شناسهٔ خبر: 36567446 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

گزارش مکتوب

جانی دوباره در رگ های تولید

۱۵۰ واحد تولیدی تعطیل یا نیمه تعطیل استان یزد در چند سال گذشته، به مدار تولید برگشته و توانسته اند در فضای کسب و کار به تولید و اشتغال رونق دهند.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز یزد، آشنایی من و زهرا به اوایل سال گذشته برمی گردد، همان زمانی که برای تهیه گزارش از مشکلات جمعی از کارگران یزدی به شهرک صنعتی یزد رفته بودم. دل پُر دردی داشت، از شرایط کار و زندگی. از اینکه خجالت زده خانواده اش شده است و اکنون روزگارش را با بیمه بیکاری می گذراند. او زن سرپرست خانوار است و نان آور دو فرزند یتیم. همتی برای رونق تولید
زهرا یکی از ۵۰ کارگر این کارخانه بود، واحدی که به دلیل بدهی های بانکی، دارایی و تامین اجتماعی و همچنین اقساط معوقه، دیگر توان تولید نداشت.
یکی از دهها واحد تولیدی در استان یزد که به دلیل مشکلات اقتصادی، گرد و غبار رکود به خود گرفت، چرخ هایش از حرکت ایستاد و سرانجامش در هاله ای از ابهام بود.
دو سالی از این ماجرا گذشته است. دست تقدیر دوباره ما را به هم می رساند، زهرا با دو فرزند خردسالش در حال خرید هستند که آنها را می بینم. جلو می روم و حال و روزش را جویا می شوم. او با خوشحالی می گوید: یک سالی است که دوباره مشغول کار شده و روزگارش بر وفق مراد است.
صحبت های زهرا مرا کنجکاو می کند تا به محیط کارش بروم. واحد تولیدی پتو که در شهرک صنعتی یزد مستقر است و اکنون به مدار تولید بازگشته است.
 
وقتی غول رکود در هم می شکند
یکی یکی دستگاهها از حرکت ایستاد و کارگران یکی پس از دیگری تسویه حساب شدند. این را من نمی گویم، محمد می گوید. او که سه سالی کارگر کارخانه تولید پتوی یزد بوده است، می افزاید: اکنون با بازگشت این کارخانه به مدار تولید، کار و تلاش و فعالیت یکه تازی می کند. همتی برای رونق تولید
با محمد راهی قسمت های دیگر کارخانه می شوم. با رضا که پشت دستگاه بافندگی مشغول کار است، همصحبت می شوم، او تازه تشکیل خانواده داده است و با خوشحالی می گوید: دو سالی کارخانه تعطیل بود اما اکنون به یاری خدا و حمایت مسئولان توانسته ایم روی پای خود بایستیم و دوباره در تولید کشور، نقش آفرینی کنیم.
کمی جلوتر بانوان در حال دوخت لبه های پتو هستند، فاطمه که بیش از ده سال سابقه کار در این واحد تولیدی را دارد، می گوید: گرچه چند وقتی بیکار بودیم اما خوشبختانه با مدیریت جدید، وضعیت تولیدمان بهتر شده و رونق زیادی گرفته است.
او با بیان اینکه همه کارگران نان آور خانواده اند، می افزاید: کارگران در سه شیفت کاری در بخش های مختلف این واحد تولیدی، فعالیت دارند و اکنون از کار خود راضی هستند.
 
همتی برای رونق تولیدهمتی برای رونق تولید
کنجکاوی ام مرا به بخش مدیریت کارخانه می کشاند. جایی که چند نیروی جوان مشغول به کارند. با عضو هیئت مدیره کارخانه تولید پتو گفتگویم را آغاز می کنم.
آقای یاری می گوید: زمانی که این واحد تولیدی را تحویل گرفتیم با مشکلاتی چون بدهی بانک، اقساط معوق تامین اجتماعی و دارایی دست و پنجه نرم می کرد. خوشبختانه توانستیم همه این بدهی ها را تسویه و موانع و مشکلات را از پیش رو برداریم.
او می افزاید: بیش از ۱۵۰ میلیارد ریال سرمایه ثابت و سرمایه در گردش برای راه اندازی مجدد کارخانه، سرمایه گذاری شده است و اکنون با حمایت های استانداری و مسئولان سازمان صنعت، معدن و تجارت بدون توقف در حال تولید محصول هستیم.
عضو هیئت مدیره کارخانه تولید پتو می گوید: اکنون این کارخانه با سه واحد تولیدی زیرمجموعه خود شامل مجموعه های تولید نخ و الیاف، ۹۵ درصد مواد اولیه را تولید می کند. همتی برای رونق تولید
مدیر واحد تولید پتو هم می گوید: با ارتقای سطح کیفیت تولیدات و خرید ماشین آلات جدید از اردیبهشت ماه سال گذشته، فعالیت خود را برای رونق تولید آغاز کردیم و توانستیم با افزایش یک و نیم برابری، تولیداتمان را روانه بازارهای داخلی و خارجی کنیم.
آقای ایمان طلب با اشاره به تولید روزانه دو هزار تخته پتو در این واحد تولیدی می افزاید: محصولات کارخانه شامل شش نوع پتو یک و دو نفره در سایزها و وزن های مختلف است.
وی می افزاید: رفع مشکلات واحد تولیدی پتو یکی از مصوبات کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان یزد بود که به ثمر نشست و خوشبختانه به چرخه تولید بازگشت.
 
تسهیل گری موانع تولید با جدیت مسئولان
چند سال پیش بود که با تصویب هیئت وزیران و به منظور بررسی و تبادل نظر برای حل و فصل مشکلات و موانع پیش روی واحد‌های تولیدی، "کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید" در همه استان‌های کشور تشکیل شد.
کارگروهی که به ریاست استاندار و با حضور مسئولان اقتصادی و بانکی به بررسی علل رکود و توقف واحد‌های تولیدی، پیگیری رفع موانع مربوط به اشتغال، ارائه راهکار‌های مشکلات نیروی کار، بررسی اختلافات واحد‌های تولیدی با دستگاه‌های اجرایی و حمایت برای تسریع و تکمیل طرح‌های نیمه تمام تولیدی می‌پردازد. همتی برای رونق تولید
بر اساس آخرین خبری که رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یزد داده، بیش از یکصد نشست و کمیته تخصصی کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید برای حمایت از تولید کنندگان یزدی تشکیل شده است.
محمدرضا علمدار با اشاره به تصویب بیش از سه هزار و ۳۰۰ مصوبه در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان یزد، می‌گوید: تاکنون ۵۴ درصد مصوبات این کارگروه اجرایی شده است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار یزد هم می‌گوید: واحد‌های صنعتی، کشاورزی، گردشگری و واحد‌هایی که در حوزه اقتصادی فعال هستند و بنا به دلایلی به بن بست خورده اند، مشکل شان در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید بررسی و برای رفع آن چاره اندیشی می‌شود.
عظیمی می‌افزاید: در چند سال گذشته با تشکیل منظم نشست‌های کارگروه، بیش از ۱۵۰ واحد تولیدیِ تعطیل و یا نیمه تعطیل، به مدار تولید بازگشته و توانسته اند در فضای کسب و کار، موفق عمل کنند.
اکنون چرخ‌های کارخانه تولید پتوی یزد بی وقفه می‌چرخد و دل زهرا و ۹۹ کارگر این کارخانه، همچون دل هزاران کارگر یزدی به واسطه حمایت‌های مسئولان و همت سرمایه گذاران، به حقوق آخر ماه، گرم است تا هم زندگی شان را بچرخانند و هم چرخ‌های اقتصاد کشور همچنان روی ریل رونق تولید بچرخد.
 
نویسنده: سیده سکینه میرطاهری

نظر شما