شناسهٔ خبر: 36642039 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: العالم | لینک خبر

چین سفیر آمریکا در پکن را احضار کرد

چین در واکنش به دخالت آمریکا در امور هنگ کنگ برای دومین بار در یک هفته اخیر، سفیر ایالات متحده آمریکا در پکن را به وزارت امور خارجه این کشور احضار کرد.

صاحب‌خبر -

العالم ـ آسیا

وزارت خارجه چین چهارشنبه گذشته نیز یک دیپلمات ارشد آمریکا را احضار و مراتب اعتراض پکن نسبت به تصویب لایحه حمایت از دموکراسی و حقوق بشر هنگ کنگ در سنای آمریکا را به وی ابلاغ کرده بود که به دنبال ادامه دخالت های واشنگتن در هنگ کنگ، پکن این بار سفیر آمریکا را احضار و به وی هشدار داده است.

مقام های وزارت خارجه چین به سفیر آمریکا در پکن هشدار داده اند که اگر دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا این لایحه را امضا کند، چین بشدت تلافی خواهد کرد.

سنای آمریکا طرح حمایت از دموکراسی و حقوق بشر هنگ کنگ را تصویب کرده است و برای تبدیل به قانون باید به امضای رییس جمهوری آمریکا برسد با تصویب این لایحه در سنای آمریکا راه برای اقدامات دیپلماتیک و تحریم های اقتصادی دولت هنگ کنگ باز خواهد شد.

گنگ شوانگ سخنگوی وزارت خارجه چین در پکن گفت که آمریکا باید مداخله در امور داخلی چین و هنگ کنگ را متوقف کند او ضمن محکوم کردن اقدام سنای آمریکا برای تصویب این لایحه گفت آتشی که آمریکا روشن می کند دامان آن کشور را خواهد گرفت.

به گزارش ایرنا، هنگ کنگ از ۵ ماه پیش صحنه اعتراضات و تظاهرات مردم است، اعتراضات مردم هنگ کنگ ابتدا در خرداد سال جاری در اعتراض به یک لایحه استرداد آغاز شد که به مظنونان جنایی اجازه می داد برای محاکمه به سرزمین اصلی چین فرستاده شوند.

دولت هنگ کنگ بعد از سه ماه نا آرامی، مهر ماه امسال لغو این لایحه را اعلام کرد، اما تظاهرات کنندگان همچنان به اعمال فشار بر دولت این کشور برای محقق شدن دیگر خواسته های خود از جمله استعفای خانم «کری لم» رییس اجرایی منطقه ویژه هنگ کنگ چین و تحقیقات مستقل درباره خشونت های ادعا شده پلیس علیه تظاهرات کنندگان ادامه دادند.

معترضان هنگ کنگی که به گفته چین از حمایت آمریکا و بریتانیا برخوردار هستند با هدف اینکه برای نیروهای امنیتی شناسایی نشوند هنگام تظاهرات از ماسک استفاده می کردند و با افزایش آشوب ها، خانم لم تصمیم گرفت با استفاده از اختیارات قانونی خود ماسک زدن را ممنوع کند که باعث شکلگیری موج جدیدی از اعتراضات شده است.

انتخابات این منطقه روز یکشنبه در فضای آرام برگزار شد.

نظر شما