شناسهٔ خبر: 36757319 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سران روسیه و چین خط لوله گاز پروژه قرن را افتتاح کردند

مسکو- ایرنا- سران روسیه و چین خط لوله گاز «سیلا سیبری» را که گاز روسیه به چین را انتقال می‌دهد، راه‌اندازی کردند تا روسیه جایگاه نخست خود را به عنوان صادرکننده اول گاز جهان محکم کند.

صاحب‌خبر -

ولادیمیر پوتین و شی جین پینگ روسای جمهوری چین روز دوشنبه با صدور دستور از طریق تماس ویدئویی مستقیم، این خط لوله گاز را راه‌اندازی کردند.

خط لوله گاز «سیلا سیبری» سالانه می‌تواند ۳۸  میلیارد مترمکعب گاز طبیعی انتقال دهد که ارزش کل آن از ۴۰۰ میلیارد دلار فراتر می‌رود.

این خط لوله گاز طبیعی چین و روسیه مهمترین پروژه مشترک دو کشور در زمینه همکاری‌های انرژی است.
کار ساخت قسمت روسی این خط لوله از سال ۲۰۱۴ میلادی شروع شد و مسافتی نزدیک به چهار هزار کیلومتر را پوشش می‌دهد در حالی که کار ساخت قسمت چین آن در مسیری به طول سه هزار و ۳۷۱ کیلومتر و از سال ۲۰۱۵ شروع شده بود.
خط لوله مشترک در بخش روسی، میدان‌های «کوویکتین» و «چایاندین» را در سیبری به شهر «ولادی وستوک» پیوند می‌دهد و قسمت چینی این خط هم با عبور از منطقه بلاگووشنسک و رودخانه آمور در خاور روسیه شهر مرزی «خیهه» را به شانگهای متصل می‌کند.
انتظار می‌رود این خط لوله تا سال ۲۰۲۴ بتواند سالیانه ۳۸ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی را از روسیه به چین انتقال دهد.

له یوچنگ معاون وزیر خارجه چین روز دوشنبه از طرح انتقال گاز روسیه به کشورش به عنوان «پروژه‌های قرن» بین پکن و مسکو یاد کرد.

ولادیمیر پوتین نیز این طرح را «بزرگترین طرح عمرانی جهان» خواند.

هزینه ساخت خط لوله انتقال گاز از روسیه به چین ۵۵ میلیارد دلار تخمین زده شده است.

خریداران گاز روسیه تاکنون با وجود تنش‌ها بین مسکو و بروکسل، کشورهای اروپایی بودند اما به نظر می رسد آسیای میانه و آسیای شرقی بازارهای جدید روسیه در حوزه خط لوله گاز خواهند بود هر چند که مسکو در هفته‌های آینده دو خط انتقال گاز دیگر به مقصد آلمان و ترکیه را هم افتتاح خواهد کرد.

چین شریک مهم روسیه در عرصه انرژی است و بخش قابل توجهی از نفت و گاز روسیه به این کشور صادر می‌شود.

نخستین خط راهبردی فرامرزی گاز طبیعی زمینی در شمال شرقی چین
خبرنگار ایرنا از پکن نیز گزارش داد طبق توافق ۳۰ ساله ای که بین شرکت روسی گازپروم و شرکت ملی پترولیوم چین که در ماه مه ۲۰۱۴ امضا شد، پیش بینی می شود این پروژه سالانه ۳۸۹ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی از روسیه به چین پمپاژ کند که ارزش کل آن از ۴۰۰ میلیارد دلار فراتر می رود.  

 این رقم طبق اطلاعات کمیسیون ملی توسعه و اصلاحات چین در حدود ۱۳.۶ درصد از مصرف گاز چین در سال ۲۰۱۸ یا ۲۸۰.۳ میلیارد متر مکعب است.

 این خط لوله پنج هزار و ۱۱۱ کیلومتر در چین و سه هزار کیلومتر در روسیه امتداد دارد.

بخش چینی این خط لوله هشت استان را شامل می شود و از استان هیلونگجیانگ در شمال شرقی تا شانگهای در شرق کشیده شده است.

معاون وزیر خارجه چین در این مورد گفت: این خط لوله نخستین خط راهبردی فرامرزی گاز طبیعی زمینی در شمال شرقی چین به شمار می رود که ضمن پیشبرد همکاری عملی میان دو کشور، حاصل استفاده از متقابل از برتری های دو طرف و تلاش برای تحقق رستاخیز مشترک بوده و نیز هدیه بزرگ برای گرامیداشت هفتادمین سالگرد برقراری روابط سیاسی میان چین و روسیه و ورود روابط راهبردی همه جانبه دو کشور به عصر جدید است.

له یو چنگ تاکید کرد علاوه بر این خط لوله گاز طبیعی، پل جاده «هی هه» و پل خط راه آهن دونگ جیانگ نیز به ترتیب مورد بهره برداری قرار می گیرند و به نخستین پل ها روی رودخانه مرزی چین و روسیه تبدیل خواهند شد.

برچسب‌ها:

نظر شما