شناسهٔ خبر: 36747580 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

در بیانیه آلمان، فرانسه و انگلیس اعلام شد

استقبال تروئیکای اروپا از پیوستن ۶ کشور به اینستکس

دنیای اقتصاد : آلمان، فرانسه و انگلیس در بیانیه‌ای ضمن استقبال از تصمیم ۶ کشور اروپایی دیگر برای پیوستن به اینستکس، بار دیگر بر آمادگی برای فعال کردن مکانیزم ماشه علیه ایران تاکید کردند. به گزارش «ایسنا» در بیانیه‌ای که وزارت امورخارجه انگلیس منتشر کرده، آمده است: فرانسه، آلمان و انگلیس به‌عنوان سهامداران اصلی سازوکار حمایت از تبادلات تجاری ایران (اینستکس) از تصمیم دولت‌ بلژیک، دانمارک، فنلاند، هلند، نروژ و سوئد برای پیوستن به سهامداران اینستکس، به گرمی استقبال می‌کنند.

صاحب‌خبر -

در ادامه این بیانیه آمده است: این اقدام به تقویت اینستکس منجر می‌شود و نشانگر تلاش‌های اروپا برای تسهیل تجارت قانونی میان اروپا و ایران بوده و نمودی آشکار از تعهد مستمر ما نسبت به برنامه جامع اقدام عمل مشترک (برجام) است. این بیانیه می‌افزاید: ما بر آمادگی‌مان برای در نظر گرفتن تمامی مکانیزم‌های برجام، از جمله مکانیزم ماشه، به منظور حل مسائل مربوط به اجرای تعهدات برجامی ایران، دوباره تاکید می‌کنیم. در بخش پایانی بیانیه یاد شده مطرح شد: ما به تلاش‌هایمان در راستای حل‌وفصل دیپلماتیک [مسائل] در چارچوب برجام، کاملا متعهدیم.

بیانیه تروئیکای اروپایی در پی این مطرح می‌شود که روز جمعه، وزارت امورخارجه فنلاند با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که این کشور به همراه بلژیک، نروژ، سوئد، دانمارک و هلند به اینستکس یا همان سازوکار ویژه مالی اتحادیه اروپا با ایران می‌پیوندند. در این بیانیه آمده است: در راستای تداوم حمایت اروپا از توافق هسته‌ای و تلاش برای اجرای بخش اقتصادی این توافق و به منظور تسهیل تجارت مشروع اتحادیه اروپا با ایران، ما آماده‌ایم تا در سازوکار ویژه مالی اتحادیه اروپا شریک شویم. علاوه بر این، ژان ایو لودریان، وزیر امورخارجه فرانسه با انتشار پیامی در حساب کاربری خود در توییتر درباره پیوستن ۶ کشور اروپایی به سازوکار اینستکس، نوشت: ۶ کشور اروپایی تصمیم مهمی برای پیوستن به اینستکس اتخاذ کردند. اروپایی‌ها برای حمایت از برجام تعهدی محکم و استقلال عمل دارند. ما از ایران می‌خواهیم تا به تعهداتش در این توافق بازگردد.

همه موظف به حفظ برجام هستند

همزمان با این تحول، معاون وزیرخارجه ایران از برجام به‌عنوان دستاورد چندجانبه‌گرایی یاد کرد و گفت: برجام دستاوردی بین‌المللی است و کشورها نسبت به رعایت و حفظ آن مسوولیت دارند. به گزارش «ایسنا» به نقل از خبرگزاری صداوسیما، سیدعباس عراقچی در کنفرانس خبری پس از نشست مشورتی با همتای چینی خود در پکن با اشاره به اینکه امروز (یکشنبه) در نشست مشورتی با همتای چینی خود در مورد جنبه‌های مختلف برجام گفت‌وگو و رایزنی کرده‌ایم، افزود: ما همواره با دوستان چینی از آغاز برجام در ارتباط بودیم و همیشه با آنها در مورد موضوعات مربوط به برجام مشورت کردیم. او تاکید کرد: برجام توافقی منطبق با رای شورای امنیت است و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت این توافق بین‌المللی را تصویب کرده و تصمیم آمریکا به‌عنوان یک عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل برای خروج از این توافق‌نامه بین‌المللی، نقض مصوبه شورای امنیت است. عراقچی افزود: آمریکا نه فقط از این توافق بین‌المللی خارج شده است، بلکه سایر کشورهای باقی مانده در برجام را نیز تحت فشار قرار داده تا از این توافق‌نامه خارج شوند و این اقدام برای سایر کشورها غیرقابل پذیرش است تا قطعنامه‌های مربوط به شورای امنیت سازمان ملل را نقض کنند.

او با اشاره به اینکه هیچ‌کس نباید ایران را به‌خاطر کاهش تعهداتش در برجام زیر سوال ببرد، گفت: آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای به‌عنوان منبع مسوول در این حوزه بارها و بارها به وضوح پایبندی کامل ایران در مورد رعایت برجام و مسائل هسته‌ای را تایید کرده است. عراقچی گفت: در حقیقت با اینکه خروج آمریکا از برجام و تامین نشدن منافع ایران به علت اقدام آمریکا، نقض آشکار آن بود اما ایران قبل از اینکه کاهش تعهدات خود را در برجام آغاز کند به مدت یک سال در برجام باقی ماند. او تاکید کرد کاهش تعهدات ایران در قالب برجام به معنای خروج ایران از این توافق‌نامه نیست بلکه نجات این توافق‌نامه است و براساس ماده ۳۶ این توافق‌نامه، طرف‌ها توانایی سازماندهی سازوکار حل اختلافات برای چنین مسائلی را دارند.

عراقچی افزود: در عین حال ما از تلاش‌های سیاسی و دیپلماتیک همه طرف‌ها به‌ویژه چین برای یافتن راه‌حل‌های موثر به‌منظور خروج از بحران برجام استقبال می‌کنیم، زیرا معتقدیم نجات برجام به‌خودی خود یک موفقیت مهم دیپلماتیک چندجانبه است. او در بخش دیگری از سخنانش از چین به‌عنوان یک شریک استراتژیک نام برد و گفت: دو طرف همانند گذشته در آینده نیز همکاری‌های استراتژیک خود را در موضوعات مختلف منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله در زمینه برجام و حل مشکلات فعلی ادامه خواهند داد. این مقام بلندپایه وزارت‌خارجه ایران افزود: امروز ما دو طرف در مذاکرات خود ضمن تاکید بر تقویت روابط و همچنین افزایش گفت‌وگوها و رایزنی‌های کارشناسی در مورد مسائل مختلف، توافق کردیم در آینده نیز این گفت‌وگوها را ادامه دهیم. او گفت: معتقدیم که ادامه همکاری‌ها بین ایران و چین به نتایج خوبی خواهد رسید و مشتاقانه منتظر ادامه همکاری‌های خود با چین هستیم.

معاون وزیر امورخارجه جمهوری خلق چین نیز در این دیدار ضمن اینکه از کشورهای اروپایی خواست در اجرایی کردن اینستکس تعجیل کنند از آمریکا خواست تحریم‌های ایران را لغو کند و به مسیر صحیح اجرای برجام بازگردد. «ماجائو شی» روز یکشنبه در کنفرانس خبری مشترک با «سیدعباس عراقچی» معاون وزیرخارجه ایران در پکن با بیان اینکه چین و ایران تمام تلاش خود را برای حفظ برجام به‌کار خواهند گرفت علت اصلی بحران فعلی هسته‌ای ایران را مربوط به‌خروج آمریکا از برجام و سیاست فشار حداکثری علیه تهران عنوان کرد. او با اشاره به دیدار و نشست با عباس عراقچی گفت: در این نشست ما در مورد وضعیت فعلی مساله هسته‌ای ایران و اجرای آن دیدگاه‌های عمیقی رد و بدل کردیم و اجماع مناسبی هم حاصل شد. او چین و ایران را شرکای استراتژیک یکدیگر خواند و گفت: پکن همیشه روابط چین و ایران را از منظر استراتژیک و بلندمدت دنبال می‌کند و به‌دنبال توسعه این روابط است. معاون وزیرخارجه چین، مساله هسته‌ای ایران را بخشی جدایی‌ناپذیر از همکاری‌های استراتژیک بین دو کشور خواند و گفت: در نشست امروز (یکشنبه) توافق کردیم ارتباط و همکاری بیشتر را تقویت کنیم تا از منافع مشترک دو کشور و جامعه جهانی حمایت کنیم. او همچنین از برجام به‌عنوان یک دستاورد بسیار مهم دیپلماسی  چندجانبه یاد کرد که مورد تایید شورای امنیت سازمان ملل است و گفت: برجام به یک توافق مهم نظم بین‌المللی براساس قوانین بین‌المللی تبدیل شده است و باید به‌طور موثر حفظ شود. معاون وزیرخارجه چین گفت: حفظ برجام نیازمند تحمل چندجانبه‌گرایی و حاکمیت قانون و نفی یک‌جانبه‌گرایی و پرهیز از هژمونی است.

نظر شما