شناسهٔ خبر: 36748725 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

/مطالبات دانشجویی در هفته دانشجو/

از مخالفت مسئولان برای انتخاب "شورای صنفی خوابگاه‌ها"تا اجرای تصمیمات آموزشی ناگهانی در دانشگاه

71567

دبیر سابق دانشجویان دانشگاه امیرکبیر از مخالفت مسئولان دانشگاه برای برگزاری انتخاباتی شورای صنفی دانشجویان این دانشگاه انتقاد کرد و گفت:‌ با توجه به اینکه دانشجویان مسئول این خوابگاه‌ها از سوی مسئولان منصوب می‌شوند،بنابراین نمی‌توانند نماینده دانشجویان برای پیگیری مسائل آنها به شمار بروند.

صاحب‌خبر -

 سرود ذاکر الحسینی در گفت و گو با ایسنا ضمن بیان این مطلب به مهمترین مطالبات دانشجویان دانشگاه امیرکبیر اشاره کرد و گفت: یکی از مهمترین خواسته‌های دانشجویان که موجب چندین اعتراض و تجمع از سوی آنها در دانشگاه شد به بحث سنوات تحصیلی و قوانین آموزشی در دانشگاه امیرکبیر است.در این زمینه دانشجویان خواسته‌ها و مطالبات خود را به صراحت اعلام کرده‌اند اما گاهی مشاهده می‌کردیم که مسئولان این اعتراض را نادیده گرفته و در مصاحبه‌ای عنوان می‌کردند که دانشجویان به جذب دانشجو در پردیس‌های خودگردان دانشگاه معترض هستند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد:‌ یکی از قوانین آموزشی که دانشجویان را با محدودیت زیادی مواجه می‌کند بحث "هم‌نیاز کردن دروس" است. در واقع دانشجویانی که دروس خود را هم نیاز کنند نمی‌توانند بیش از 14 واحد درسی بردارند. به نوعی این قوانین نظیر قوانین مربوط به دانشجویان مشروط بود.

دبیر سابق شورای صنفی دانشجویان دانشگاه امیرکبیر از تدوین بسته آموزشی توسط مسئولان دانشگاه امیرکبیر خبر داد و گفت: با توجه به اعتراض دانشجویان به بحث دروس "هم‌نیاز" و محدودیت‌های آن، اخیرا مسئولان دانشگاه بسته آموزشی را تعریف کردند که جایگزین قوانین آموزشی قبلی شود و قرار است این بسته از 30 آذر در دانشگاه اجرایی شود.

وی یادآور شد اگرچه هنوز جزئیات دقیق تدوین بسته آموزشی در دانشگاه امیرکبیر اطلاع رسانی نشده است اما بر اساس زمزمه‌هایی که به گوش می‌رسد به نظر می‌رسد مضرات اجرایی این بسته بیشتر از منافع آن باشد، هر چند بحث "هم‌نیاز کردن دروس" در این بسته برداشته شده است اما در عوض مرحله انتخاب رشته دانشجویان طولانی‌تر شده و به نظر می‌رسد اجرای آن رضایت دانشجویان را همراه نداشته باشد.

ذاکر الحسینی از اجرای تصمیمات ناگهانی در دانشگاه امیر کبیر انتقاد کرد و گفت: متاسفانه هر قانون آموزشی که در این دانشگاه تدوین شود بدون اینکه اطلاع رسانی لازم در مورد آن صورت گیرد به صورت یک دفعه و ناگهانی اجرا می‌شود و دانشجویان فرصتی برای تطبیق و سازگاری شرایط خود با قوانین جدید آموزشی را از دست می‌دهند.

وی در خصوص طول سنوات تحصیلی در دانشگاه امیر کبیر نیز گفت: بر اساس مصوبه آموزشی موجود در این دانشگاه طول این سنوات تحصیلی برای دوره کارشناسی 10 ترم و کارشناسی ارشد نیز 4 ترم است. اگرچه زمزمه‌های کاهش سنوات در دوره کارشناسی وجود دارد اما باید منتظر شد و دید بسته جدید آموزشی چه تصمیماتی در زمینه سنوات تحصیلی دارد.

این فعال دانشجویی همچنین از عدم برگزاری انتخابات شورای صنفی در خوابگاه‌های دانشگاه امیرکبیر انتقاد کرد و گفت: با توجه به اینکه حدود 27 خوابگاه در دانشگاه امیرکبیر وجود دارد بنابراین لازم است دانشجویان خوابگاهی نیز شوراهای صنفی مخصوص خود را داشته باشند تا مطالبات آنها از طریق خود دانشجویان شورای صنفی پیگیری شود. چرا که شورای صنفی مرکزی دانشگاه فرصت پیگیری مسائل دانشجویان خوابگاهی را ندارد.

دبیر سابق شورای صنفی دانشجویان دانشگاه امیرکبیر خاطرنشان کرد: یکی از مسئولان علت مخالفت با برگزاری انتخابات شورای صنفی در خوابگاه‌های دانشگاه امیرکبیر را اداره این خوابگاه توسط دانشجویان عنوان می‌کند و معتقد است چون مسئولان خوابگاهی از بین خود دانشجویان انتخاب می‌شوند. بنابراین حضور شورای صنفی ضرورتی ندارد؛ در صورتیکه این دانشجویان نیز به صورت انتصابی از سوی مسئولان در خوابگاه‌های انتخاب می‌شوند. بنابراین نمی‌توانند نماینده سایر دانشجویان برای پیگیری مسائل آنها به شمار بروند.

وی در پایان با تاکید بر اینکه دانشجویان پسر در خوابگاه‌های دانشگاه امیرکبیر با مشکلات رفاهی مواجه هستند، گفت: دانشجویان دختر نیز پیش از اینکه با مشکلات رفاهی مواجه شوند با دخالت مسئولان خوابگاه که همان دانشجویان انتصابی این مراکز هستند مواجه می‌شوند و مدام از سوی این مسئولان کنترل می‌شوند.

انتهای پیام

نظر شما