شناسهٔ خبر: 36634413 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: لیزنا | لینک خبر

آغاز ثبت‌نام هفتمین نمایشگاه تخصصی کتاب دانشگاهی

اعظم رستگار

ثبت‌نام هفتمین نمایشگاه تخصصی کتاب دانشگاهی از اول آذر آغاز شده و تا دهم آذر ادامه دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش لیزنا، زمان ثبت‌نام هفتمین نمایشگاه تخصصی کتاب دانشگاهی  از اول آذر آغاز شده و تا دهم آذر ادامه خواهد داشت، این نمایشگاه 25 تا 29 آذر در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برپا می‌شود.

سیدعباس حسینی‌نیک، مدیرمسئول انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی با بیان اینکه پیشرفت کشور منوط به توسعه علمی است، عنوان کرد: این توسعه شامل همه حوزه‌ها و زمینه‌های تخصصی اعم از علوم پزشکی، فنی و مهندسی، علوم‌انسانی و اجتماعی، علوم پایه و هنر است.

وی ادامه داد: توسعه علمی نیازمند پژوهش و تحقیقات و البته آموزش است که به واسطه کتاب دانشگاهی محقق می‌شود و در این میان نقش کتاب تخصصی و نشر دانشگاهی در تداوم حرکت علمی و پیشرفت جامعه، بی‌بدیل است.

حسینی‌نیک با بیان اینکه خوشبختانه امروز شاهد ظهور ناشران فعال و باسواد در حوزه نشر دانشگاهی هستیم و این نوید بخش بروز تحولات اساسی در جامعه نشر کشور خواهد بود، گفت: از جمله مقدماتی که لازم است برای توسعه نشر دانشگاهی فراهم شود، برگزاری نمایشگاه تخصصی و معرفی آثار جدید و دست‌آوردهای پژوهشی به جامعه علمی کشور است.

وی تاکید کرد: در این زمینه انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی به این مهم اهتمام داشته و از سال 1389 تاکنون، شش دوره نمایشگاه تخصصی نشر دانشگاهی برگزار کرده که با استقبال خوبی از سوی ناشران همچنین مخاطبان روبه‌رو شده است.

حسینی‌نیک بااشاره به برگزاری هفتمین نمایشگاه تخصصی کتاب دانشگاهی، توضیح داد: امسال، در هفته پژوهش در آخر آذر ماه هم‌زمان با برگزاری نمایشگاه دست‌آوردهای پژوهشی سازمان‌ها و نهادهای تخصصی و دانشگاهی، جشنواره ملی نشر دانشگاهی این نمایشگاه برگزار خواهد شد.

  ارائه تازه‌های نشر دانشگاهی در یک نمایشگاه تخصصی
به گفته وی، در این نمایشگاه ناشران فعال کتاب دانشگاهی اعم از دولتی و خصوصی شرکت خواهند داشت و آخرین منشورات خود را به کتابخانه‌های تخصصی و دانشجویان، اساتید و پژوهشگران کشور عرضه خواهند کرد

مدیرمسئول انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی با اشاره به زمان این نمایشگاه نیز توضیح داد:‌ باتوجه به مناسبت کتاب دانشگاهی با پژوهش در این هفته و امکان تخصیص بودجه خرید کتاب توسط دانشگاه‌ها، کتابخانه‌ها و اداره‌های تخصصی در نیمه دوم سال می‌تواند در تقویم بودجه دولتی تثبیت شود.
 
حسینی‌نیک همچنین درباره انتخاب مکان نمایشگاه نیز گفت: با وجود حضور معاونت‌های پژوهشی دانشگاه‌ها و نهادهای تخصصی در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی، این رویداد فرصتی برای معرفی و عرضه آثار دانشگاهی خواهد بود.
 
وی تاکید کرد: از سوی دیگر معاونت‌های پژوهشی دانشگاه‌ها و نهادهای تخصصی در سالن‌های 5 و 6 و 7 و 27 حضور خواهند داشت و نمایشگاه تخصصی کتاب دانشگاهی نیز در مجموعه سالن‌های 25 برگزار خواهد شد.
 
حسینی‌نیک با اشاره به هدف اصلی این نمایشگاه، عنوان کرد: تجهیز کتابخانه‌های تخصصی و دانشگاهی در سراسر کشور هدف اصلی ما است اما متخصصان و دانشگاهیان به‌خصوص استادان و دانشجویان می‌توانند با حضور در نمایشگاه، ضمن آشنایی با آخرین منشورات علمی، از یارانه وزارت فرهنگ و اشاد اسلامی برای خرید کتاب علاوه بر تخفیفات ویژه ناشران استفاده کنند.

همایش ملی آینده‌نگری در 27 آذر
مدیرمسئول انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی همچنین از انتشار اطلاعات بیش از 1200 ناشری که کتاب دانشگاهی منتشر کرده‌اند در پرتال نشر دانشگاهی )پند)، خبر داد و گفت: این اطلاعات در آدرس WWW.VABF.IR  موجود بوده و ناشران متقاضی شرکت در هفتمین نمایشگاه تخصصی کتاب دانشگاهی می‌توانند در قسمت ثبت‌نام ناشر، اطلاعات خود را تکمیل کرده و درخواست حضور خود را اعلام کنند.
 
وی با بیان اینکه هم‌زمان با این نمایشگاه، نخستین همایش ملی آینده‌نگری در نشر دانشگاهی نیز برگزار خواهد شد، یادآور شد: این همایش چهارشنبه 27 آذر در سالن کنفرانس شماره 1 در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی نیز توسط انجمن برگزار خواهد شد.
 
به گفته حسینی‌نیک، علاوه بر این همایش، کارگاه‌‌های آموزشی مرتبط با نشر دانشگاهی با حضور ناشران و دست‌اندرکاران و فعالان نشر دانشگاهی نیز در روزهای 26، 28 و 29 به‌صورت دوره‌ای تدارک دیده شده است.
 
این جشنواره با همکاری و مشارکت وزارتخانه‌های مرتبط اعم از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت آموزش، تحقیقات و فناوری و مرکز نشر دانشگاهی ، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی و همچنین پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات از 26 تا 29 آذرماه 1398 در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی واقع در خیابان سئول برگزار خواهد شد.

 

نظر شما