شناسهٔ خبر: 36726983 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

اخبار کوتاه

صاحب‌خبر -

در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا
مختصات بودجه سال 1399 کشور
 مورد بررسی قرار گرفت

جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران سه قوه روز شنبه با حضور اعضاء و سران سه قوه تشکیل شد.
به گزارش ایسنا، در این جلسه پس از گزارش رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، مختصات بودجه سال 1399 ، منابعی درآمدی و مصارف هزینه ای و تاثیرات اصلاحات ساختاری بودجه بر بودجه سال 1399، مورد بحث و تبادل نظر اعضا قرار گرفت.

مراسم ختم خواهر رئیس جمهوری برگزار شد

مراسم ختم صدیقه فریدون خواهر حسن روحانی با حضور مسئولان کشوری و لشکری در مسجد صداوسیما برگزار شد.
در این مراسم اسحاق جهانگیری، علی‌اکبر ناطق نوری، محمدجواد ظریف، محمود علوی، صالحی امیری، امیر حاتمی، محمد شریعتمداری، محسن‌هاشمی، مصطفی کواکبیان، محمود حجتی، علی جنتی، علی اکبر صالحی، محسن غرویان، رضا اکرمی، انوشیروان محسنی بندپی و جمعی دیگر از مسئولان حضور داشتند. 

آمارهای بین‌المللی درباره کشته شدگان حوادث اخیر معتبر نیست

معاون سیاسی وزیر کشور اعلام کرد: آمار سازمان‌های بین‌المللی درباره کشته شدگان حوادث اخیر معتبر نیست.
به گزارش ایسنا، جمال عرف در حاشیه نشست خبری دیروز خود در پاسخ به سوالی درباره تعداد کشته شدگان ناآرامی‌های اخیر کشور اظهار کرد: قرار است دادستانی براساس آماری که از پزشکی قانونی می‌گیرد، آمار را اعلام کند.
وی درباره اعتبار آمار اعلام شده از سوی نهادهای بین‌المللی تصریح کرد: این آمار معتبر نیست و آنها تعداد کشته شدگان را بیشتر اعلام می‌کنند.

کمیته حقیقت‌یاب مجلس برای تهیه گزارش جامع درباره حوادث اخیر تشکیل شود

یک عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به رئیس مجلس خواستار تشکیل کمیته حقیقت یاب در مجلس برای تهیه گزارشی جامع از کشته‌شدگان، مصدومین و بازداشت شدگان حوادث آبان ماه شد.
به گزارش ایسنا، علیرضا رحیمی در نامه‌ای خطاب به علی لاریجانی رئیس مجلس نوشت: احتراماً با ابراز تأسف عمیق از حوادث دردناک آبان‌ماه در کشور و عرض تسلیت به خانواده جانباختگان این حوادث و ملت شریف ایران، همچنان که مستحضرید در پی اعتراضات وسیعی که متعاقب تصمیم افزایش قیمت بنزین در کشور رخ داد و موجب کشته شدن تعداد کثیری از هموطنان و مصدوم شدن و بازداشت تعدادی گردید متاسفانه تاکنون آمار دقیقی از جانباختگان و مصدومین ارائه نشده است. از آن‌جا که اکثریت آسیب‌دیدگان از مردم معترض و غالباً از طبقات ضعیف جامعه بوده‌اند و هیچگونه همدلی و دلجویی از آنان به عمل نیامده و همین امر موجب دلخوری در بخش بیشتری را فراهم کرده است و از طرفی هیچگونه گزارش موثقی از بازداشت‌شدگان وضعیت پرونده قضایی آنها ارائه نشده؛ بنابراین تقاضا دارد با قید فوریت تدبیر فرمایید تا کمیته‌ای حقیقت یاب از مجلس شورای اسلامی زیر نظر هیات رئیسه مجلس تشکیل گردیده و در خصوص افراد کشته شده و مصدومین و بازداشت شدگان حوادث آبان‌ماه و همچنین تدابیر وزارت کشور در مواجهه با اعتراضات خصوصا نحوه مقابله نیروهای انتظامی و امنیتی گزارش جامعی تهیه و به مجلس شورای اسلامی ارائه گردد.
بدیهی است اکنون که شرایط کشور در وضعیت عادی قرار گرفته گزارش مستند و جامع این کمیته برگرفته از حقایق رویدادها می‌تواند به ابهامات عدیده و سوالات فراوانی که برای مردم و نمایندگان مجلس ایجاد شده پاسخگو بوده و در ترمیم آلام و کدورت‌های پیش آمده و خصوصاً رسیدگی به وضعیت پیش آمده موثر باشد.

هدف خانواده‌های ترور، ترویج صلح و دوستی 
و تقبیح تروریسم است

همایش «نوای پروانه‌ها» به همت انجمن دفاع از قربانیان تروریسم و با همکاری جنبش کودکان برای کودکان، گروه سفیران صلح و دوستی، مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک و مجتمع آموزشی معلم، مقارن با روز جهانی کودک با حضور کودکان مقطع ابتدایی و خانواده کودکان آسیب دیده از تروریسم ، اساتید و شخصیت‌های دیپلماتیک برگزار شد.
در این همایش، منصوره کرمی، رئیس هیئت مدیره انجمن دفاع از قربانیان تروریسم با معرفی انجمن و اقدامات صورت گرفته آن پس از تشکیل از سوی خانواده‌های قربانی ترور گفت: هدف خانواده‌های ترور ترویج صلح و دوستی و تقبیح تروریسم است.
این همسر شهید ترور افزود: ما خانواده‌های شهدای ترور این خشونت‌ها را دوست نداریم و نمی‌خواهیم هیچ اتفاق تروریستی در هیچ کجای جهان اتفاق بیفتد. ما به دنبال آن هستیم که مردم به گفت‌وگوی با یکدیگر روی آورند تا بتوانند مشکلات خود را حل کنند.» 
در خاتمه  این مراسم کودکان حاضر، با خواندن سرودی و برافراشتن پرچم دادخواهی برای کودکان ترور با  کودکان قربانی ترور در سراسر جهان اعلام همبستگی داشته واز نهادهای بین‌المللی درخواست کردند تا نسبت به حفاظت از حقوق کودکان و دستیابی به عدالت آنها تلاش کنند. 

سلحشوری: همه زورشان به مجلس می‌رسد

یک عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی گفت که بین اختیارات نمایندگان و انتظاراتی که از مجلس می‌رود، تناسبی وجود ندارد.
پروانه سلحشوری در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به مناسبت دهم آذر روز مجلس، با اعتقاد به این که «در حال حاضر واقعا این طور نیست که مجلس در رأس امور باشد» مدعی شد: در مسائل مهم برای مجلس تصمیم گرفته می‌شود. شما تصور کنید رئیس جلسه با اضافه یا کم کردن وقت رأی دادن برای یک طرح یا لایحه در تصویب یا عدم تصویب آن موثر است. معادلات دیگری هم دخیل است و این طور نیست که فقط آنچه در صحن مجلس بگذرد، باشد.
این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس افزود: سخت‌ترین جا برای ما این است که از بیرون به مجلس دستوری داده شود. مثلا در مصوبه اخیر بنزین مجلس کاملا با آن مخالف بود. این موضوع هم در بودجه سال گذشته و هم در سال جاری مطرح و رد شده بود زیرا نمایندگان می‌گفتند باعث تشنج می‌شود. البته الان من می‌گویم شاید اشتباه ما هم بود. اگر سال گذشته افزایش حداقلی را می‌پذیرفتیم نظام ناچار به افزایش حداکثری نمی‌شد.
سلحشوری ادامه داد: ما لوایح CFT و پالرمو را تصویب کردیم و بعد شورای نگهبان آن را تایید نکرد و این لوایح در مجمع تشخیص مصلحت نظام ماند. علاوه بر این مجمع تشخیص اخیرا به خود حق قانون‌گذاری می‌دهد؛ بنابراین ما یکی،‌ دو تا آقابالاسر نداریم. همه زورشان به ما می‌رسد.
این عضو فراکسیون امید مجلس معتقد است: یکی از دلایلی که این اتفاق می‌افتد این است که اکثریت این مجلس دست آن‌هایی نیست که قبلا حرف‌شان را براحتی دیکته می‌کردند. آن موقع‌ها چون دیدگاه‌ها یکسان بود، مقاومتی وجود نداشت اما الان نمایندگان نظرات‌شان متفاوت است؛ لذا برخورد پیش می‌آید.

برچسب‌ها:

نظر شما