شناسهٔ خبر: 36689582 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

گزارش | پرفروش‌ترین آلبوم‌های موسیقی (یخش پایانی)

تالار بزرگ کشور، اوج صدای جوانِ معتمد موسیقی ایرانی

حدود ۱۰ سال پیش بود که جوانی لاغراندام با مو‌های فرفری به سرپرستی زنده‌یاد لطفی در تالار بزرگ کشور خودنمایی می‌کرد و حالا پس از ۱۰ سال دوباره این تالار به نقطه اوج محمد معتمدی بدل شد. آلبوم موسیقی «محمد رسول الله» (ص) به چهار زبان فارسی، کُردی، عربی و ترکی همزمان با سالروز ولادت حضرت رسول اکرم (ص) و آغاز هفته وحدت منتشر شد.

صاحب‌خبر -

گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری دانشجو، عباس اسماعیل گل:

با گسترش فرهنگ حق کپی رایت توسط علاقه‌مندان به هنر طی سال‌های اخیر شاهد نظام‌مند شدن فضای فروش آثار هنری بوده‌ایم و علاقه‌مندان به آثار هنری مخصوصا آثار شنیداری به سادگی می‌توانند از طریق سایت‌های مجاز نسبت به خرید آلبوم‌های مورد نظر خود اقدام کنند که این مسئله دو پیامد مثبت در پی خواهد داشت یکی آنکه ضمن رعایت حق کپی رایت برای مولف اثر، درآمد‌ها و هزینه‌ها در بازار موسیقی کشور شفاف خواهد بود و دیگر آنکه بطور متوالی می‌توان نسبت به آمار فروش آلبوم‌های موسیقی در کشور پی برد.

اطلاع آنلاین و دقیق از فروش آلبوم‌های موسیقی هم میتواند اتفاق خوبی برای هنرمندان و مسئولین فرهنگی کشور رقم بزند که از این میان میتوان به دو مورد اشاره کرد یکی آنکه هنرمندان با اطلاع دقیق و شفاف از آمار فروش آثار موسیقایی میتوانند به شناختی مناسبی از سلایق مخاطبانش پی ببرد و دوم آنکه مسئولین فرهنگی و سیاستگذار موسیقایی کشور در صورت هشیاری میتوانند با توجه به شناسایی آثار پرفروش نسبت به سیاست‌های خود در حمایت و تولید آثار مختلف برنامه ریزی کنند.

در ادامه این گزارش و به همین بهانه گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، نگاهی داشته است به ۱۲ آلبوم پرفروش موسیقی در یک ماه گذشته که در تنها سایت رسمی و مرجع فروش قانون آثار شنیداری کشور به ثبت رسیده است.

مهم‌ترین نکته در خصوص پرفروش‌ترین آلبوم‌های موسیقی در یک ماه گذشته، پیشتازی آلبوم‌های موسیقی ایرانی نسبت به آثار موسیقایی پاپ؛ تلفیقی، کلاسیک غربی و راک است و حتی برخی آلبوم‌های موسیقی کودک به نسبت آثار پاپ فروش بیشتری داشته اند که این موضوع نشان دهنده آن است که اگر آثار موسیقی اصیل ایرانی با کیفیت بالا به تولید برسد، نه تنها توان رقابت با آثار پاپ را دارند بلکه براحتی می‌توانند ازآثار پاپ و ... سبقت بگیرند.

پرفروش‌ترین آلبوم‌های موسیقی کشور در یک ماه گذشته به ترتیب فروش به شرح زیر آمده است:

۱- افسانه چشمهایت (همایون شجریان، علیرضا قربانی) «موسیقی ایرانی»

۲ - ایران من (همایون شجریان) «موسیقی ایرانی»

۳ - در جنگل (گروه آدمک) «موسیقی کودکانه»

۴ - به من فرار کن (محمدرضا علیمردانی) «موسیقی پاپ»

۵- امشب کنار غزل های... (همایون شجریان) «موسیقی ایرانی»

۶ - در مزرعه (گروه آدمک) «موسیقی کودکانه»

۷ - یه سر و دو گوش (نجا خبازیان) «موسیقی نواحی - کودکانه»

۸ - ابرهیم (محسن چاوشی) «موسیقی پاپ»

۹ - دریا کجاست (گروه چارتار) «موسیقی تلفیقی»

۱۰ - حالا که میروی (محمد معتمدی) «موسیقی ایرانی»

۱۱ - شهر دیوانه (احسان خواجه امیری) «موسیقی پاپ»

۱۲ - محمد رسول الله (پیام عزیزی) «آلبوم چند زبانه»
 
 
۹ - دریا کجاست (گروه چارتار) «موسیقی تلفیقی»
 
تالار وزارت کشور سکوی پرش جوان موفرفری موسیقی ایرانی
 
نوبتی هم که باشد به سهم موسیقی تلفیقی در جدول پرفروش‌های موسیقی در ماه گذشته می‌رسیم، جدیدترین آلبوم گروه «چارتار» با عنوان «دریا کجاست» توانسته رتبه نهم پرفروش‌ترین آلبوم‌های موسیقی آبان‌ماه 98 را به خود اختصاص دهد. مفهوم «موسیقی تلفیقی» هم در میان اغلب مخاطبان موسیقی و هم نزد برخی اهالی موسیقی با تعاریف اشتباهی شناخته می‌شود، به طوری که این عده هر اثری را که ترکیبی از آواز ایرانی با موسیقی پاپ و الکترونیک باشد موسیقی تلفیقی می‌نامند در حالی که این موضوع تنها یکی از ویژگی‌های این سبک جدید موسیقایی به حساب می‌آید اما در اصل موسیقی تلفیقی به این معنا نیست و خیلی خلاصه باید گفت، «گونه‌ای از موسیقی که نتیجه تلفیق 2 یا چند فرهنگ موسیقایی است» را موسیقی تلفیقی می‌نامند.حال در یک دهه اخیر این سبک از موسیقی در میان اهالی موسیقی رواج گسترده‌ای یافته است و مخاطبان بسیاری را هم برای خود دست و پا کرده است و قاطعانه می‌توان گفت، گروه «چارتار» یکی از محبوب‌ترین گروه‌های موسیقی تلفیقی در یک دهه اخیر به شمار می‌آید، هر چند این گروه در چند سال اخیر فروغ سال‌های اولیه‌اش را ندارد اما گزیده‌کاری «چارتار» در چند سال اخیر، این گروه را از گزند گرفتاری در تکرار نجات داده است. موسیقی چارتار ترکیبی از حال و هوای موسیقی ایرانی و کلاسیک به همراه کلامی خوش‌آهنگ و پرداختی مدرن است که حاصل فعالیت این گروه آلبوم‌های «باران تویی» و «جاده می‌رقصد» بوده و در حال حاضر با آلبوم «دریا کجاست» پس از 2 سال کم‌کاری، بازگشتی موفق به عرصه موسیقی داشته‌ است.
 
۱۰ - حالا که میروی (محمد معتمدی) «موسیقی ایرانی»
 
تالار وزارت کشور سکوی پرش جوان موفرفری موسیقی ایرانی
 
حدود 10 سال پیش بود که جوانی لاغراندام با موهای بلند در کنسرت همنوازان شیدا به سرپرستی زنده‌یاد محمدرضا لطفی در تالار وزارت کشور خودنمایی می‌کرد. همانجا بود که نگارنده مطلب همانند بسیاری از مخاطبان کنسرت پس از شنیدن صدای گرم و متفاوت این جوان جویای نام، به این فکر می‌کرد که انگار ستاره‌ای جدید برای آواز ایرانی متولد شده که بزودی حرف‌های بسیاری برای گفتن خواهد داشت. حال بماند که تا چند سال پیش سید‌محمد معتمدی با برخی اشتباهات در انتخاب آثار، تولید یکی دو اثر موسیقی پاپ و حواشی مربوط به برخی اظهارنظرها موجب شد شتاب پیشرفتش تا حدودی متوقف شود اما طی چند سال اخیر او با پختگی و تجربه بیشتر توانست تا حدودی به همان مسیر اولیه خود بازگردد و شاهد انتخاب‌های هوشمندانه از سوی این هنرمند جوان و همچنان آینده‌دار بوده‌ایم که نمونه بارز آن آلبوم جدید «حالا که می‌روی» است، آلبومی که با ترانه‌های بکر توانسته جدیدترین اثر معتمدی را به عنوان پنجمین آلبوم پرفروش آبان‌ماه 98 معرفی کند. پس از انتشار «حالا که می‌روی» بسیاری موفقیت زیاد این اثر را مرهون ترانه‌های عاشقانه و بکر آلبوم دانسته‌اند؛ ترانه‌هایی که همگی از کتاب «رودخوانی» محمدمهدی سیار گرفته شده؛ کتاب شعری که تلفیقی زیبا از اشعار نیمایی و غزلیات سیار است. اما بی‌انصافی است که در پایان این گزارش اشاره‌ای به نقش آهنگساز آلبوم «حالا که می‌روی» در شنیدنی‌تر شدن اثر نکنیم؛ فرید سعادتمند تجربه خلق آثار درخشانی با همکاری چهره‌هایی چون سالار عقیلی و محمد اصفهانی را در کارنامه کاری خود دارد. در پایان ناگفته نماند برپایی کنسرت همین آلبوم در تالا وزارت کشور در چند شب گذشته هم مزید بر علت شد تا مخاطبان موسیقی در آبان‌ماه از این آلبوم استقبال کنند و همچنین انگار تالار وزارت کشور به سکوی پرتاب معتمدی تبدیل شده است.
 
 
۱۱ - شهر دیوانه (احسان خواجه امیری) «موسیقی پاپ»
 
شهر دیوونه 1

«شهرِ دیوونه» نام جدیدترین آلبوم احسان خواجه‌امیری است. خواننده‌ای که مدت‌هاست با عاشقانه‌های زیبا و گوش‌نواز و صدای قوی و دلنشین‌ش بین مردم شناخته شده است. اثری که البته در نگاه اول، چندان چنگی به دل نمی‌زند و به قدرت آثار قبلی او به نظر نمی‌رسد.

این مجموعه که از ده قطعه تشکیل شده در برخی نکات متمایز از چند اثر قبلی اوست:

اول این که برخلاف اغلب آلبوم های قبلی هیچ‌کدام از کارهایی که خواجه‌امیری برای تیتراژهای تلوزیونی در سال‌های منتهی به انتشار آلبوم اجرا کرده در این مجموعه گنجانده نشده است و تمام قطعات، جدید و شنیده نشده هستند.

دوم: بر خلاف چند اثر قبلی که «روزبه بمانی» سهم قابل توجهی در ترانه‌های سروده شده داشت، این بار تنها شنونده دو قطعه از کارهای او در آلبوم «شهر دیوونه» هستیم و سایر قطعات را ترانه‌سرایان دیگری سروده‌اند.

و نکته سوم البته، جای خالی «هومن نامداری» ست که مدت زیادی است نام او را در کنار نام احسان خواجه‌امیری دیده‌ایم.

هرچند، کماکان معتقدم با ضعیف‌ترین آلبوم احسان خواجه‌امیری رو به رو هستیم و این کار نوعی پسرفت برای او محسوب می‌شود. پسرفتی که دلیلش را احتمالا باید در ترکیب دست‌اندرکاران آلبوم جستجو کرد.

بطوری که دولت خانه نوشته : نام آلبوم، برگرفته از نام اولین قطعه‌ی آن است: «شهر دیوونه». قطعه‌ی متوسطی که ترانه‌اش را خانم «زهرا عاملی» سروده‌اند و ساخت ملودی آن را «امیرحسین فیضی» و تنظیمش را «سعید زمانی» و «میلاد هاشمی» به عهده داشته‌اند.

بدون هیچ شک و تردیدی، بهترین قطعه‌ی آلبوم «وقتی میخندی» است. با شعر «زهرا عاملی»، آهنگسازی «فرشید ادهمی» و تنظیم «معین راهبر». همان ترکیبی که نتیجه‌ی همکاری رضایت بخش‌شان را در قطعه‌ی چهارم همین آلبوم نیز شنیده‌ایم.

«وقتی میخندی» از آن دست کارهایی است که وقتی بار اول پخش شد، مخاطب را مجاب می‌کند تا دوباره گوشش کند. اگر قرار بود من تصمیم بگیرم، بی هیچ درنگی، همین قطعه را به عنوان سر آلبومی انتخاب می‌کردم. ترانه‌اش در اکثر قسمت‌ها فوق‌العاده است. آهنگسازی و تنظیم نیز، هرچند بکر و بدیع نیست اما تکراری هم نیست و قوت لازم را برای دمیدن جان در جسم ترانه دارد.

«شهرِ دیوونه» آلبوم خوبی است. اما در حد احسان خواجه‌امیری نیست. یعنی به نوعی، تکرار کارهای سابق اوست و قدم رو به جلویی محسوب نمی‌شود. او، بعد از «عاشقانه‌ها» به قدری انتظارات را از خودش بالا برده است که مخاطبش دیگر به این قبیل ارائه‌ها راضی نمی‌شود.

 

۱۲ - محمد رسول الله (پیام عزیزی) «آلبوم چند زبانه»

آلبوم موسیقی «محمد رسول الله» (ص) به چهار زبان فارسی، کُردی، عربی و ترکی همزمان با سالروز ولادت حضرت رسول اکرم (ص) و آغاز هفته وحدت منتشر شد.
 

  آلبوم موسیقی «محمد رسول الله» (ص) به چهار زبان فارسی، کُردی، عربی و ترکی خوانده شده و توسط امید نیک‌بین صدابرداری شده است.

پیام عزیزی پیش از  این در گفتگویی با خبرگزاری دانشجو گفته بود: مدت 4 سال است که مشغول آهنگسازی آلبوم موسیقی «محمد رسول الله» (ص) هستم که 11 قطعه موسیقایی را شامل می‌شود که عبارتند از: آهنگ «مولا یا صلی وصل» (برده المدیح) با شعر امام محمد بوصیری به زبان عربی که در همه مولودی‌های کُردستان خوانده می‌شود، آهنگ «شیدام الله» با تنظیم فردین لاهورپور به زبان کُردی که در همه تکیه و خانقاهای کُردستان خوانده می‌شود، آهنگ «دردی هجران» از آثار زنده‌یاد استاد سید علی اصغر کُردستانی در دستگاه نوا به زبان کُردی ، آهنگ «صلاه الله سلام الله» پنج ضربی به زبان ترکی استانبولی که از مولودی خوانی خانقاه حضرت بابا شیخ در ارومیه انتخاب شده است، آهنگ «محمد رسول الله» (ص) با شعر شیخ عبدالرحمان جامی به زبان فارسی، آهنگ «ای پناه عاصیان سویت پناه آورده‌ام» با شعر حضرت شیخ مولانا خالد نقشبندی عارف سرشناس اقلیم کُردستان به زبان فارسی، آهنگ «طلع البدر علینا» با تنظیم فردین لاهورپور، به زبان عربی که قدمتی 1400 ساله دارد؛ شعر «طلع البدر علينا» را مردم مدينه هنگام ورود مبارك پيامبر اكرم (ص) به این شهر سروده‌اند و با سرودن این شعر و خواندن این آهنگ از این حضرت استقبال کرده‌اند.
وی ادامه داد: همچنین آهنگ «الله الله یا الله» با قدمتی بیش از 150 سال که در تکیه و خانقاهای کُردستان خوانده می‌شود، در مقام سه‌گاه و به زبان کُردی، آهنگ «ما محرم سلطانیم» با قدمتی بیش از 300 سال که در تکیه و خانقاهای کرکوک خوانده می‌شود، با شعر شیخ عبدالرحمان خالص و به زبان فارسی، آهنگ «الله الله» به آهنگسازی استاد محمدرضا عزیزی از پیشکسوتان باسابقه موسیقی عرفانی و آیینی خانقاهای کُردستان و با تنظیم فردین لاهورپور، در مقام شور عربی و به زبان عربی و آهنگ «حبیب یا رسول الله» (ص) که در تکیه و خانقاهای کُردستان خوانده می‌شود، به زبان عربی از دیگر قطعات آلبوم موسیقی «محمد رسول الله» (ص) به شمار می‌روند.
وی افزود: نوازندگانی که در آلبوم موسیقی «محمد رسول الله» (ص) به هنرنمایی می‌پردازند، عبارتند از: استاد ارسلان کامکار ـ نوازنده ویولون، پیام عزیزی ـ خواننده، آهنگساز و نوازده دف، فردین لاهورپور ـ تنظیم‌کننده و نوازنده نی، باله‌بان و دیگر سازهای بادی، علیرضا دریایی ـ نوازنده ویولون، حسین رضایی‌نیا ـ نوازنده دف، نوید مثمر ـ نوازنده دیوان، سحر عباسی ـ نوازنده چنگ، مژگان حسینی ـ نوازنده قانون و سحاب تربتی ـ نوازنده تنبک.

گفتنی است، پیام عزیزی تاکنون 7 اثر موسیقایی، از جمله؛ آلبوم‌ «با قدسیان» با آهنگ معروف «الله مدد» به آهنگسازی استاد محمد جلیل عندلیبی، آلبوم «لبیک» به آهنگسازی زنده‌یاد استاد مجتبی میرزاده، آلبوم‌های «پیام عاشقان» و «ملکا» با همکاری نوازندگان ارکستر سمفونیک ایران، علی پژوهشگر و پاشا هنجنی و همچنین با همراهی اعضای گروه موسیقی کامکارها؛ سه اثر موسیقایی به نام‌های آلبوم‌ «بارگاه» به آهنگسازی و تنظیم‌کنندگی استاد ارسلان کامکار، آلبوم «سه‌روکی دل» (رئیس دل) و آلبوم‌ «خورشید مستان» به آهنگسازی و تنظیم‌کنندگی استاد هوشنگ کامکار را منتشر کرده است.

  آلبوم موسیقی «محمد رسول الله» (ص) به چهار زبان فارسی، کُردی، عربی و ترکی خوانده شده و توسط امید نیک‌بین صدابرداری شده است.

پیام عزیزی پیش از  این در گفتگویی با خبرگزاری دانشجو گفته بود: مدت 4 سال است که مشغول آهنگسازی آلبوم موسیقی «محمد رسول الله» (ص) هستم که 11 قطعه موسیقایی را شامل می‌شود که عبارتند از: آهنگ «مولا یا صلی وصل» (برده المدیح) با شعر امام محمد بوصیری به زبان عربی که در همه مولودی‌های کُردستان خوانده می‌شود، آهنگ «شیدام الله» با تنظیم فردین لاهورپور به زبان کُردی که در همه تکیه و خانقاهای کُردستان خوانده می‌شود، آهنگ «دردی هجران» از آثار زنده‌یاد استاد سید علی اصغر کُردستانی در دستگاه نوا به زبان کُردی ، آهنگ «صلاه الله سلام الله» پنج ضربی به زبان ترکی استانبولی که از مولودی خوانی خانقاه حضرت بابا شیخ در ارومیه انتخاب شده است، آهنگ «محمد رسول الله» (ص) با شعر شیخ عبدالرحمان جامی به زبان فارسی، آهنگ «ای پناه عاصیان سویت پناه آورده‌ام» با شعر حضرت شیخ مولانا خالد نقشبندی عارف سرشناس اقلیم کُردستان به زبان فارسی، آهنگ «طلع البدر علینا» با تنظیم فردین لاهورپور، به زبان عربی که قدمتی 1400 ساله دارد؛ شعر «طلع البدر علينا» را مردم مدينه هنگام ورود مبارك پيامبر اكرم (ص) به این شهر سروده‌اند و با سرودن این شعر و خواندن این آهنگ از این حضرت استقبال کرده‌اند.
وی ادامه داد: همچنین آهنگ «الله الله یا الله» با قدمتی بیش از 150 سال که در تکیه و خانقاهای کُردستان خوانده می‌شود، در مقام سه‌گاه و به زبان کُردی، آهنگ «ما محرم سلطانیم» با قدمتی بیش از 300 سال که در تکیه و خانقاهای کرکوک خوانده می‌شود، با شعر شیخ عبدالرحمان خالص و به زبان فارسی، آهنگ «الله الله» به آهنگسازی استاد محمدرضا عزیزی از پیشکسوتان باسابقه موسیقی عرفانی و آیینی خانقاهای کُردستان و با تنظیم فردین لاهورپور، در مقام شور عربی و به زبان عربی و آهنگ «حبیب یا رسول الله» (ص) که در تکیه و خانقاهای کُردستان خوانده می‌شود، به زبان عربی از دیگر قطعات آلبوم موسیقی «محمد رسول الله» (ص) به شمار می‌روند.
وی افزود: نوازندگانی که در آلبوم موسیقی «محمد رسول الله» (ص) به هنرنمایی می‌پردازند، عبارتند از: استاد ارسلان کامکار ـ نوازنده ویولون، پیام عزیزی ـ خواننده، آهنگساز و نوازده دف، فردین لاهورپور ـ تنظیم‌کننده و نوازنده نی، باله‌بان و دیگر سازهای بادی، علیرضا دریایی ـ نوازنده ویولون، حسین رضایی‌نیا ـ نوازنده دف، نوید مثمر ـ نوازنده دیوان، سحر عباسی ـ نوازنده چنگ، مژگان حسینی ـ نوازنده قانون و سحاب تربتی ـ نوازنده تنبک.

گفتنی است، پیام عزیزی تاکنون 7 اثر موسیقایی، از جمله؛ آلبوم‌ «با قدسیان» با آهنگ معروف «الله مدد» به آهنگسازی استاد محمد جلیل عندلیبی، آلبوم «لبیک» به آهنگسازی زنده‌یاد استاد مجتبی میرزاده، آلبوم‌های «پیام عاشقان» و «ملکا» با همکاری نوازندگان ارکستر سمفونیک ایران، علی پژوهشگر و پاشا هنجنی و همچنین با همراهی اعضای گروه موسیقی کامکارها؛ سه اثر موسیقایی به نام‌های آلبوم‌ «بارگاه» به آهنگسازی و تنظیم‌کنندگی استاد ارسلان کامکار، آلبوم «سه‌روکی دل» (رئیس دل) و آلبوم‌ «خورشید مستان» به آهنگسازی و تنظیم‌کنندگی استاد هوشنگ کامکار را منتشر کرده است.

نظر شما