شناسهٔ خبر: 36556979 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

چهره‌های شاخص دنیای سیاست و اقتصاد در هفته‌ای که گذشت؛

چرا لایحه دولت خاتمی برای اصلاح قیمت بنزین اجرا نشد؟/ خبری که آیت‌الله علم‌الهدی داد و تکذیب شد

هفته جاری شواهد حوادث تلخ و شیرینی در حوزه سیاسی، اقتصادی و بین‌الملل بودیم که مرور برخی اتفاقات مهم خالی از لطف نیست.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا؛ بخشی از اتفاقات به شرح زیر است:

شخصیت هفته؛ علی لاریجانی

پس از افزایش قیمت بنزین انتقادات جریان پایداری علیه «علی لاریجانی»، رئیس مجلس شورای اسلامی، قوت گرفت و بار دیگر خواستار استیضاح لاریجانی شدند؛ اقدامی که منجر به جدل میان «بهروز نعمتی»، یکی از نزدیکان لاریجانی، با نماینده مردم قم در مجلس شد.

«مجتبی ذوالنور» که تا پیش از این از طرح‌های دو فوریتی و سه ‌فوریتی خود و یارانش برای توقف افزایش قیمت بنزین می‌گفت، در ادامه حتی کلامی در این زمینه سخن نگفت و به‌ازای آن به تهیه طرح استیضاح روسای قوای مقننه و مجریه پرداخت. البته «احمد امیرآبادی فراهانی»، دبیر اصولگرای هیات‌ رئیسه مجلس، گفت که ذوالنور استیضاح روحانی را کنار گذاشته و در حال حاضر دنبال استیضاح، لاریجانی است.

چهره هفته؛ مجتبی ذوالنور

اعلام افزایش قیمت بنزین از روز جمعه اعتراض‌هایی را در شهرهای مختلف کشور به همراه داشته است. با این حال مواضع برخی چهره‌های سیاسی در واکنش به این تصمیم قابل تأمل است. «مجتبی ذوالنور»، نماینده اصولگرای قم، در توئیتی نوشت: «آمدند ابروی مردم را درست کنند؛ چشم‌شان را کور کردند!» او همچنین نوشته «این کار دولت خلاف است.» البته واکنش ذوالنور فقط به توییت ختم نشد. او در هفته جاری تلاش‌های زیادی، انجام داد تا طرح استیضاح روحانی را کلید بزند که به در بسته خورد زیرا برای این طرح، باید بیش از دو سوم مجلس موافقت خود را اعلام کنند.

این قبیل مواضع و انداختن توپ در میدان دولت در حالی است که تا پیش از این اکثر کارشناسان و حتی جریان‌های مخالف دولت هم با اشاره به ناعادلانه بودن یارانه قیمت سوخت و میزان مصرف بالای آن و همچنین قاچاق سوخت از کشور، از ساماندهی این وضعیت دفاع می‌کردند و حالا سعی دارند به بهانه اعلام این تصمیم از سوی دولت آن را  محصول دولت بدانند.

«علیرضا رحیمی»، عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی، نیز اقدام ذوالنور برای استیضاح رئیس جمهور را نشان دهنده درک جناحی از امنیت ملی دانست.

خبر مهم هفته؛ افزایش قیمت بنزین

سرانجام بامداد جمعه بنزین سهمیه‌بندی شد و قیمت این فرآورده نفتی به‌صورت سهمیه‌ای 60 لیتر برای خودروهای شخصی در هر لیتر 1500 تومان و به صورت آزاد 3000 هزار تومان تعیین شد. این اقدام به این دلیل صورت گرفت که براساس، آخرین برآوردها مصرف بنزین در ایران به روزانه بیش از ۹۷ میلیون لیتر رسیده بود.

طبق سهمیه اعلامی، یعنی ۶۰ لیتر برای هر کارت سوخت در ماه، مصرف ۶۴ میلیون لیتر از بنزین با قیمت ۱۵۰۰ تومان خواهد بود و تنها ۳۰ میلیون لیتر بنزین مصرفی در کشور به قیمتی برابر با سه هزار تومان عرضه می‌شود.

پس از اعلام افزایش قیمت بنزین، تعدادی از مجلسی‌ها با مصوبه اخیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران 3 قوه در ارتباط با افزایش قیمت بنزین مخالف بودند. شاهد این مخالفت‌ها هم تدوین پیش‌نویس طرح‌های دو و سه ‌فوریتی آنها برای توقف اجرای این مصوبه بود. اما این مخالفت‌‌ها تنها تا زمانی ادامه یافت که رهبری در جلسه درس خارج فقه از مصوبه سران 3 قوه حمایت کردند و در نهایت این طرح سه فوریتی نمایندگان، از دستور کار خارج شد.

در میان این واکنش‌ها، اظهارات «محمدرضا باهنر»، نماینده پیشین مجلس، قابل تامل بود.

باهنر در این باره در جمع خبرنگاران گفت: «اگر مجلس هفتم (سال‌های 82 تا 86) لایحه دولت هشتم برای اصلاح قیمت بنزین را رد نمی‌کرد امروز دولت اقدام به افزایش یک ‌باره قیمت بنزین نمی‌کرد. آن موقع نظریه این بود که بخشی از بنزین را سهمیه‌‌بندی و بقیه را هم به قیمت جهانی به شکل آزاد عرضه کنند. از اقدام مجلس هفتم در رد لایحه پیشنهادی دولت خاتمی درباره اصلاح قیمت بنزین دفاع نمی‌کنم اما مجلس با بحث آزاد کردن نرخ بنزین مخالف بود. البته می‌توانستیم این لایحه را تعدیل کنیم و تغییر دهیم.»

سوژه هفته؛ عبدالرضا داوری

عبدالرضا داوری به اتهام ارتباط با آمدنیوز بازداشت و روانه زندان شد. داوری یکی از نزدیکترین افراد به محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور سابق و مشاور وی بود و مدت‌ها امور رسانه‌ای مربوط به احمدی‌نژاد را انجام می‌داد.

«مهدی مصطفی‌پور»، وکیل مدافع داوری، در پاسخ به ایسنا از اینکه آیا دستگیری موکلش مرتبط با کانال آمدنیوز یا موضوع دیگری بوده؟ اظهار بی اطلاعی کرد.

حاشیه هفته؛ استعفای یک نماینده

همزمان با اجرای طرح سهمیه‌بندی و اصلاح قیمت بنزین، محمدقسیم عثمانی، نماینده بوکان و عضو فراکسیون امید در مجلس، از سمت خود استعفا کرد. نماینده بوکان علت استعفای خود را نقش نداشتن مجلس در موضوع افزایش قیمت بنزین و سهمیه‌بندی آن اعلام کرد. البته پیش از آن هم محمود صادقی و پروانه سلحشوری در گعده خبرنگاران از استعفای خود خبر داده بودند که در نهایت با سخنرانی مقام معظم رهبری درباره افزایش قیمت بنزین، از تصمیم خود عقب‌نشینی کردند.

اقدام به استعفا، آن هم در مقطعی که حدود 3 ماه به پایان مجلس دهم باقی مانده، سوالات زیادی را در بین افکار عمومی ایجاد کرده و برخی این اقدام را سیاسی می‌دانند.

جنجال هفته؛ آیت‌الله علم‌الهدی

از همان روز دستگیری مدیر کانال تلگرامی «آمدنیوز» در بیست و دوم مهرماه، گروهی گمانه‌ و اتهام‌زنی درباره مرتبطان با «روح‌الله زم» را آغاز کردند.

آیت‌‌الهدی، امام جمعه مشهد، گمانه‌هایی را درباره مرتبطان با این کانال تلگرامی مطرح کرد. خطیب نماز جمعه مشهد گفته بود در اطلاعاتی که پس از جریان دستگیری مدیر کانال آمدنیوز به او ارائه داده‌اند، مشخص شده «بیشتر اطلاعات را از همین شهر مشهد به زم می‌دادند.» او این ادعا را بیستم مهرماه و در دیدار با مدیران هتل‌ها و مراکز اقامتی مشهد و در دفترش، مطرح کرد.

علم‌الهدی در این دیدار، نکته دیگری را هم مطرح کرده و گفته بود «چندی پیش در نزدیکی دفتر بنده در یکی از همین هتل‌ها، یک تیم تروریستی خطرناک را دستگیر کردند» و از حاضران جلسه خواسته بود در اجرای برنامه‌های امنیتی با حوصله‌تر باشند تا چالشی برای شهر ایجاد نشود. اما در نهایت دادستان مشهد و رئیس‌ کل دادگستری خراسان‌ رضوی هر دوی این موارد را تکذیب کردند.

«غلامعلی صادقی» اعلام کرد «در ارتباط با روح‌الله زم کسی در مشهد دستگیر نشده است» چراکه اساسا در زمینه ارتباط و همکاری با روح‌الله زم و درز اطلاعات به او از مشهد، هیچ‌گونه دستگیری و تشکیل پرونده‌ای در کار نبوده است.

خبر هفته؛ استیضاح حجتی

«علی‌اصغر یوسف‌نژاد»، یک عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی، گفت: جلسه استیضاح وزیر جهاد کشاورزی دوشنبه یا سه‌‌شنبه آینده برگزار می‌شود.

یوسف‌نژاد گفت: پس از اعلام وصول استیضاح وزیر جهاد کشاورزی، هیات رئیسه مجلس مکاتباتی را انجام می‌دهد تا زمان دقیق برگزاری جلسه استیضاح مشخص شود.

***

«فروزنده ودیعتی»، سومین سفیر زن ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی محسوب می‌‌شود. او به زودی به عنوان سفیر جدید ایران در فنلاند عازم هلسینکی، پایتخت فنلاند می‌شود. البته پیش از این قرار بود «پروین فرشچی»، معاون وقت سازمان محیط‌زیست، به عنوان سفیر ایران در فنلاند عازم این کشور اروپایی شود.

ودیعتی هفته جاری به ‌همراه تعدادی دیگر از سفرای جدید ایران در دیگر کشورها با رئیس جمهور دیدار کرد. حسن روحانی با اشاره به انتخاب ودیعتی به عنوان سفیر جدید ایران در فنلاند، بر استمرار حضور زنان در سطوح مختلف مدیریت کشور به عنوان یکی از اصلی‌ترین سیاست‌های دولت تاکید کرد.

برچسب‌ها:

نظر شما