شناسهٔ خبر: 36753341 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مسیر اقتصاد | لینک خبر

یک کارشناس بازرگانی مطرح کرد

حمایت‌ دولت زمینه‌ساز حضور تولیدکنندگان داخلی در بازار جهانی

مهندس تنهایی رئیس هیات مدیره گروه تجاری و صنعتی نوفر با اشاره به نقش حمایت‌های دولتی کشورهای جهان در رشد و شکوفایی تولیدکنندگان داخلی گفت: یقینا هر تولیدکننده‌ای از آغاز تولید تا رسیدن به مرحله‌ای که به عنوان نشان جهانی مطرح شود، راهی بسیار طولانی پیش رو دارد و در این مسیر علاوه بر تلاش و پشتکار، به حمایت دولت نیاز مبرم دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش سمیه بیگدلی خبرنگار استان البرز مقاومتی نیوز در شرایطی که مشکلات اقتصادی و گرانی ها گریبان گیر آحاد مردم شده است، رونق تولید و صادرات داخلی برای سرپا ماندن کارخانه های کشور و جلوگیری از بیکاری، امری است که توجه و حمایت های جدی دولت را می طلبد. یکی از اقداماتی که دولت‌ها می‌توانند در آن نقش سازنده داشته باشند، کمک به تولیدکنندگان داخلی است که بتوانند به نشانی جهانی تبدیل شوند. بررسی‌ها نشان می‌دهد در بسیاری از کشورهای جهان حمایت‌های دولتی نقشی ویژه در توسعه فعالیت شرکت‌ها دارد.

حمایت‌های دولتی زمینه‌ساز جهانی شدن تولیدکنندگان داخلی

مهندس تنهایی رئیس هیات مدیره گروه تجاری و صنعتی نوفر در گفتگو با مقاومتی نیوز با اشاره به حمایت هایی که در کشورهای جهان از گسترش صادرات می شود، گفت: چرا تولیدکنندگان ایرانی به ندرت به عنوان برندهای مطرح جهانی تبدیل می شوند؟، چه فاکتورها و عواملی در ثبات کارخانجات، فروش خارجی و برندسازی آنها در سطح جهانی تاثیر گذار است؟ و آیا یک کارخانه ایرانی با شرایط کشورمان توانایی برند سازی در سطح جهانی را دارد؟ یقینا هر کارخانه ای از آغاز تولید تا رسیدن به مرحله ای که به عنوان برند جهانی مطرح شود راهی بسیار طولانی همراه با تلاش و پشتکار از سوی موسسین کارخانه را طی می نماید اما در کنار این تلاش و اراده، نقش حمایت‌های دولتی هر کشور انکار ناپذیر است.

وی افزود: حمایت های دولتی است که باعث می گردد یک واحد صنعتی و تولیدی در گام اول به ثبات در بازار داخلی، در گام دوم به تجارت خارجی و پس از آن به مطرح شدن به عنوان یک برند جهانی نزدیک شود.

حمایت‌های ویژه دولتی کشورهای جهان از بخش‌های تولیدی

مهندس تنهایی در ادامه با اشاره به برخی از حمایت‌های دولتی که در سایر کشورها از تولیدکنندگان داخلی در بخش‌های تولیدی، صنعتی و تجار انجام می‌شود، تصریح کرد: در اکثر کشورها، دولت از ابتدای چرخه تولید تا فروش و حتی صادرات محصولات، به صورت کامل از تولیدکنندگان حمایت می کند. یعنی از نقطه ارائه طرح کارآفرینی، این حمایت ها شروع می شود و اولین گام این حمایت ها توسط سازمان حمایت کارآفرینان که در اکثر دانشگاه ها شعبه دارند آغاز می شود، به طوریکه ابتدا طرح های کارآفرینی بررسی می شوند و در صورت تایید، تمامی حمایت ها و خدمات لازم از مشاوره کارشناسان تا حمایت های مالی، حمایت های قوانین تشویقی، تسهیل روند اداری مربوطه و … ، در اختیار کارآفرین قرار می گیرد تا خط تولید بدون مشکل راه اندازی شود.

این کارشناس بازرگانی افزود: در اکثر کشورهای جهان سازمان بزرگی برای جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی برای راه اندازی طرح های تولیدی وجود دارد و فعالیت های این سازمان ها بسیار در این امر تاثیر گذار است به طوری که حتی این سازمان ها از سمت دولت، خرید محصولاتی که با سرمایه گذاری خارجی تولید شده تضمین می کنند، این امر باعث تضمین سود دهی و برگشت سرمایه سرمایه گذاران شده و در نتیجه باعث جذب بیشترین سرمایه خارجی جهت رونق تولید داخلی می شود.

نقش انکار ناپذیر حمایت‌های دولتی کشورها در شکوفایی ظرفیت‌های تولیدکنندگان داخلی

وی در رابطه با دیگر حمایت‌های دولتی از تولیدکنندگان داخلی در تولید و صادرات، گفت: وقتی واحد تولیدی تازه تاسیس می شود، برای خرید تجهیزات مورد نیاز و حتی خرید مواد اولیه، وام با حداقل سود بازپرداخت در اختیار تولید کننده قرار می دهند. همچنین دولت تا ۶ ماه اول بخشی از هزینه های حق بیمه کارکنان را پرداخت می کند. ضمن اینکه برای گسترش صادرات، دولت تولیدکنندگانی که محصولاتشان را به دیگر کشورها صادر می کنند، از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف می کند.

مهندس تنهایی در پایان با تاکید بر اینکه نقش حمایت‌های دولتی هر کشور در رشد و شکوفایی تولیدکنندگان داخلی انکار ناپذیر است، گفت: موارد ذکر شده تنها بخشی از حمایت دولت ها از چرخه تولید و صادرات، در جهان است، حال باید دید آیا در قوانین و برنامه های دولت کشورمان این چنین موارد حمایتی از بخش تولید و صادرات داخلی در بودجه بندی لحاظ گردیده است؟ که اگر چنین بود وضعیت کارخانه های کشور به تعطیلی کشیده نمی شد، امید است که دولت با همراهی ما و سایر همکاران فعال در حوزه ی بازرگانی که جملگی دارای تجربیات قابل ارائه و انتقال از خارج از کشور به داخل کشور هستیم , بهره برده و در راستای الگو برداری مفید و سودمند از حمایت های دولتی در بخش خصوصی اقدام نماید .

انتهای پیام/ تولید و اشتغال

نظر شما