شناسهٔ خبر: 36576194 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

انجیلی در گفتگو با دانشجو مطرح کرد

۶ سوال از روحانی درباره افزایش قیمت بنزین / چرا افکار عمومی را اقناع نکرد؟

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد نجف آباد از رئیس جمهور درباره افزایش قیمت بنزین ۶ سوال پرسید و سه راهکار برای جلوگیری از التهاب در جامعه پس از سهمیه بندی آن ارائه داد.

صاحب‌خبر -
متین انجیلی، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد نجف آباد در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو با اشاره به وضعیت معیشتی و فشار اقتصادی بر مردم، گفت: باتوجه به اقناع نکردن افکار عمومی نسبت به سیاست‌های تورم زدایی، چون افزایش قیمت حامل‌های انرژی، اعتراضات مردم را نه تنها به حق که ضروری بود.

انجیلی با بیان اینکه شکل اعتراضات در ایران بسیار اهمیت دارد، توضیح داد: کشور ما همیشه در رصد دشمنان این ملت بوده و هر خطای کوچک باعث دستاویز و سوءاستفاده بیگانگان خواهد شد، بنابراین طرز صحیح اعتراضات در ایران باید برای ملت غیور و انقلابی تعریف و تبیین شود تا هم مردم توانایی اعتراض را داشته باشند و هم از سوءاستفاده دشمنان جلوگیری شود.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد نجف آباد بیان کرد: به نظر من در شاخه دانشجویی و نخبگانی، اعتراضات باید به صورت مکاتبه‌ای و مطالبه گری باشد که نمونه موفق آن را در قضیه FATF و حرکت جنبش‌هایی دانشجویی می‌توان مشاهده کرد که باعث شد از تصویب این معاهده به صورت قانونی در مجلس شورای اسلامی جلوگیری شود.

وی ادامه داد: البته برنامه‌های کرسی آزاداندیشی، تریبون‌های آزاداندیشی و صدور بیانیه‌های تشکل‌های دانشجویی نیز از جمله راه‌های اعتراض نخبگان به وضعیت کشور است، اما در فضای عمومی راه‌های مختلفی اعم از اعتراضات و امضای طومار‌های مجزی به صورت کشوری، کمپین‌های عدم خرید کالا، اعتراضات نمادین مانند پوشش یکسان یا برچسب‌های یک سان، می‌تواند کارساز باشد.

انجیلی با بیان اینکه در کشور ما تجربه تظاهرات مسالمت آمیز تاریخچه موفقی ندارد و غالبا با سوءاستفاده بیگانگان همراه شده، ادامه داد: به همین دلیل برای اعتراضات عمومی باید از راه‌های جایگزین به جای تجمع‌ها و تظاهرات استفاده کرد.
وی گفت: نامه نوشتن به نمایندگان مجلس و بازخواست از آنان و مجریان قانون اعم از استانداران و فرمانداران از دیگر راه‌های بیان اعتراضات به مسئولان است.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد نجف آباد به انتقاد از عملکرد دولت در سهیمه بندی بنزین پرداخت و گفت: از دولت باید سوال شود که کدام عقل سلیمی تأیید می‌کند طرح اقتصادی مهمی، چون سهمیه بندی بنزین که مستقیما با معیشت مردم در ارتباط است، بدون اطلاع رسانی تدریجی و اقناع افکار عمومی، به صورت ناگهانی و آن هم فقط با طرح بیانیه‌ای در شب میلاد حضرت رسول (ص) و امام جعفر صادق (ع) اطلاع رسانی شود.

وی ادامه داد: سوال دوم این است که چرا و به چه علتی با علم بر پیش بینی اعتراضات مردمی و احتمال موج سواری دشمنان از این اعتراض ها، حتی استانداران و مقامات امنیتی را هم از زمان اجرای طرح مطلع نکرده بودند.

انجیلی سوال سوم از دولت را به اظهار بی اطلاعی هیات دولت از اجرای این طرح ارتباط داد و گفت: چرا شب قبل از انجام طرح، وزرای دولت باید در رسانه ملی نسبت به آن اعلام بی اطلاعی کنند و دروغ گویی و دورویی خود را به صورت علنی نشان دهند؟

وی ادامه داد: چرا رئیس جمهور ملت ایران را همانطور که قبلا هم گفته بود، بی سواد فرض کرده که وقتی به طرح کمک معیشتی اشاره می‌شود، اعلام می‌کند که تمام پول بنزین به حساب ملت واریز‌ی شود، در صورتی که با یک حساب سرانگشتی می‌توان متوجه شد که مبلغ قابل توجهی از اضافه درآمد بنزین نصیب دولت خواهد شد؟

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد نجف آباد سوال پنجم خود را به طرح کمک معیشتی اختصاص داد و گفت: چرا تیم دولت تدبیر و امید با طرح کم معیشتی که حداکثر به خانواده‌های پنج نفره تعلق می‌گیرد، سیاست‌های کلی افزایش جمعیت و رهنمود‌های رهبر انقلاب در این خصوص را نادیده گرفته و عملا برضد این سیاست‌ها گام برداشته است؟

وی سوال آخر را درخصوص تورم ناشی از افزایش قیمت حامل‌های انرژی پرسید و گفت: چرا دولت به جای تفهیم عاقلانه و نظارت عادلانه نسبت به افزایش قیمت ها، تأکید بر عدم افزایش و تورم زایی و انحراف افکار عمومی می‌شود؟ حمل و نقل عمومی با افزایش بنزین، گران می‌شود و به نظر من به جای فرافکنی و امید دادن واهی به مردم، واقعیت‌ها را برای ملت فهیم تبیین کنند و جلوی افزایش بی رویه قیمت را بگیرند نه افزایش عادلانه را.

انجیلی راهکار‌هایی برای اجرای بهتر سهمیه بندی بنزین ارائه داد و بیان کرد: دولت باید برای طرح ریزی و اجرای این طرح و افزایش قیمت بنزین باید چند پروژه کوتاه مدت تعریف می‌کرد. رئیس جمهور با ملت مستقیما به گفتگو می‌نشست و صداوسیما و کارشناسان نیز، افکار عمومی را از معایب و مزایای طرح مطلع می‌کردند که شوک روانی کمتری به مردم وارد شود.

وی بیان کرد: مثلا دولت می‌توانست در مرحله اول بنزین را به صورت سهمیه‌ای و با کارت سوخت مصرف کننده و با سهمیه بالا و تک نرخی عرضه می‌کرد، پس از آن سهمیه بنزین محدود می‌شد و فروش بنزین آزاد به صورت محدود صورت می‌گرفت. در مرحله بعد سهمیه بندی قطعی و قیمت آزاد افزایش می‌یافت.
 

نظر شما