شناسهٔ خبر: 36568762 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

امام جمعه‌ای که لذت کتابخوانی را با مردم تقسیم می‌کند/ کتاب‌نخوان‌ها توهم با سوادی دارند

در روزگاری که کتاب طرفداران زیادی ندارد، با امام جمعه‌ای به گفت‌وگو نشستیم که عاشق مطالعه است و هر هفته در خطبه‌های نمازجمعه یک کتاب به مردم معرفی می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از بروجن، با روی‌کار آمدن فضای مجازی اطلاعات فست فودی بسیاری به خورد ذهن‌هایمان می‌دهیم و هر یک به خیال خام خودمان دکتر، مشاور و سیاستمدار قابلی شده‌ایم، در هر زمینه می‌پنداریم که اطلاعات افزونی داریم و با خواندن چند مطلب در کانال‌های سلامتی و فلان پروفسور و فلان تحلیل‌گر سیاسی علامه‌ دهر شده‌ایم!

این خیال تا آنجایی پیش رفته که دیگر نیازی به مطالعه کتاب‌های کامل و جامع در زمینه‌های مختلف نمی‌بینیم و تنها به همان اندک اطلاعاتِ به ظاهر غنی اکتفا می‌کنیم، کسی هم که کتابی به دست دارد را با جملاتی نظیر بیخیال اقا حوصله دارید... از کتابخوانی منصرف می‌کنیم.

هفته‌ کتابخوانی است؛ به سراغ حجت‌الاسلام هراتی مطلق امام جمعه‌ شهر بروجن رفتیم، امام جمعه‌ای که علاوه بر بهره‌مند شدن از شیرینی کتابخوانی، این لذت را با دیگران تقسیم می‌کند.

فارس: چه چیزی باعث شد که به فکر معرفی کتاب در خطبه‌های نماز جمعه بیفتید؟

امام جمعه بروجن: پیرو منویات رهبر معظم انقلاب مبنی بر احیای فرهنگ کتابخوانی، شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور سفارش کردند که در این جهت قدم برداریم و ما روش معرفی‌ کتاب در خطبه‌های نماز جمعه را پیش گرفتیم.

کتاب‌هایی که خود خوانده‌ام و فکر می‌کنم برای عموم مفید باشند را معرفی می‌کنم، علاوه بر معرفی هر هفته یک کتاب، سعی کردیم یک صفحه از آن کتاب را برای‌ نمازگزاران بخوانیم و با استقبال خوبی مواجه شدیم، گاهی مردم پیشنهاد کتاب و ... می‌دادند، بیشتر کتاب‌هایی معرفی می‌شوند که متناسب با مناسبت‌های هفته، نیازهای روز و پاسخ به شبهات باشند.

فارس: کتابخوانی در زمینه‌ فرهنگ و سیاست چه تاثیراتی دارد؟

هراتی مطلق: افرادی که خوش صحبت هستند و کلمات زیبایی به کار می‌برند، نوعا اهل مطالعه بوده و می‌توان گفت کتابخوانی در گفتار و رفتارشان تاثیرگذار است، افرادی که اهل مطالعه هستند کلامی گویا دارند، منظم و دارای برنامه‌ مشخصی برای زندگی هستند.

در امور سیاسی، اگر بخواهیم آگاهی‌ سیاسی ما افزایش پیدا کند و حرفی برای صحبت، در مجامع سیاسی داشته باشیم، مطالعه حرف اول را می‌زند و در جوامع سیاسی شخصی که مطالعات بیشتری دارد بهتر می‌درخشد.

 

فارس: چه کتاب‌هایی را به جوانان توصیه می‌کنید؟

هراتی مطلق: جوانان دهه ۷۰ و ۸۰ ما باید بیشتر با دفاع مقدس آشنا شوند چرا که اطلاعات‌شان در این زمینه کافی نیست، کتابِ "یک شناسنامه و دو قبر" در این رابطه بسیار کتاب خوبی برای آشنایی با دفاع مقدس است.

کتاب‌های مناظره‌ای هم توصیه می‌شود همچون کتاب "سیاحت شرق" با قلم روانی که این کتاب دارد اصلا خسته کننده نیست، جوانان کتاب‌های تاریخ انقلاب را مطالعه کنند و کتاب‌های تاریخی که از دوران قاجار تا رضاخان به تالیف درآمده‌اند را بخوانند و بدانند چه خیانت‌هایی به کشورمان شد و از خدماتی که توسط آزادی‌خواهان به مردم شده مطلع شوند.

فارس: کتاب گران است، توصیه شما به دولت و مردم در این رابطه چیست؟

هراتی مطلق: دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید فکری کند، گرانی کتاب به دلیل گرانی کاغذ می‌باشد و من خود مولف هستم و کتاب‌هایی دارم که نمی‌توانم چاپ کنم، مردم هم در توان خود کتاب‌هایی به یکدیگر هدیه دهند، نذر کتاب، وقف کتاب، هدیه کتاب در جامعه اتفاق بیفتد به شرطی که کتاب‌ها مطالعه شوند، این روند می‌تواند کمک کننده باشد.

فارس: تا کنون چند کتاب خوانده‌اید و به کدام کتاب‌ها بیشتر علاقمند هستید؟ 

هراتی مطلق: تعداد کتاب‌هایی که خوانده‌ام را به خاطر ندارم زیرا مرتب در حال مطالعه هستم، بیشتر کتاب‌های داستانی مورد علاقه‌‌ من است و کتاب "دا" یکی از کتاب‌هایی است که بسیار مورد علاقه‌ بنده است.

فارس: عدم مطالعه چه آسیب‌هایی به جامعه می‌زند؟

هراتی مطلق: جامعه‌ای که مطالعه نداشته باشد اطلاعات آن مردم در تمامی زمینه‌ها کم است و به این ترتیب دچار روزمرگی خواهند شد و این روزمرگی، رکود و عقب‌ماندگی را به همراه دارد.

فارس: چند کتاب تا کنون نوشته‌‌اید و در چه زمینه‌ای هستند؟ 

هراتی مطلق: دو کتاب تالیف نموده‌ام و چاپ شده‌اند یکی کتاب «اهل بیت در صحیحین»، که حاصل دو بار مطالعه‌ صحیح بخاری و صحیح مسلم است و روایاتی که در رابطه با اهل عصمت و طهارت آمده، در این کتاب گردآوری شده است.

کتاب دیگر «بازار اسلامی» است که بر اساس نیاز کسبه به اطلاعات فقهی، اسلامی، آداب بازار، در رابطه با مسائل تجارت، خرید و فروش نوشته و چاپ شده است و چندین کتاب هم تحت چاپ باقی‌مانده است.

سخن پایانی

امام جمعه بروجن: باید همه به سمت فرهنگ مطالعه و کتابخوانی روی آورند، امروزه کتاب‌ها دیجیتالی شده اما لطفی که کتاب‌های کاغذی دارند، کتاب‌های دیجیتالی ندارند.

امروزه با شعار نمی‌توان به دنبال افزایش فرهنگ کتابخوانی در کشور بود، باید شاهد منابع غنی و به‌روز شده در کتابخانه‌های عمومی کشور، در نظر گرفتن علایق مخاطبان، کاهش قیمت کتاب و کارهای خلاقانه‌ای چون راه‌اندازی اتوبوس سیار کتابخوانی و ... باشیم تا مردم ایران زمین را در عرصه‌ کتابخوانی فعال‌تر ببینیم.

انتهای پیام/۶۸۰۳۰/م/ح

نظر شما