شناسهٔ خبر: 36756231 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان صنعت | لینک خبر

ترامپ از شرکت در جلسه تحقیقات استیضاح خودداری می‌کند

پایگاه خبری، تحلیلی و اقتصادی جهان صنعت نیوز – جهان صنعت به شما قدرت تحلیل و پیشبینی می‌دهد ترامپ از شرکت در جلسه تحقیقات استیضاح خودداری می‌کند ترامپ از شرکت در جلسه تحقیقات استیضاح خودداری می‌کند ........................

صاحب‌خبر -

جهان صنعت نیوز: کاخ سفید گفته است که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و وکلای او روز چهارشنبه در جلسات تحقیقات استیضاح در مجلس نمایندگان کنگره شرکت نخواهند کرد.

پت سیپولون مشاور حقوقی کاخ سفید در نامه ای به کمیته قضایی مجلس نمایندگان نوشت که نمی توان انتظار داشت آقای ترامپ در این فرآیند شرکت کند چون “منصفانه” نیست.

جرولد ندلر رئیس این کمیته هفته پیش گفته بود آقای ترامپ یا باید در این فرآیند شرکت کند یا “گلایه درباره آن را متوقف کند.”

کاخ سفید نگفت آیا آقای ترامپ در جلسه دیگری در این فرآیند شرکت خواهد کرد یا نه و فقط گفت که به طور جداگانه به دعوت برای شرکت در جلسه استماع دوم – که تاریخ آن هنوز معلوم نیست – پاسخ خواهد داد.

این نامه که نشریه پولیتیکو منتشر کرده کمیته مجلس نمایندگان را به “فقدان کامل فرآیند منصفانه قضایی” متهم می کند.

در این نامه آمده است که دعوتنامه کمیته قضایی برای مشارکت کاخ سفید در جلسه روز چهارم دسامبر فرصت کافی به دولت برای آماده شدن نمی دهد و اطلاعاتی در مورد شواهد ارائه نمی کند.

آقای سیپولون گفت گزارش ها حاکی است که شاهدان “ظاهرا جملگی دانشگاهی” هستند و شامل “شاهدان حقایق” نخواهد بود.

“شاهد حقایق” کسی است که اطلاعات خود در مورد رویدادها را ارائه می کند در حالی که شاهد متخصص با ارائه برداشت هایش به قاضی کمک می کند.

مشاور حقوقی رئیس جمهور آمریکا همچنین گفت که کمیته سه شاهد را فراخوانده است درحالی که جمهوری خواهان فقط توانسته اند یک نفر را فرابخوانند.

آقای سیپولون این ادعای آقای ندلر، رئیس دمکرات کمیته قضایی، را زیر سوال برد که این فرآیند با تحقیقات تاریخی استیضاح “سازگاری” دارد و استدلال کرد که روند استیضاح بیل کلینتون در سال ۱۹۹۸ منصفانه تر بود.

جلسه استماع روز چهارشنبه نقطه شروع مرحله دوم تحقیقات استیضاح است که قبلا در کمیته اطلاعاتی مجلس جریان داشت.

موضوع تحقیقات گفت و گوی تلفنی روز ۲۵ ژوئیه آقای ترامپ با وولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین است.

آقای ترامپ در آن تماس از رئیس جمهور اوکراین خواسته بود درباره جو بایدن و پسرش هانتر تحقیق کند. جو بایدن هم اکنون پیشتاز رقابت ها برای کسب نامزدی حزب دمکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکاست و پسرش چند سال پیش زمانی که او معاون رئیس جمهور بود عضو هیات مدیره یک شرکت انرژی در اوکراین به نام بوریسما بود.

تحقیقات سعی دارد به این سوال پاسخ دهد که آیا آقای ترامپ با خودداری از انتقال کمک نظامی به اوکراین سعی کرده بود برای اعلام این تحقیقات به اوکراین فشار آورد یا نه. آقای ترامپ هرگونه تخلفی را انکار می کند.

کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان هفته پیش به دو هفته جلسات علنی استماع در پی چند هفته پرسش از شاهدان پشت درهای بسته پایان داد.

آدام شیف رئیس دمکرات کمیته اطلاعاتی گفته است که سه کمیته اطلاعاتی، نظارتی و امور خارجی که هدایت این تحقیقات را به عهده دارند گزارش خود را روز سوم دسامبر کامل خواهند کرد.

روز سه شنبه متن شهادت مارک سندی که از مقام های ارشد دفتر بودجه کاخ سفید است منتشر شد.

او به محققان گفته است که دو مقام دفتر بودجه در پی متوقف شدن پرداخت کمک نظامی به اوکراین استعفا کرده بودند. به گفته او یکی از این مقام ها ابراز نگرانی کرده بود که این اقدام می تواند ناقض قوانین بودجه باشد.

انتظار می رود کمیته قضایی تنظیم مواد استیضاح را – شامل اتهامات تخلف از سوی رئیس جمهور – در اوائل ماه دسامبر شروع کند.

بعد از به رای گذاشتن این مواد در مجلس نمایندگان که تحت کنترل دمکرات هاست، محاکمه در سنا که در اختیار جمهوری خواهان است برگزار خواهد شد.

اگر آقای ترامپ با دو سوم آرا در سنا محکوم شود – نتیجه ای که کاملا بعید به نظر می رسد – باید قدرت را ترک کند.

کاخ سفید و برخی از جمهوری خواهان می خواهند روند محاکمه کوتاه باشد و ظرف دو هفته انجام شود.

نظر شما