شناسهٔ خبر: 36569318 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

سفر به غار پر رمز و راز ایران

غار خربس یکی از فضاهای تاریخی و گردشگری قشم است که بنا به گفته مردم محلی رمز و رازهای زیادی در این غار نهفته شده است. دیدن این غار را در این فصل از سال به شما توصیه می کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ در دل ارتفاعات روستای خربس، آثاری از معماری صخره‌ای دیده می‌شود که به عقیده برخی از محققین، نیایشگاه پیروان مهرپرستی و یا پرستشگاه آناهیتا (خدای آب) بوده است. عده ای علت وجود این غار ها را ساخت پناهگاهی برای مردم خربس می دانند که در زمان های قدیم، برای فرار از دست دزدان دریایی نیاز به مخفی گاهی داشتند تا از جان و مالشان حفاظت کنند.

طبق بررسی‌ های انجام‌شده قدمت این اثر به دوره مادها می‌رسد . غارهای خربس، بر پیشانی کوهی مشرف ‌به ساحل جنوبی جزیره قشم واقع شده است که ۴ دهانه غار از درون به ‌هم ‌پیوسته در ارتفاع ۲۰ تا ۳۰ متر آن به چشم می‌خورد .

 این غار به همراه دیگر پدیده‌ها و کوه‌ها و خود جزیره قشم، دنباله چین ‌خوردگی‌های رشته ‌کوه‌ های زاگرس ایجاد شده که در هزاره‌ های گذشته از زیر آب سر برآورده‌اند به شیوه ای محل اتصال کوهستان و دریا است.

جالب است بدانید که این غار که به عجایب هفتگانه قشم معروف است در لا به لای تپه های مرجانی کوچک و بزرگ بر دامنه کوهی که بر ساحل جنوبی جزیره قشم مشرف. باید گفت که این غار انسان ساخت که در گوشه کنار آن معماری های دستکند به چشم می خورد با وجود هزاران سال متمادی، هم ظاهر باستانی خود را به بهترین و مطلوب ترین شکل ممکن حفظ کرده است.

درباره فضاهای موجود در غار خربس در قشم باید گفت که 9 روزنه ورودی این غار را تشکیل داده است. 6 روزنه در قسمت بالایی غار، 2 روزنه در وسط و 1 روزنه در ناحیه پایینی وجود دارد. به این ترتیب از یک روزنه به درون غار وارد می شوید و پس از بازدید قسمت های مختلف آن، از یک روزنه دیگر خارج می شوید. پشت این روزنه ها یک تالار بزرگ احداث شده است که به محض ورود به درون آن ها چشمتان متوجه دو عدد طاقچه بسیار زیبا که گویا برای جاچراغی ساخته شده اند می شود. پس از آنکه از تمامی بخش های داخلی غار، تالارها، اتاق ها و دهلیزهای آن دیدن کردید می توانید لحظاتی را در کنار چشمه ها و روزنه های تودرتو این غار به سر برید. در سمت راست غار در جهت درک بهتر از ساختار غار، دهلیزها و دالان های جدیدی توسط هنرمندان سنگ‌تراش ایجاد شده‎اند.

مردمان محلی درباره این غار می گویند که بلندای این غار و در ارتفاعات صخره ای آن محل سکونت یک جفت عقاب ماهیگیر است. این جفت عقاب ها از گونه های نایاب و بسیار مرغوب در جهان هستند که تخم می گذارند. بعضی ها هم می گویند حفره های زیرین و گوشه های تاریک غار، محل سکونت خفاش های نایاب دو موشی است. به گفته کارشناسان زیست محیطی، نسل این نوع خفاش ها در ایران در حال انقراض است اما خوشبختانه غار خربس هنوز هم محل سکونت ایمنی برای آنان محسوب می شود.

می توانید در دیواره های این غار شاهد صدف‎هایی باشید که حاکی از غرق آب بودن این غار در گذشته های دور است. همچنین وجود نقش و نگارها، حکاکی ها و تصویرگری های این غار فضایی وهم آلود را به ارمغان آورده اند.  

تنها راه دسترسی به غار خربس قشم این است که باید حتماً وارد جاده قشم به سمت روستای دیدنی رمچاه شوید. در طول راه تابلوهای راهنمایی به سمت غار وجود دارند که به راحتی شما را به سمت این غار هدایت می کنند. زمان بازدید از این غار هر روز از ساعت هشت صبح تا غروب آفتاب است و هزینه ورودی بازدید تنها 2000 تومان است.

آدرس: استان هرمزگان، جزیره قشم، 15 کیلومتری سمت راست جاده قشم

نظر شما