شناسهٔ خبر: 36561366 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نامه‌نیوز قدیمی | لینک خبر

رحمانی‌فضلی یا ربیعی؛ مقصر اصلی روزه سکوت «دولت» پیش از «افزایش قیمت بنزین» کیست؟

رحمانی‌فضلی به‌عنوان سخنگوی ستاد اطلاع‌رسانی و تبلیغات اقتصادی کشور و علی ربیعی با مسئولیت سخنگویی دولت در قضیه افزایش و سهمیه‌بندی قیمت بنزین هیچ خبررسانی دقیقی قبل از این موضوع انجام ندادند و سبب نارضایتی مردم شد.

صاحب‌خبر -

رحمانی‌فضلی یا ربیعی؛ مقصر اصلی روزه سکوت «دولت» پیش از «افزایش قیمت بنزین» کیست؟

به گزارش نامه نیوز، دولت پنج‌شنبه هفته گذشته در اقدامی شبانه اعلام کرد که بنزین از روز جمعه سهمیه‌بندی می‌شود و قیمت آن نیز افزایش می‌یابد.

این افزایش نابهنگام و بدون اطلاع قیمت بنزین سبب ناآرامی‌هایی در سراسر کشور شد. برخی از تحلیل‌گران، کارشناسان سیاسی و رسانه‌ای کشور عدم اطلاع‌رسانی به‌موقع دولت را دلیل اصلی بروز نارضایتی در بین مردم و سوء استفاده ضدانقلاب از اعتراضات مردمی می‌دانند.

سخنگوی دولت: خوب اطلاع‌رسانی نکردیم!

علی ربیعی، سخنگوی دولت بعد از انتقادهای فراوان مردم و رسانه‌ها در این مورد اعلام کرد که «دولت اطلاع‌رسانی خوبی برای افزایش قیمت بنزین انجام نداده است.» اما سؤال اصلی برای مردم این است که چه کسی مسئول اطلاع‌رسانی در این مورد بوده است؟

البته از روز گذشته برخی از افراد و گروه‌های نزدیک به جریان دولت، اصلاح‌طلبان و علی لاریجانی در پاسخ به این انتقادها گفته‌اند که صدا و سیما مسئول اعلام سهمیه‌بندی بنزین و ایجاد موج رسانه‌ای بعد از آن است. بیشتر کارشناسان اعتقاد دارند که رسانه ملی در مورد بنزین گزارش‌های خوبی ارائه کرد و مشکل اصلی در اطلاع‌رسانی دولت بود.

اما چه کسانی در دولت وظیفه اطلاع‌رسانی درباره سهمیه‌بندی بنزین را برعهده داشته‌اند. نخستین فردی که نوک پیکان رسانه‌ها به سمت او می‌رود؛ علی ربیعی است. او چند ماه است که سخنگویی دولت را برعهده دارد؛ اما در اقدامی عجیب یک روز قبل از افزایش قیمت بنزین در حاشیه جلسه دولت اعلام کرده بود که افزایش قیمت بنزینی در راه نیست!

نفر دومی که مستقیم با مسائل اقتصادی دولت سروکار دارد، وزیر کشور است. حسن روحانی در تاریخ هشتم مهر سال ۱۳۹۷ طی حکمی و در راستای اجرای مصوبات شورای عالی هماهنگی اقتصادی، عبدالرضا رحمانی فضلی را به‌عنوان «رئیس ستاد اطلاع‌رسانی و تبلیغات اقتصادی کشور» منصوب کرد تا بر اساس این حکم او سیاستگذاری و برنامه‌ریزی رسانه‌ای و نظارت بر اجرای فعال و موثر در مواجهه با جنگ روانی و اقتصادی را انجام دهد.

در آخرین جلسه اطلاع‌رسانی ستاد اقتصادی کشور چه گذشت؟

وزیر کشور یکسال سخنگوی ستاد اقتصادی کشور بوده است و از طرفی دیگر در شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا هم عضو است. نکته جالب است که آخرین «جلسه ستاد اطلاع‌رسانی و تبلیغات اقتصادی کشور» در تاریخ ۲۰ آبان امسال یعنی سه روز قبل از سهمیه‌بندی بنزین برگزار شد، ولی رحمانی فضلی حتی یک کلمه درباره سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین حرفی به میان نیاورد.(لینک خبر سایت وزیر کشور).

وزیر کشور که مسئول اعلام وضعیت اقتصادی کشور و تصمیم‌های سران قوا در زمینه اقتصادی به مردم است بعد از آخرین جلسه ستاد اطلاع‌رسانی و تبلیغات اقتصادی کشور هیچ صحبتی از افزایش یا سهمیه‌بندی بنزین نمی‌کند.

البته وزیر کشور به‌عنوان سخنگوی ستاد اطلاع‌رسانی و تبلیغات اقتصادی کشور همواره بسیار کوتاه به پرسش‌های خبرنگاران درباره مسائل اقتصادی کشور جواب می‌دهد. در همین جلسات ستاد تبلیغات اقتصادی که همواره در ساعت‌های دیروقت برگزار می‌شود، رحمانی فضلی بعد از جلسه تنها چند دقیقه به‌صورت «ضبط صوتی» در مورد مباحث مطرح شده در جلسات اقتصادی برای مردم و رسانه‌ها صحبت می‌کند!

تاکنون ۳۹ جلسه ستاد اطلاع‌رسانی و تبلیغات اقتصادی کشور برگزار شده است و همین روند پاسخ‌های کوتاه وزیر کشور در مورد مسائل اقتصادی تاکنون ادامه داشته است. این در صورتی که وظیفه اصلی رحمانی‌فضلی اطلاع‌رسانی دقیق به مردم در مورد جلسات شورای عالی هماهنگی اقتصادی است.

وزیر کشور در همین رابطه و درخصوص حکمش گفته بود: «سران قوا در جلسه‌ای که داشته‌اند، تصمیم گرفتند که یک هماهنگی بین دستگاه‌های متولی اقتصادی و دستگاه‌های اطلاع‌رسانی ایجاد شود که هم تبادل اطلاعات و هم برنامه‌ریزی صورت گیرد و به صورت ایجابی و سلبی به همه ابهامات، ایرادات، ضعف‌ها و خلاءهای اطلاعاتی در جامعه پاسخ‌هایی مناسب داده شود و وظیفه این موضوع برعهده بنده است».

دولتمردان در قبال افزایش قیمت بنزین در برابر مردم «روزه سکوت» گرفتند و همین موضوع از نگاه بسیاری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مردم و رسانه‌ها یکی از پایه‌های اصلی نارضایتی مردم در حوادث اخیر و بعد از سوءاستفاده ضد انقلاب برای ایجاد آشوب بود.

در سال ۱۳۸۹ و نخستین مرحله هدفمند کردن یارانه‌ها، رئیس‌جمهور وقت و بسیاری از اعضای دولت قبل از افزایش قیمت با مردم صحبت کرده بودند و شاید حرف‌های رئیس‌جمهور یا یکی از مسئولان ارشد دولتی قبل از افزایش اخیر قیمت بنزین آبی بر آتش نارضایتی مردم بود.

 

منبع: آنا

نظر شما