقدان دولت به طور جدی پیگیر تحقق آن هستند و بیم آن را می‌رود که عده‌ای با این استدلال که دنبال مطالبات مردمی هستند بخواهند دولت دوازدهم را از حد نصاب بیندازند.

 

می‌خواهیم کابینه‌ را ساقط کنیم و کم‌کم دنبال استیضاح روحانی برویم

 

پروژه‌ای که شهاب نادری، نماینده اصولگرا و عضو فراکسیون ولایی مجلس، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین» از آن پرده برداشت و به اجرای این پروژه توسط هم‌فکرانش اعتراف کرد. نماینده اصولگرای مردم پاوه در مجلس گفت برخی از آنها با کلید زدن پروژه استیضاح وزرای دولت دوازدهم و جمع‌آوری امضا برای استیضاح رئیس‌جمهوری قصد داشتند کابینه دوازدهم را از حد نصاب بیندازند. نماینده اصولگرای پاوه، که رئیس ستاد انتخابات رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم بوده است، مدعی شد اقدامات صورت‌گرفته با هدف ساقط کردن دولت روحانی کلید خورده است و قصد دارند بعد از استیضاح وزرا به سراغ استیضاح رئیس‌جمهوری بروند و هزینه لازم را هم برای اداره کشور دارند.

 

استیضاح وزیر کشور با هدف روشنگری صورت می‌گیرد

 

گفتنی است طی هفته گذشته یک وزیر مجبور به استعفا و سه وزیر کشور، نفت و آموزش و پرورش زیر تیغ استیضاح رفتند که البته استیضاح وزیر کشور را باید از این پروژه جدا حساب کرد، چرا که امضاکنندگان این استیضاح به دنبال شفاف‌سازی هستند تا مشخص شود چرا وزیر کشور که مسئول امنیت کشور است تدابیر لازم را قبل از اجرای آزادسازی بنزین نیندیشیده است تا کشور به آشوب کشیده نشود! 

 

اما از اقدامات پرحاشیه و بحث‌برانگیز مخالفان دولت می‌توان به تلاش مجتبی ذوالنوری، عضو فراکسیون ولایی و چهره نزدیک به جبهه پایداری مجلس، برای استیضاح و بی‌کفایتی رئیس‌جمهوری و رئیس مجلس اشاره کرد که با حمایت رهبری از آنها بی‌نتیجه ماند. چنان‌که ذوالنوری پیش از این در جمع خبرنگاران تاکید کرده بود «به دنبال به زیر کشیدن رئیس‌جمهوری است».

 

حالا باید منتظر ماند و دید تلاش استیضاح‌کنندگانی که دغدغه مشکلات مردم را دارند با استیضاح‌کنندگانی که دغدغه سیاسی و جناحی دارند و امنیت کشور برایشان در درجه چندم اهمیت قرار دارد، طی روزهای آینده با شروع کار دوباره‌ی مجلس بعد از تعطیلی یک هفته‌ای، چه نتیجه‌ای در بر خواهد داشت. 

 

 

نظر شما