شناسهٔ خبر: 36747726 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه توسعه‌ایرانی | لینک خبر

تایید استعفای عبدالمهدی؛

گزینه‌های نخست‌وزیری عراق چه کسانی هستند؟

صاحب‌خبر -

مجلس عراق روز گذشته (یکشنبه) با برگزاری جلسه فوق‌العاده با استعفای عادل عبدالمهدی نخست وزیر این کشور موافقت کرد. نخست وزیر عراق روز جمعه از استعفای خود به دنبال برخی ناآرامی ها در این کشور خبر داد. بر اساس اعلام خبرگزاری عراق (واع) این اقدام مجلس عراق بر اساس اصل ۷۵ قانون اساسی عراق انجام شد. محمد الحلبوسی رئیس پارلمان عراق نیز پس از پذیرش استعفای عبدالمهدی، اعلام کرد که طبق اصل ۷۶ قانون اساسی از رئیس جمهوری درخواست می شود تا برای انتخاب نخست وزیر جدید اقدام کند. اکنون برخی تحلیلگران سیاسی عراق از معرفی فردی مستقل، مورد تایید مردم و مراجع، حضور نداشتن در دولت های قبل، نداشتن پرونده فساد و تکنوکرات در چند روز آینده خبر می دهند. در این خصوص در روزهای اخیر گمانه زنی‌هایی از سوی طرف های مختلف برای معرفی افراد برای عهده دار شدن این پست مطرح می شود.

نامزدهای احتمالی پست نخست‌وزیری

پس از تایید استعفاء عبدالمهدی از سوی پارلمان عراق یک منبع در پارلمان به اسامی مطرح شده برای جانشینی نخست‌وزیر این کشور در صورت پذیرش استعفای وی از سوی پارلمان اشاره کرد. این منبع در پارلمان عراق در گفت‌وگو با خبرگزاری اسپوتنیک فاش کرد که اسامی مختلفی برای جانشینی عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر این کشور مطرح شده است که بارزترین آنها حیدر العبادی، نخست‌وزیر پیشین و رئیس ائتلاف النصر، عزت شابندر سیاستمدار و نماینده سابق و علی الشکری، نماینده سابق پارلمان و مشاور کنونی رئیس‌جمهوری عراق هستند. این منبع که نخواست نامش فاش شود، افزود: علی الشکری که یک حقوقدان مورد احترام در محافل سیاسی عراق است و هیچ‌گونه اتهامی در زمینه فساد ندارد، شانس بیشتری برای تصدی پست نخست‌وزیری عراق داراست.

صدور حکم اعدام برای دو افسر عراقی

در راستای اتفاقات مذکور دادگاه تجدیدنظر استان واسطِ دیروز (یکشنبه) برای دو افسر که در پرونده‌های قتل تظاهرکنندگان محکوم شدند، حکم‌های اعدام و هفت سال حبس صادر کرد. حکم اعدام اولین حکم در نوع خود از زمان شروع اعتراضات از دو ماه پیش است.

 یک منبع حقوقی به خبرگزاری اسپوتنیک روسیه گفت، دادگاه تجدیدنظر استان واسط عراق برای یک افسر متهم به قتل تظاهرکنندگان در جریان تظاهرات در این استان، حکم اعدام و برای افسر دیگر در این پرونده حکم حبس هفت ساله صادر کرد.

یک منبع در کمیسیون حقوق بشر عراق در گفت‌وگویی ویژه با اسپوتنیک اظهار کرد: تعداد تلفات در جریان تظاهرات در مرکز و جنوب عراق به بیش از ۴۰۰کشته و ۱۹ هزار زخمی رسید.

 

نظر شما