شناسهٔ خبر: 36577748 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

وزیر آموزش و پرورش در آیین اختتامیه جشنواره فیلم رشد؛

فیلم‌آموزشی امروز بخش مهمی از فرایند تربیت را در اختیار دارد

تهران- ایرنا- وزیر آموزش و پرورش، گفت: فیلم آموزشی اگر در گذشته وسیله‌ای برای کمک آموزش بود امروزه همه آموزش در این عرصه شکل می‌گیرد و ما تنها ساعاتی از اوقات دانش‌آموزان را در اختیار داریم.

صاحب‌خبر -

محسن حاجی میرزایی، عصر جمعه اول آبان ماه در آیین اختتامیه چهل و نهمین جشنواره بین المللی فیلم رشد که در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد، اظهار داشت:این جشنواره به آستانه پنجاهمین سال رسیده و این زمان خوبی برای بلوغ و کمال است. مجموعه تعلیم و تربیت در تلاش است تا موقعیت‌های یادگیری خلق کند تمام رویدادهای تعلیم و تربیت با انگیزه به سازی نظام تعلیم و تربیت انجام شده است.

وی افزود: وضعیت نظام آموزشی در کیفیت این یادگیری مجسم می‌شود. امروز و فردای جامعه درگرو ظرفیت یادگیری جامعه است و هرچقدر عمق یادگیری را عمیق‌تر کنیم جریان یادگیری را بهبود بخشیده و آینده جامعه را بهتر می‌کنیم.

حاجی میرزایی گفت: هرچه امروز شاهد آن هستیم چه خوب و چه بد محصول نظام یادگیری دیروز ما است و هرچه فردا در انتظار این سرزمین است امروز پهنه یادگیری اتفاق می‌افتد.  

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: ما در شرایطی به دنیا می‌آییم که چیزی نمی‌دانیم و ابزارهایی مثل گوش و چشم و قلب و درک برای یادگیری در اختیار ما قرار می‌گیرد. تمایزاتی که بین جوامع قابل مشاهده است محصول تنوع یادگیری است. همه تمدن محصول دیدن و شنیدن و ادراک است. آنچه انسان را به کمال می‌رساند یا تنزل می‌دهد، کیفیت استفاده از این ابزارهااست. سهم این ابزارها در یادگیری متفاوت است.  

حاجی میرزایی گفت: ۷۵ درصد از آموزش از مسیر دیدن و ۱۳ درصد شنیدن و ۸۸ درصد از تلفیق این دو حاصل می‌شود و تنها ۱۲ درصد محصول حواس دیگر ما است. فیلم‌های آموزشی به جهت به کار گیری این ابزارها عرصه جذاب‌تر و عمیق‌تری برای یادگیری در اختیار دانش آموزان قرار می‌دهد و ظرفیت بالایی برای ساختن جامعه‌ای توانمند به وجود می‌آورد. این سهم بسیار جدی است چرا که دسترسی به این ابزارها گسترش پیدا کرده و تاثیر عمیقی در ایجاد ظرفیت یادگیری دارند.  

وی با بیان اینکه فیلم‌آموزشی امروز بخش مهمی از فرایند تعلیم و تربیت است، گفت:  اگر در گذشته وسیله‌ای برای کمک آموزش بود امروزه همه آموزش در این عرصه شکل می‌گیرد و ما تنها ساعاتی از اوقات دانش‌آموزان را در اختیار داریم. تعمیق یادگیری در گرو هماهنگی بین تمام عرصه‌های یادگیری است. اینکه جامعه چه چیزی را یاد می‌گیرد نشان دهنده آینده آن جامعه است. اگر به دنبال آینده‌ای بهتر هستیم باید به دنبال روش آموزشی با عمق تاثیرگذاری زیاد باشیم.  

وزیر آموزش و پرورش، خاطرنشان کرد: این جشنواره به دنبال انتقال یادگیری با کیفیت به نسل جدید است. در آستانه پنجاه‌سالگی خوب است که میزان اثربخشی آن مورد مطالعه قرار گیرد. ما امروز به سند تحول بنیادین متعهد هستیم و انتقال به مفهوم تربیت ماموریت ما است. نگاه ما به مقوله فیلم به مفهوم جز به هم پیوسته از فرایند آموزشی است.

نظر شما