شناسهٔ خبر: 36747607 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ابتکار | لینک خبر

آخرین تحولات توافق هسته‌ای پس از پیوستن شش کشور اروپایی به اینستکس

نجات برجام یک موفقیت مهم دیپلماتیک است

صاحب‌خبر - با پیوستن شش کشور دیگر به ساز و کار مالی اتحادیه اروپا در قبال ایران (اینستکس) آلمان، فرانسه و انگلیس در بیانیه‌ای ضمن استقبال از تصمیم شش کشور اروپایی دیگر برای پیوستن به اینستکس، بر آمادگی برای فعال کردن مکانیسم ماشه علیه ایران دوباره تاکید کردند.
در بیانیه‌ای که از وزارت امور خارجه انگلیس منتشر شده، آمده است: فرانسه، آلمان و انگلیس به عنوان سهام‌داران اصلی سازوکار حمایت از تبادلات تجاری ایران (اینستکس)، از تصمیم دولت‌ کشورهای بلژیک، دانمارک، فنلاند، هلند، نروژ و سوئد برای پیوستن به سهام‌داران اینستکس، به گرمی استقبال می‌کنند.
در ادامه این بیانیه آمده است: این اقدام که به تقویت اینستکس منجر شده، نشانگر تلاش‌های اروپا برای تسهیل تجارت قانونی میان اروپا و ایران بوده و نمودی آشکار از تعهد مستمر ما نسبت به برجام است.
این بیانیه می‌افزاید: ما بر آمادگی‌مان برای در نظر گرفتن تمامی مکانیسم‌های برجام، از جمله مکانیسم ماشه، به منظور حل کردن مسائل مربوط به اجرای تعهدات برجامی ایران، دوباره تاکید می‌کنیم.
در بخش پایانی بیانیه یاد شده مطرح شد: ما به تلاش‌هایمان در راستای حل‌وفصل دیپلماتیک مسائل در چارچوب برجام کاملا متعهدیم.
در همین راستا، عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت خارجه ایران که پیش از نشست کمیسیون مشترک برجام به چین سفر کرده است، در کنفرانس خبری بعد از نشست مشورتی با همتای چینی خود در پکن با اشاره به این‌که امروز در نشست مشورتی با همتای چینی خود درمورد جنبه‌های مختلف برجام گفت‌و‌گو و رایزنی کردیم، گفت: ما همواره با دوستان چینی از ابتدای برجام در ارتباط بودیم و همیشه با آنها درمورد موضوعات مربوط به برجام مشورت کردیم.
به گزارش ایرنا، او تصریح کرد: برجام یک توافق منطبق با شورای امنیت است و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت این توافق بین‌المللی را تصویب کرده است و تصمیم آمریکا به عنوان یک عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل برای خروج از این توافق‌نامه بین‌المللی، نقض مصوبه شورای امنیت است.
عراقچی تصریح کرد: آمریکا نه تنها از این توافق بین المللی خارج شده است بلکه سایر کشورهای باقی مانده در برجام را نیز تحت فشار قرار داده تا از این توافق نامه خارج شوند و این اقدام برای سایر کشورها غیرقابل پذیرش است تا قطعنامه‌های مربوط به شورای امنیت سازمان ملل را نقض کنند. وی با اشاره به اینکه هیچ کس نباید ایران را به خاطر کاهش تعهداتش در برجام زیر سوال ببرد، گفت: آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای به عنوان یک منبع مسئول در این حوزه بارها و بارها به وضوح پایبندی کامل ایران در‌مورد رعایت برجام و مسائل هسته‌ای را تایید کرده است.
عراقچی تصریح کرد: در‌حقیقت علی‌رغم خروج آمریکا از برجام و عدم تامین منافع ایران به دلیل اجرای این توافق، ایران قبل از اینکه کاهش تعهدات خود را در برجام آغاز کند به مدت یک سال در برجام باقی ماند.
وی تاکید کرد کاهش تعهدات ایران در قالب برجام به معنای خروج ایران از این توافق‌نامه نیست بلکه نجات این توافق‌نامه است و بر اساس ماده ۳۶ این توافق‌نامه، طرف‌ها توانایی سازماندهی ساز و کار حل اختلافات برای چنین مسائلی را دارند.
عراقچی افزود: در عین حال ما از تلاش‌های سیاسی و دیپلماتیک همه طرف‌ها به ویژه چین برای یافتن راه حل‌های موثر به منظور خروج از بحران برجام استقبال می‌کنیم زیرا معتقدیم نجات برجام به خودی خود یک موفقیت مهم دیپلماتیک چند جانبه است.
وی در بخش دیگری از سخنانش از چین به عنوان یک شریک استراتژیک نام برد و گفت: دو طرف همانند گذشته در آینده نیز همکاری‌های استراتژیک خود را در موضوعات مختلف منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله در زمینه برجام و حل مشکلات فعلی ادامه خواهند داد. این مقام بلند پایه وزارت خارجه ایران افزود: امروز ما دو طرف در مذاکرات خود ضمن تاکید بر تقویت روابط و همچنین افزایش گفت‌و‌‌گو و رایزنی‌های کارشناسی در‌مورد مسائل مختلف‌ توافق کردیم و در آینده نیز این گفت‌و‌گوها را ادامه دهیم.

برچسب‌ها:

نظر شما