شناسهٔ خبر: 36557159 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ضرورت تداوم اقدامات بهداشتی در مناطق سیل زده لرستان

خرم‎آباد - ایرنا - خسارت های سنگین سیلاب فروردین ماه ۹۸ در لرستان پس از گذشت هشت ماه همچنان در این استان خودنمایی می کند و غم از دست دادن خانه و کاشانه بسیاری از هم استانی ها در اذهان مردم این دیار برجای مانده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، سیلابی که به ناگاه و یک شبه بسیاری از زیرساخت ها، مدارس، مراکز خدماتی و حتی بهداشتی و درمانی استان را تخریب کرد، آثار مخربی را در نقاط سیلزده این استان به یادگار گذاشته، که بازسازی و ساماندهی این مناطق نیازمند همت و توجه بیشتر مسئولان است.

در جریان این سیلاب در حالیکه حجم گسترده ای از زیرساخت های استان دستخوش طغیان رودخانه ها و ریشه کنی در جریان سیل شد و افراد زیادی نیازمند امدادرسانی وخدمات بهداشتی و درانی شدند، بسیاری از مراکز بهداشتی و درمانی استان نیز درگیر ویرانی ناشی از سیل شدند.

به گفته مسئولان استانی در جریان سیل سال جاری ۱۳۶ میلیارد تومان خسارت به حوزه  بهداشت و درمان لرستان وارد شد و دانشکده پرستاری شهرستان پلدختر تخریب و ۱۸۹ طرح بهداشتی و درمانی استان تخریب شد.

در این زمان درحالیکه حوزه بهداشت و درمان استان به سختی دچار خسارت و تخریب بود، اما اقدامات جهادگونه در این دانشگاه خدمات ارزنده ای را در سطح استان رقم زد.

۱۸۹ طرح بهداشتی و درمانی بر اثر سیلاب تخریب شد

قائم مقام رییس دانشگاه علوم پزشکی لرستان می گوید: در حوزه بهداشت و درمان استان ۱۸۹ پروژه  شامل مرکز بهداشتی درمانی، اورژانس، خانه بهداشت  و دانشکده بین ۳۰ تا ۱۰۰ درصد بر اثر جاری شدن سیل تخریب شد.

دکتر علی فرهادی افزود: حدود ۱۳۶ میلیارد تومان خسارت به زیرساخت های بهداشت و درمان استان وارد شد که متاسفانه در کل کشور در اعتبارات سیل برای حوزه بهداشت و درمان رقمی پیش بینی نشد.

وی با بیان اینکه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این زمینه ۱۵ میلیارد تومان به دانشگاه علوم پزشکی لرستان کمک کرد، اظهار داشت: این رقم  در مقایسه با میزان خسارت وارده بر طرح ها و زیرساخت های بهداشتی و درمانی استان رقم چندانی نبود.

دکتر فرهادی با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی لرستان در راستای مقابله با خسارات سیل در ساعت اولیه سیل وارد عمل شد، بیان کرد: علاوه بر امدادرسانی به موقع و گسترده این دانشگاه در مناطق سیلزده استان  هیچگونه بیماری واگیر در استان شایع نشد و با اقدامات انجام شده در حوزه مناطق سیل زده این دانشگاه به عنوان الگو در کشور و دنیا مطرح شد.

۳۴۵ بیمار سیلزده به مراکز درمانی لرستان منتقل شدند

دکتر فرهادی با اشاره به آماده باش مراکز اورژنس در ایامی که سیل در استان جاری شد ادامه داد: در این مدت حدود  ۳۲۴ سورتی پرواز در استان انجام شد و ۳۴۵ بیمار به مراکز درمانی استان منتقل شد.

وی عنوان کرد: در این راستا ۳۹ گروه پزشکی متخصص و پرستارو تکنسین های دارویی به مناطق سیلزده استان منتقل شدند.

قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی لرستان عنوان کرد:  ۳۹ تیم درمانی به مناطق سیلزده استان اعزام و ۱۳ هزار بیمار در بیمارستان پلدختر ویزیت  و ۵۲۲ تیم بهداشتی به مناطق سیلزده استان اعزام شدند.

۶۳ هزار و ۶۰۰ بیمار در سطح استان در مناطق شهری و روستایی سیلزده ویزیت شد

دکتر فرهادی همچنین اظهار داشت:در راستای امدادرسانی به مناطق سیلزده استان تاکنون ۲۱۶ هزار و ۷۵۵ مورد اقلام دارویی در بین ساکنان مناطق سیلزده توزیع و ۳۴ کانکس برای ارائه خدمات نظام سلامت برای جایگزین مراکز تخریب شده ارسال شد.

وی ادامه داد: ۳۰ هزار خدمات دندانپزشکی، ۱۶ هزار مورد کلر سنجی از منابع آب شرب و تانکرهای سیار آبرسانی، یک هزار و ۵۰۰ مورد نمونه برداری از نمونه های آب آشامیدنی در استان انجام و ۶۰ هزار مورد آموزش های بهداشتی به صورت انفرادی و گروهی انجام شد.

قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: ۱۳ هزار و ۵۷۹ مورد مراقبت از مادران باردار انجام شدو ۳۶ هزار مورد مراقبت از کودکان زیر پنج سال و ۷۲ هزار مورد مراقبت از سالمندان، ۱۳ هزار مورد واکسناسیون ام آرو ۱۱ هزار و ۳۷۰ مورد مراقبت از بیماران مبتلا به دیابت در استان ثبت شد.

تمام طرح های احداثی حوزه درمانی استان توسط خیرین در حال انجام است

دکتر فرهادی ادامه داد: اکنون در شهرستان سیلزده پلدختر ۲ خانه بهداشت و یک مرکز بهداشتی درمانی و در شهرستان چگنی نیز یک مرکز بهداشتی درمانی در حال احداث است.

وی با بیان اینکه اکنون در پلدختر دانشکده پرستاری با کمک گروه های جهادی و خیرین در دست تعمیر است، ادامه داد:دانشگاه علوم پزشکی  تاکنون حدود یک میلیارد تومان در این راستا هزینه کرده است.

قایم مقام دانشگاه علوم پزشکی لرستان با بیان اینکه تاکنون امکان احداث فضاهای تخریبی دانشگاه علوم پزشکی در مناطق سیلزده امکان پذیر نبوده است، گفت: فضاهای صد در صد تخریبی با استفاده از کانکس جایگزین شده است.

وی افزود: ظرفیت اورژانس بیمارستان پلدختر به ۸۰ تخت رسیده و بسیاری از دستگاه های سیار پاراکلینیکی به منظور تسریع در خدمات در مناطق سیلزده مستقر شده است.


 ۲۲۰ میلیارد ریال اعتبار به بخش بهداشت و درمان به مناطق سیلزده این استان اختصاص یافت

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی لرستان نیز گفت: ۲۲۰ میلیارد ریال اعتبار به بخش بهداشت و درمان به مناطق سیلزده این استان اختصاص یافته است.

محمد رضا نیکبخت بیان کرد: این میزان اعتبار جهت رفع مشکلات مناطق سیلزده استان در بخش بهداشت و درمان بوده و تا رفع مشکلات در این مناطق دانشگاه علوم پزشکی وظیفه دارد خدمات را به نحو مطلوبی به ساکنان این مناطق ارایه دهد.

وی ادامه داد: با اقدامات به موقع بهداشتی از زمان بروز سیل تاکنون هیچ‌گونه بیماری واگیرداری در مناطق سیلزده استان مشاهده نشده است.

نیکبخت اظهار داشت: در این راستا اقدامات پیشگیرانه شامل سم پاشی و ضدعفونی کردن در مناطق سیلزده انجام شد.

وی با بیان اینکه با استقرار کلینیک سیار دندانپزشکی در مناطق سیل زده استان خدمات دهان و دندان در این مناطق ارایه شد اظهار داشت: ۱۰مورد خدمات اورژانس دندانپزشکی و ۵۶۵ مورد جرم گیری دندان در این مدت در این مناطق انجام شده است.
وی ادامه داد: ۲۸۸ مورد ترمیم دندان و یکهزار و ۲۳۳ مورد کشیدن دندان نیز در راستای ارایه خدمات دندانپزشکی در انجام شده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: مراقبت های بهداشتی درمانی گروههای آسیب پذیر شامل ۱۳ هزار و ۱۸۸ مورد مراقبت مادران باردار،۳۵ هزار و ۲۳۷ مورد مراقبت کودکان زیر ۵ سال، ۷۱ هزار و ۱۸۷ مورد مراقبت سالمندان و میانسالان در یکماه گذشته در مناطق سیلزده نیز ارایه شد.
وی ادامه داد: ۴۱۶ مورد بازدید و بررسی وضعیت بهداشتی کمپ های اسکان موقت سیل زدگان،۱۷ هزار و ۴۵۰ عدد ماسک تنفسی در مناطق سیل زده در شهرستان پلدختر توزیع شده است.
نیکبخت  اظهار داشت: ۱۲ هزار و ۴۹۱ مورد واکسناسیون MR (بیمارهای سرخک و سرخجه)، ۶ هزار و ۱۸۰ مورد واکسناسیون فلج اطفال،سه هزار و ۸۵ مورد واکسناسیون توام بزرگسالان در این راستا انجام شد.
 

نظر شما