شناسهٔ خبر: 36566648 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

گزارش مکتوب؛

خبر ساعت صفر

خبرگزاری صداوسیما

شهر روبه خاموشی است؛ ساعاتی مانده به پایان 23 آبان خبری مثل بمب در شهر می ترکد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز آذربایجان شرقی قرار چنین بود از ساعت صفر بامداد 24 آبان ماه، نه تنها بنزین سهمیه بندی شود، بلکه قیمت آزاد آن نیز 300 درصد افزایش یابد.
خبر به نقل از رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور و از رسانه ملی پخش می شود، یعنی در صحت آن هیچ تردیدی وجود ندارد؛ اما چرا یک شبه و بدون اطلاع قبلی؟
متن خبر به این صورت قرائت می شود: در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی با حضور سران سه قوه، از ساعت صفر بامداد 24 آبان، بنزین به صورت سهمیه بندی در جایگاههای عرضه سوخت توزیع می شود.
براساس این خبر: قیمت بنزین معمولی سهمیه ای هر لیتر 1500 تومان و غیر سهمیه ای هر لیتر 3000 تومان عرضه خواهد شد، بنزین سوپر نیز هر لیتر 3500 تومان به متقاضیان ارائه می شود.
از وقتی موضوع احیای کارت های سوخت قوت گرفته بود، زمزمه افزایش قیمت بنزین و سهمیه بندی نیز مطرح شده بود، اما هیچ یک از منابع رسمی تا دقایق پایانی اعلام رسمی این خبر، شایعات را تائید و تکذیب نکردند.
حالا مردم در عمل انجام شده دولت قرار گرفته اند، ادامه خبرکه به طرح حمایت معیشتی دولت پرداخت می کند؛ نشنیده گرفته می شود، چرا که همین خبر؛ خود شوک بزرگی به مردم است، آن هم در شرایط فعلی اقتصادی که مردم نمی توانند زیر فشار آن قد راست کنند.
برخی به سمت جایگاهها روانه می شوند، تا در آخرین ساعات شب باک ماشین را، برای آخرین بار با بنزین لیتری هزار تومان سیراب کنند.
هر کس هم که به اخبار دسترسی نداشت، از صف های عریض و طویل خودروها در جایگاههای سوخت؛ حساب کار دستش می آید و خود را به این صف می رساند.
از لحظه مخابره نخستین خبر رسمی از رسانه ی ملی، رسانه های بیگانه خبر را در هوا می قاپند، بر مبنای سناریویی از پیش تعیین شده، برنامه های خود را پیش می برند.
دستپاچگی این رسانه ها در پوشش این خبر به گونه ای مشهود است که با پخش ویژه برنامه هایی ابعاد افزایش 300 درصدی قیمت بنزین را بر روی اقتصاد ایران و معیشت مردم بررسی می کنند.
خبری که در اواخر شب مخابره می شود، قطعا برخی از مخاطبانش خواب خواهند بود.
با طلوع خورشید 24 آبان در کوچه و خیابان، مکالمات حضوری و تلفنی با مضمون افزایش گرانی بنزین رد و بدل می شود، آنها که امروز خبر را شنیده اند، دیگر دستشان از بنزین لیتری هزار تومان کوتاه است.
شوکی که با شنیدن این خبر به مردم وارد شده است مقارن با عید میلاد پیامبر اکرم (ص)و روز جمعه است، تعطیلی رسمی که فرصت اعتراض رسمی را از اقشار مختلف مردم می گیرد؛ اما در همین فضاهای مجازی و با آتش بیاری شبکه های معاند، کمپین هایی راه می افتد، "فردا عیدی دولت را برمی گردانیم".
این کمپین به شدت در حال دست به دست شدن است، تا مردم را راس ساعت 10 صبح شنبه در خیابان ها، به خاموش کردن خودروها و ایجاد راهبندان ترغیب کند.
گشتی در شهر نشان می دهد عصر جمعه، شهر در آرامش است، شهر روال عادی خود را دارد؛ اما این آرامش به آرامش قبل از طوفان می ماند.
مردم از شرایط اقتصادی فعلی دل پری دارند و وقتی این طرح بدون پیش زمینه ذهنی و بدون تشریح ابعاد طرح، اجرا شده است، تنها گزینه پیش رو را اعلام مخالفت با اجرای این طرح می بینند.
صبح شنبه 25 آبان از راه می رسد، ترافیک ساعات اول صبح هم طبیعی است، همه آنها که باید راس ساعت در محل کار اداری خود باشند، حاضرند، اما بحث های داغ این شوک خبری، در محافل رسمی جریان می یابد.
از ساعت 9 و نیم صبح، زمزمه هایی از ترافیک ها و راهبندان های مشکوک در برخی خیابان های شهر تبریز به گوش می رسد.
نیروی انتظامی در آماده باش کامل است، سر معابر اصلی گروه هایی از نیروی انتظامی در حال گشت زنی هستند.
خیابان های چایکنار تبریز، آبرسان و میدان فهمیده کانون این ترافیک ها گزارش می شوند، تصاویر دریافتی از خیابان چایکنار تبریز حاکی از این است که برخی از رانندگان در اعتراض به افزایش یک شبه قیمت بنزین، برای دقایقی از خودروهای خود پیاده شده و ایجاد راه بندان می کنند که با وساطت پلیس، قفل خیابان ها زیاد به طول نمی انجامد.
در همین خیابان چایکنار امتداد رودخانه مهرانه رود که طغیان های ناگهانی و فصلی اش، زبان زد است؛ ماشین های خاموش و آرامی را می بینی، که سرنشینانش ناآرام اند.
تصاویر دریافتی از این خیابان که شرق به غرب تبریز با جمعیت 2 میلیون نفری را بهم وصل می کند، معنی دار است؛ اما پلیس همچنان مردم را به آرامش دعوت می کند، و مردم نیز با شعار "نیروی انتظامی_ حمایت، حمایت" خواهان همراهی پلیس با معترضان هستند.
کمی بالاتر در میدان فهمیده تبریز، صدای اعتراضات کمی بلندتر به گوش می رسد، دیگر صرف راهبندان خیابان ها نیست، برخی از همان هایی که در جمع معترضان مردمی هستند، پا را فراتر گذاشته و با پلیس درگیر می شوند و در همین حال تعداد اندکی در ورودی اتوبان پاسداران، اقدام به پرتاب سنگ به سمت خودروهای در حال حرکت مردم می کنند.
در مسیر انتهایی اتوبان پاسداران و منتهی به میدان فهمیده، پلیس برای مدیریت صحنه با " اغتشاشگران متعرض" مقابله می کند، که همین تصاویر ثبت و ضبط شده، به دست رسانه ی سلطنت طلب بی بی سی می رسد.
بی بی سی همین تصویر دریافتی از تبریز را با تیتر " اعتراضات به بالابردن نرخ بنزین در تبریز به خشونت کشیده شد" در خروجی پایگاه خبری، صفحه اینستاگرام و کانال تلگرامی خود بارگزاری می کند.
بی بی سی در تشریح این تصویر می گوید: تصاویر دریافتی از ایران نشان می دهد، اعتراضات صبح شنبه در شهرهای مختلف ادامه دارد؛ معترضان خودروهای خود را در خیابان ها و بزرگراه ها متوقف کرده اند و در برخی شهرها، شعار سر می دهند.
کارشناس بی بی سی نمی تواند ذوق زدگی خود از این تصاویر دریافتی از تبریز پنهان کند و در برنامه زنده اعلام می کند: " ببینید کار به کجا کشیده که تبریزی ها هم به میدان آمده اند.
این خبر یعنی جریانی هم سو با اهداف رسانه های بیگانه در شهرهای مختلف و در میان مردم برای جهت دهی به این اعتراضات بر حق مردمی تشکیل شده است.
پشت بند همین خبر، خبرهای دیگری از آتش زدن ایستگاههای اتوبوس، جایگاههای سوخت و حتی آتش زدن اتوبوس شهری و حمله، تخریب و آتش زدن ایستگاه شماره 7 آتشنشانی تبریز نیز، مخابره می شود.
این بار دیگر رسانه های بیگانه سنگ تمام می گذارند و سعی دارند، با استناد به همین تصاویر لحظه ای و فیلم هایی کوتاه از شهرهای مختلف ایران، یک کلاغ، چهل کلاغ کرده و نمای ناامنی از ایران منعکس کنند، تا سرخوردگی خود در اغتشاشات دی ماه 96 و تابستان داغ را جبران کنند.
شبکه تازه تاسیس ایران اینترنشنال وابسته به ولیعهد سعودی که بخش ویژه ای برای پوشش خبری آخرین تحولات در ایران اختصاص داده بود، با نمایی متناسب با موضوع افزایش قیمت بنزین، تمامی تلاش خود را به کار می گیرد که دامنه اعتراضات مردمی در تمامی شهرهای ایران گسترده است و کنترل اوضاع از دست نیروهای امنیتی خارج است.
برای جلوگیری از خودشیرینی آمدنیوزهای داخلی، از بعد از ظهر روز جمعه اینترنت به دستور شورای امنیت ملی قطع می شود، و دست سرکردگان بنگاههای سخن پراکنی وابسته به صهیونیست، سلطنت طلبان و منافقان را در حنا می گذارد و آنها می مانند با یک دنیا نگرانی برای گماشتگان خود.
اما در این سو و در میان مردم کوچه بازار، دغدغه ای فراتر از راه بندان خیابان ها و یا آتش زدن جایگاههای سوخت موج می زند، مردم از تبعات بعدی این افزایش 300 درصدی قیمت بنزین نگران اند و هراسشان از این است که از فردا بهانه ها برای افزایش نجومی قیمت سایر اقلام مطرح خواهد شد.
پیرمردی 65 ساله می گوید: از کجا مطمئن باشم که فردا قیمت اجناس سر به فلک نخواهد کشید، آیا دستگاههای نظارتی هم به اندازه همین افزایش یک شبه قیمت، گوشی دست شان است که نگذارند، قیمت ها سر به فلک نکشد.
جوان دیگری که در محدوده میدان ساعت تبریز غذا خوری دارد، در تکمیل صحبت های این پیرمرد می گوید: همین صبح قیمت دلار و طلا، جابجایی جزئی داشته و حتی قیمت دلار وارد کانال 12 هزار تومانی شد؛ این یعنی همه منتظر جرقه قیمت بنزین بودند تا قیمت ها را افزایش دهند.
پلیس همچنان در آماده باش است و میدان ساعت و میادین و معابر اصلی شهر، تحت کنترل نیروهای امنیتی و انتظامی است.
خویشتن داری پلیس در برخورد با معترضان، کار دست نیرو های انتظامی می دهد تا جایی که آشوب گران نقاب دار، از این سعه صدر سوء استفاده کرده و اقدام به آتش زدن اتوبوس شهری در  شهرک رشدیه تبریز می کنند.
عصر روز شنبه ، در برخی از مناطق شهر که مدیریت اعتراضات مسالمت آمیز مردم، به دست آشوبگران افتاده است، به کادر نیروی انتظامی تعرض شده و این عوامل را مورد ضرب و شتم قرار می دهند.
این بار دیگر پلیس رویه ی خود را عوض می کند، چرا که متوجه می شود، برخی آشوبگر، در حال موج سواری بر خواسته های بر حق مردم هستند.
شب در نقاطی از شهر، آرامش شهر گرفته می شود، صدای شلیک هوایی سکوت شهر را می شکند.
دامنه اعتراضات از میدان فهمیده به امتداد اتوبان پاسداران و خیابان انقلاب تبریز کشیده می شود، این بار نه اعتراضات مردمی به افزایش یک شبه قیمت بنزین، که بوی سوختن جایگاههای سوخت، بانک ها، خودپرداز ها و ایستگاههای اتوبوس مشام را آزار می دهند.
آتشی که به دامن منافع ملت افتاده فقط در همین چند مورد آتش سوزی خلاصه نمی شود، این نار این امنیت ملی است که طعمه آتش شده است.
خورشید روز یکشنبه بالا می زند، ولی تشت رسوایی آشوبگران سازمان دهی شده به زمین می افتد.
تصاویر دریافتی از این حمله های مخرب نشان می دهد، اعتراضات با اعتراضات مدل هنگ کنگی مو نمی زند؛ موج سواری بر اعتراضات مردمی توسط افرادی نقاب دار؛ افرادی آموزش دیده که باید در میان تجمع مردمی کارهای خطر آفرین را شروع کنند تا در نتیجه آن سطح خشونت بالا رود.
مرحله بعد این مدل هنگ کنگی به اشتراک گذاشتن تیراندازی های مشکوک و کارهای خطر آفرین و خشونت زا در فضاهای مجازی با تقطیع فیلم ها از مناطق مختلف کشور است تا احساسات مردم را تحریک کنند و سیل عظیمی از مردم را به خیابان ها بکشانند.
با حمایت تمام قد مقام معظم رهبری در حاشیه درس خارج از فقه خود، از تصمیم سران سه قوه، معادله دشمنان مجهول تر از آن می شود که بتوان حل کرد.
رهبر معظم انقلاب در این جلسه می گویند: روسای سه قوه براساس تحقیق؛ تصمیمی اتخاذ کرده اند و طبیعی است باید اجرا شود.
ایشان تاکید کردند: بعضی از مردم از این تصمیم نگران، ناراحت و یا ناراضی هستند، اما آتش زدن فلان بانک کار مردم نیست و این کار اشرار است و ملت باید به این نکته توجه کنند و دولت هم باید نگرانی مردم را از بابت افزایش قیمت سایر کالاها کم کند و به فکر معیشت مردم باشد.
همین اظهار نظر صریح و بی پرده مقام معظم رهبری باعث می شود تا مردم ولایی تبریز صف خود را از آشوبگران جدا کنند.
در همین خیابان 40 متری یا انقلاب تبریز که شب گذشته صحنه آشوب بود، با مردم هم صحبت می شوم، با جایگاه داری که جایگاه بنزینش را آتش زده بودند و حتی با مردمی که سکنه این خیابان هستند و گوشش پر است از شعارهایی که هیچ ربطی به گرانی بنزین و دغدغه مردمی نداشت.
مردی میان سال که حالا دست خالی در محوطه جایگاه بنزین گشت می زند و حیران از این همه خسارتی است که بر روی دستش گذاشته اند.
می گوید: در هیچ یک از این آشوب ها و آتش زدن ها، ردی از مردم نیست؛ آنهایی که دست به این کار زده اند، با برنامه آمده بودند، فقط قصدشان تخریب بود نه کمک به معیشت مردم.
جوان دیگری ایستگاه اتوبوس را نشانم می دهد و می گوید: مگر نه این است که این بیت المال است و هزینه آن از جیب من شهروند پرداخت خواهد شد.
پیرمردی می گوید: گرانی بنزین دغدغه من تاکسیران است اما این به هیچ وجه توجیه منطقی ندارد که اعتراض خود را با به آتش کشاندن اموال عمومی نشان دهم.
او می گوید: آنها که دست به تخریبی در این گستره زده اند، افراد معلوم الحالی هستند که می خواهند به نام مردم به کام خود برسند و دشمنی چند ساله خود با این نظام و ملت را در فرصت به دست آمده نشان می دهند.
پمپو وزیر خارجه امریکا همچنان امیدوار است که حنایش پیش مردم ایران رنگ داشته باشد.
او در توئیتی که در صفحه شخصی خود منتشر کرده، خطاب به مردم ایران می نویسد:
" پس از چهل سال بیداد، مردم پر افتخار ایران در مورد سوء استفاده های حکومتشان ساکت نمی نشینند. ما هم ساکت نخواهیم ماند. من پیامی برای مردم ایران دارم: ایالات متحده صدا شما را می شنود. ایالات متحده از شما حمایت می کند. ایالات متحده با شماست.»
منظور پمپو از مردم گویا همان چند نفر نقاب داری است که سرکردگی آشوب ها را برعهده داشتند، چرا که در ادامه صحبت های خود نمی تواند دشمنی با عامه ایرانیان را پنهان کند و صراحتا می گوید: آمریکا به فشار بر ایران ادامه می دهد.
موضع دوگانه ای که آمریکا در قبال مردم ایران اتخاذ می کند، حتی صدای تحلیلگران آمریکایی را نیز در می آورد؛ تا جایی که تحلیل گران آمریکایی این رفتار متضاد آمریکا را به اشک تمساح توصیف می کنند.
از عصر روز یکشنبه شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی با صدور فراخوانی از برپایی راهپیمایی در روز سه شنبه در میدان اصلی شهر خبر می دهد.
همچنان مردم مشکلات خود را از مسائل اقتصادی و بدی وضع معیشت اعلام می کنند، اما هرگز اجازه نمی دهند این مشکلات بهانه ای برای موج سواری آشوب طلبان باشد و خط قرمز مردم که امنیت نظام و ولایت فقیه است را رد کنند.
ساعت 9 و نیم صبح سه شنبه است و حرکت های مردم ولایت مدار تبریز به سمت مسیر اصلی راهپیمایی که محدوده میدان ساعت تا مصلی اعظم امام خمینی است، هر لحظه بیشتر می شود.
برخی کفن پوش شده و پیشاپیش مردم به راه افتاده بودند؛ شعارهای ""بیر بئله لشکر گلیب، رهبره یاور گلیب"؛ "ملتیمیز اویاخدی _فتنه گردن اوزاخدی"؛ "مرگ بر آمریکا_ مرگ بر فتنه گر"؛ "آذربایجان جانباز، خامنه ای دن آیریلماز" یک صدا از طرف اقشار مختلف جامعه شنیده می شود.
آنها که آمده بودند دغدغه بنزین 3000 هزار تومانی و تاثیر آن بر زندگی خود را داشتند؛ گلایه داشتند از اینکه چرا ابعاد این طرح نیز مانند طرح هدفمندی یارانه ها، برای مردم واکاوی نشد.
زن جوانی که کارمند یکی از ادارات است، می گوید: اینکه اینجا حاضرم، دلیلی بر تائید این همه گرانی در بازار نیست، هنوز هم برای من این موضوع جای سوال دارد که چرا دولتمردان تصمیم خود را یک شبه برای مردم ابلاغ کردند؟
او ادامه می دهد: من به خاطر خط قرمز خودم که رهبر انقلاب است به اینجا آمده ام، کاهش قیمت ها مطالبه اصلی من است، ولی وقتی رهبرم امر می کند، سکوت می کنم و این تصمیم را می پذیرم.
مرد جوانی هم که کفن پوش شده است، می گوید: شاید اگر تدبیری می شد، و ابعاد این طرح برای مردم باز می شد، شاهد تحمیل این همه هزینه به مردم و جامعه نبودیم؛ ولی آنچه که مهمتر از همه چیز است، امنیت کشور است که نباید اجازه بی حرمتی به آن داده شود.
یکی از خبرنگاران با سابقه صدا وسیمای تبریز نیز که پوشش خبری این راهپیمایی باشکوه مردمی را برعهده دارد، با ابراز تاسف از اینکه رسانه ها خصوصا رسانه ملی به عنوان چهارمین رکن دموکراسی، در جریان اعلام این خبر شبانه، دست خالی بودند می گوید: این درحالی است که رسانه های بیگانه با سناریوهای از پیش تعیین شده از لحظات نخست، بر روی این موضوع مانور دادند.
او و همکارانش و به عبارتی کادر رسانه ملی که در سه روز گذشته آماج انتقادات زیادی از سوی مردم بود می گوید: آیا مقصر اصلی رسانه ملی است؟ رسانه ملی که همیشه متهم به همکاری چشم و گوش بسته و بدون نقد طرح های دولت؛ و پوشش خبری برنامه های دولتمردان است، ظاهرا در قضیه اعلام سهمیه بندی بنزین نامحرم بوده است.
تصویربردار صدا وسیما نیز که این شکوه مردمی را با لنز دوربین خود به تصویر می کشد، می گوید: بهتر بود قبل از اجرای این طرح، محرم محسوب می شدیم و با فرهنگ سازی، آگاه سازی و تشریح ابعاد مختلف این طرح، دولت را در اجرای درست این طرح همراهی می کردیم و ذهن مردم را برای پذیرش این موضوع آماده می کردیم.
او که سابقه 20 سال تصویربرداری در کسوت تصویربردار رسانه ملی را دارد می گوید: خبر افزایش 300 درصدی قیمت بنزین به قدری مردم را شوکه کرد که طرح حمایت معیشتی دولت، به حاشیه توجه مردم رانده شد و همین بی خبری مردم از ابعاد این طرح، فرصت فرماندهی اغتشاشات را برای رسانه های بیگانه فراهم کرد.
نوبت به سخنرانی نماینده ولی فقیه در استان میان مردم همیشه موقعیت شناس تبریز می رسد.
نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی امنیت و آرامش جامعه را خط قرمز مردم این دیار دانسته و می گوید: مردم کشورمان دلخور و نگران از افزایش قیمت بنزین هستند اما صف خود را از آن هایی که به اموال عمومی، نیروی انتظامی و بسیج آسیب زدند جدا کرده اند.
حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم می افزاید: پیام این حضور حداکثری شما مردم همیشه در صحنه به مزدوران و جیره خواران شیطان بزرگ این است که امنیت و آرامش مردم خط قرمز آذربایجان یعنی سر ایران است.
پورمحمدی استاندار آذربایجان شرقی هم با قدردانی از حضور حداکثری مردم در تجدید بیعت با آرمان های نظام و رهبری می گوید: افزایش قیمت بنزین بهانه و جرقه است، بر اساس اطلاعات متقن، از اعتراضات مسالمت‌آمیز مردم سوء استفاده شد و آشوب‌ها از خارج اداره شد، در پی آن اکاذیب مختلفی برای کشته سازی منتشر کردند که کذب محض است.
وی با تقدیر از اقدامات نیروهای امنیتی و انتظامی و سپر بلا شدن آنها در این قائله می گوید: در آشوب‌های اخیر 45 نفر از نیروهای امنیتی و انتظامی و فقط دو سه نفر از مردم زخمی شدند که نشان از نهایت خویشتنداری و مدارای پلیس و نیروهای امنیتی با مردم است.
براساس گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ راهپیمایی تبریز ، راهپیمایی بصیرت، غیرت و نمایش همدلی و وحدت و تجلی مجدد بیعت با مقام معظم رهبری و اعلام انزجار از استکبار جهانی به سرکردگی آمریکای جهان خوار و اعلام شکست مفتضحانه آنان در فتنه جدید به بهانه گرانی بنزین بود.
این فتنه، همان فتنه ای بود که مقام معظم رهبری می گفتند مواظب فتنه 98 باشید و همان فتنه ای است که در عراق و لبنان اجرا شد. این فتنه برنامه ریزی شده بود و گران شدن بنزین بهانه ای برای شعله ور شدن آتش آن بود که با جدا شدن راه مردم از اغتشاشگران عقیم ماند.
حال سوال اینجاست آیا بهتر نبود دولت ، تدبیری می اندیشید تا با تشریح ابعاد طرح سهمیه بندی بنزین و به تبع آن اجرای طرح حمایت معیشتی، نور امیدواری در دل مردم روشن و فرصت اغتشاش طلبی و موج سواری رسانه های معاند ـ به نام مردم و به کام دشمنان ـ سلب می کرد؟

گزارش مکتوب: اعظم قربانی

نظر شما