شناسهٔ خبر: 36562797 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

افکارنیوز بررسی کرد؛

بزرگترین ایراد گران شدن قیمت بنزین/ دولت مراقب گرانی ها باشد

گران شدن بنزین تصمیمی بود که به شکلی محرمانه گرفته شد و دولت با بد اجرا کردن آن باعث نگرانی مردم شد.

صاحب‌خبر -

اخبار سیاسی- گران شدن بنزین و اعتراضات و سپس اغتشاش و فتنه ای که در کشور ایجاد شد نشان می دهد دولت بهع بدترین نحو ممکن درباره بنزین تصمیم گرفت و سوالاتی هنوز وجود دارد که باید به آن پرداخته شود.

به گزارش افکارنیوز،اینکه کارشناسان همگی معتقدند بنزین باید گران می شد شکی نیست اما سوال اینجاست که چرا دولت به شکل ناگهانی و با یک شوک گران شدن بنزین را اجرایی کرد؟  چرا در طول سالهای اخیر با شیب نرم قیمت بنزین را افزایش نداد تا به شکل پلکانی نرخ بنزین افزایش پیدا کرده و شوک به جامعه وارد نشود.

نکته بعدی اینکه رئیس جمهور دولت تدبیر و امید که در وعده های اقتصادی خود عنوان می کرد که آنچنان رونق اقتصادی ایجاد کنم که مردم به 45 هزار تومان یارانه هم احتیاج نداشته باشند ، چگونه حالا تصمیم گرفته که یکباره و بدون در جریان گذاشتن افکار عمومی و اقناع کردن آنها چنین شوکی به خصوص به قشر مستضعف و ضعیف که مشکلات معیشتی بساری دارند وارد کرد.

قره‌جه طیار نماینده مردم گنبد کاووس در مجلس در این خصوص معتقد است که دولت باید پیش از اجرای طرح افزایش قیمت بنزین برای این کار در جامعه زمینه‌سازی و افکار عمومی را برای اجرای این طرح آماده می‌کرد.

افزایش قیمت بنزین یک شوک غیرمنتظره به جامعه بود

وی افزود: افزایش قیمت بنزین به این شکل یک شوک غیرمنتظره به جامعه بود و مردم انتظار چنین شوکی را نداشتند و قطعا اگر بسترسازی‌های لازم انجام می‌شد، این تبعات و نگرانی‌ها بروز نمی‌کرد.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس می گوید حال که این افزایش قیمت در بحث بنزین حادث شد، قطعا وظیفه دولت سنگین‌تر و همه دستگاه‌های اجرایی و نظارتی باید نظارت خود را بر بازار تشدید کنند که افزایش قیمت بنزین موجب افزایش قیمت دیگر کالاها و خدمات نشود تا زندگی مردم بیش از این تحت‌الشعاع این افزایش قیمت و گرانی قرار نگیرد.

طیار خاطرنشان کرد: گرانی قیمت بنزین باعث شده تا کرایه حمل و نقل خودروهای شخصی افزایش پیدا کند و این امر می‌طلبد که دستگاه نظارتی و دستگاه‌هایی متولی این کار هستند، کارشان را دقیق‌تر انجام دهد و فشار بر دوش مردم وارد نشود.

اتفاقات بعد از افزایش قیمت بنزین به خاطر بد سلیقگی دولت در اجرای بود

علی گلمرادی نماینده مردم ماهشهر در مجلس نیز با اشاره به افزایش قیمت و سهمیه‌بندی بنزین گفت: اتفاقاتی که به دنبال افزایش قیمت بنزین رخ داد به خاطر بدسلیقگی دولت در اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین بود.  جدا از اینکه این سهمیه‌بندی کار درست یا غلطی است اما نحوه اجرای این طرح هزینه‌هایی را تحمیل کرد. 

وی افزود: در دولت آقای احمدی نژاد موضوع افزایش قیمت بنزین و هدفمندی یارانه‌ها را داشتیم. در آن زمان دولت یارانه دو ماه مردم را پیش از اجرای هدفمندی یارانه‌ها و افزایش قیمت سوخت به حسابشان واریز کرد و ابعاد مختلف موضوع برای مردم تشریح شد؛ مردم در جریان کامل اجرای طرح قرار گرفتند تا جایی که خود مردم می‌گفتند کی می‌خواهد این طرح اجرا شود و منتظر اجرای طرح بودند.

نماینده مردم ماهشهر در مجلس اظهار داشت: این نشان می‌دهد که مدیریت اصولی و موثر تفاوتش با مدیریت این آقایان در همین است باید هنرمندی به خرج داده شود تا فرایندها، روش‌ها و رویه‌ها به گونه‌ای باشند که ما گرفتار این مسائل و مشکلات نشویم. اجرای بد طرح افزایش قیمت بنزین نتیجه‌اش این اتفاقاتی شد که مشاهده کردیم. 

گلمرادی خاطرنشان کرد: ما بر فرایند تصمیم‌سازی در ماجرای سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین نقد داریم. مقام معظم رهبری هم فرمودند فرض ما بر این است که‌ آقایان کار کارشناسی انجام دادند و قول هم داده‌اند که قیمت‌ها افزایش پیدا نکند و فشار به جامعه تحمیل نشود اما حقیقتا این آقایان فارغ از کار کارشناسی لحاظ کردن همه جوانب باعث بوجود آمدن این مسائل و مشکلات شدند. 

وی افزود: در این ماجرا مقام معظم رهبری فداکاری، ایثار و از خودگذشتگی کردند و این دوستان باید به موقع پاسخگو باشند. 

نماینده مردم ماهشهر در مجلس اظهار داشت: یک پای کار کارشناسی در این ماجرا مجلس بوده آیا واقعا نمایندگان با عنوان پیکره کارشناسی مجلس با اجرای سهمیه‌بندی بنزین موافقت کردند؟ آیا نظر مساعد داشتند؟ ما که در جلسه غیرعلنی چند هفته قبل به دلایل متعدد موافق نبودیم در این شرایط سهمیه‌بندی انجام شود. 

گلمرادی خاطرنشان کرد: براساس ماده 39 برنامه ششم توسعه به دولت اجازه داده‌ایم که با ملاحظات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی براساس بودجه سالانه به صورت تدریجی موضوع افزایش قیمت بنزین را انجام دهد نه اینکه یکباره چنین حرکتی صورت گیرد. 

وی افزود: این خیلی بد است که با این بهانه و توجیه که مردم در پمپ بنزین‌ها صف می‌ ایستند و پمپ بنزین ها را شلوغ می‌کنند دولت به صورت غافلگیرانه و یکباره سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین را اعلام کند. اگر به فرض هم اینگونه بود و مردم چهار لیتر بنزین هم بیشتر ذخیره می‌کردند آیا بخشی از این فشار روانی کمتر نمی‌شد؟ کما اینکه اگر از حدود یک ماه قبل گفته می‌شد و ابعاد مختلف موضوع تشریح می‌شد همین شلوغی پمپ‌بنزین ها را هم نداشتیم.

نماینده مردم ماهشهر در مجلس اظهار داشت: بنا است از اجرای طرح منافع عاید کشور شود نه اینکه این خسارت‌های مادی،‌ معنوی و جانی را داشته باشیم. 

وی افزود: تصمیم اتخاذ شده برای افزایش قیمت و سهمیه‌بندی بنزین ایراد دارد چرا که اگر دولت تصمیمات کارشناسی داشت امروز به زبان نمی‌آورد که امروز 60 میلیون نفر در ایران فقیر و محتاجند،‌ دولتی که این حرف را می‌زند پیش از این بنایش بر این بود تا با برجام مشکلات مملکت را حل کند و حالا می‌گوید 60 میلیون فقیر داریم. پس این ادعای دولت کجا رفته؟ 

نماینده مردم ماهشهر در مجلس اظهار داشت: از سوی دیگر شاید دولت بگوید که با پرداخت مابه‌التفاوت قیمت بنزین به مردم کمک می‌کند اما این تزریق نقدینگی این مساله خود باعث ایجاد تورم می‌شود و موجب ایجاد عامل تورم‌زا در کشور می‌شود و این پرداخت نقدینگی نه تنها کمکی به اقشار مختلف مردم نمی‌کند بلکه موجب کاهش قدرت خرید آنان نیز می‌شود. 

گلمرادی خاطرنشان کرد: همچنین اجرای بد این طرح باعث شد تا بهانه به دست فرصت‌طلبانی داده شود که به دنبال ضربه‌زدن به این نظام و کشور هستند و بدون اینکه مطالبه اقتصادی داشته باشند هزینه برای مردم و نظام درست کنند. 

وی بر لزوم نظارت بر بازار هم تاکید کرد و گفت: باید دولت به صورت مسمتر بازار را رصد کرده و مراقبت فعالیت سودجویان باشد.

اکثریت کارشناسان معتقدند که دولت در قضیه بنزین بد سلیقگی کرد و باید پاسخگوی عمل خود باشد و از سوی دیگر باید کنترل و نظارت دقیقی صورت گیرد تا اجناس در کشور به خصوص اجناسی که رابطه مستقیم با سفره مردم و معیشت آنها دارد گران نشود.

 

نظر شما