شناسهٔ خبر: 36568996 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

افول جمهوریخواهان در انتخابات‌ محلی زنگ خطری برای ترامپیسم

نیویورک- ایرنا- نتایج انتخاباتی هفته‌های گذشته در چند ایالت آمریکا از تزلزل بی‌سابقه حزب جمهوریخواه و افول محبوبیت "دونالد ترامپ"، رئیس جمهوری آمریکا حکایت دارد که می‌تواند نشانه‌ای از پاییز دوره ترامپیسم در انتخابات سال 2020 باشد.

صاحب‌خبر -

دموکرات‌ها پیروزی مهمی در انتخاب فرماندار ایالت لوئیزیانا به دست آوردند. "جان بل ادواردز" فرماندار دموکرات توانست بر "اد ریسپون" رقیب جمهوریخواهش چیره شود و بار دیگر این سمت کلیدی را در دست دموکرات‌های ایالت نگه دارد.

این پیروزی توجه بسیاری از صاحبنظران و رسانه‌ها را در ورای ایالت لوئیزیانا جلب کرده است؛ چرا که ریپسون در این انتخابات مورد پشتیبانی مستقیم و آشکار ترامپ قرار گرفته بود.

رئیس جمهوری آمریکا سه بار شخصا به این ایالت سفر کرد تا پشتیبانی جدی خود را از این نامزد جمهوریخواه نشان دهد. ترامپ همچنین در صفحه توئیترش بارها از وی اعلام حمایت کرد و خواستار آن شد که مردم لوئیزیانا به ریپسون رای دهند.

اکنون دموکرات‌ها مدعی هستند که پیروزی فرماندار دموکرات، رای "نه" از سوی مردم ایالت لوئیزیانا به رئیس جمهوری آمریکا و سیاست‌های او است. از سوی دیگر، این ایالت جنوبی آمریکا در منطقه‌ای قرار دارد که به طور سنتی جولانگاه جمهوریخواهان بوده است.

بنا به گزارش سی ان ان، جان بل ادواردز" که یک دموکرات محافظه کار است به دلیل وعده‌های اقتصادی توانست روز شنبه برنده انتخابات شود در حالی که ترامپ در انتخابات سال 2016، 58 درصد آرای این ایالت را به دست آورده بود.

کارشناسان سیاسی می گویند نکته قابل توجه این است که الگویی از تغییر در رای دهی به ضرر جمهوریخواهان در برخی ایالت های مهم محافظه کار آغاز شده است که می تواند جایگاه ترامپ را برای انتخابات ریاست جمهوری بعدی به خطر اندازد.

پیش از شکست طرفداران ترامپ در انتخابات فرماندار لوئیزیانا، جمهوریخواهان در دو ایالت محافظه کار کنتاکی و ویرجینا هم به رقیبان دموکرات خود باخته‌اند.

تنها 10 روز پیش، "اندی بشیر" نامزد دموکرات توانست رقیب مورد تایید ترامپ را در انتخابات فرماندار  ایالت کنتاکی شکست دهد. در ایالت ویرجینیا نیز دموکرات ها توانسته‌اند شکست سختی به جمهوریخواهان داده و این ایالت را از چنگ طرفداران ترامپ خارج کنند.

روزنامه نیویورک تایمز پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات ایالتی ویرجینیا را پدیده‌ای تاریخی توصیف کرد و نوشت سابقه نداشته است جمهوریخواهان به این شکل در انتخابات محلی ویرجینیا شکست خورده باشند.

این روزنامه نزدیک به دموکرات‌ها مدعی است که تغییر بافت جمعیتی ویرجینیا و افزایش مهاجران غیرسفید پوست در این ایالت محافظه کار و همچنین سیاست‌های ترامپ باعث شد که چنین شکست تاریخی به جمهوریخواهان تحمیل شود.

"تام پرز"، رئیس شورای ملی حزب دموکرات گفته است که این پیروزی‌ها نشان دهنده بازگشت پیروزمندانه حزب دموکرات به عرصه سیاسی آمریکاست. وی در بیانیه‌ای مدعی شد: لوئیزیانا، کنتاکی و ویرجینیا هشدار شدیدی به حزب ترامپ دادند.

وی افزود: درحالی که یک سال به انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده است، بادهای موافق به سمت حزب دموکرات وزیدن گرفته است.

هرچند ناظران سیاسی می گویند که نتایج انتخابات ایالتی در لوئیزیانا، کنتاکی و ویرجینیا بی تردید نشان دهنده تزلزل جایگاه ترامپ و حزب جمهوریخواه است، اما نمی توان آن را لزوما به معنای دست برتر دموکرات ها در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده دید.

به باور این ناظران، بخش بزرگی از توانایی بسیج سیاسی ترامپ را باید در ضعف و در هم ریختگی اردوگاه مخالف وی، یعنی حزب دموکرات جستجو کرد.

"مایلز هانیگ،" عضو سابق حزب سبز آمریکا  با اشاره به اختلاف های درونی حزب دموکرات می گوید که در پشت پرده کشمکش شدیدی برای انتخاب نامزد نهایی حزب برای انتخابات 2020 در جریان است.

وی در گفت‌وگو با ایرنا افزود: بیشتر نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که بایدن در صدر قرار دارد و پس از وی وارن و سندرز قرار دارند. با این حال کاملا روشن است که بار دیگر، برخی از نامزدها همچون تولسی گابارد و برنی سندرز که مواضع ضد جنگ دارند، سانسور می شوند. رسانه ها نقش اصلی را در این کارزار دارند.

هانیگ هشدار داد: اگر دموکرات ها تصمیم بگیرند شکست انتخابات گذشته را تکرار کنند، مثل انتخاب کردن بایدن یا فرد دیگری که چندان تمایزی با جمهوریخواهان در چشم رای دهندگان نداشته باشد، باید در انتظار جدالی شدیدتر در میان دموکرات ها بر سر نامزد ریاست جمهوری باشیم.

"کان هالینن"، ستون نویس تارنمای "فارن پالیسی این فاکس" نیز دیدگاهی مشابه دارد و می گوید: من فکر می کنم سندرز و وارن پیشتاز هستند، اما پرسش اساسی اینجاست که آیا کمیته مرکزی دموکرات سندرز را خواهد پذیرفت؟ من فکر نمی کنم. آنها به سراغ وارن خواهند رفت و از او به عنوان نامزد حزب پشتیبانی خواهند کرد (و نشانه هایی وجود دارد که چنین حرکتی از هم اکنون آغاز شده است). 

وی به خبرنگار ایرنا گفت: برخی از دموکرات‌ها هستند که ترجیح می دهند ترامپ دوباره انتخاب شود ولی سندرز به کاخ سفید راه نیابد. ولی وضع وارن متفاوت است. آنها او را پشتیبانی خواهند کرد.

از اینرو تحلیلگران می گویند هر چند که نتایج انتخابات ایالتی لوئیزیانا، کنتاکی و ویرجینیا عقب گردی بزرگ برای حزب جمهوریخواه و دونالد ترامپ است، اما نمی توان آن را به سرنوشت ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 گره زد؛ چراکه هنوز راه طولانی تا از میان رفتن ابهام ها درباره انسجام دموکرات ها و آرایش انتخاباتی آنها در پشت سر یک نامزد قوی و پیشرو باقی است.

نظر شما