شناسهٔ خبر: 36556928 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

آخر هفته با اخبار فناوری |

اعطای وام ۵۰۰ میلیون تومانی به خریداران ایده و اختراع / سرآمدان علمی پژوهانه نقدی میلیونی دریافت می‌کنند

برای مرور مهمترین اخبار فناوری طی یک هفته گذشته در حوزه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و تکنولوژی‌های روز با ما همراه باشید.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجو، حوزه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این هفته با اخبار متنوع و فراوانی روبه رو بود که خلاصه‌ای از آن‌ها را می‌توانید در ادامه مرور کنید.
 
برنده جایزه ایرانی «ابن سینا برای اخلاق در علم» معرفی شد
مراسم اهدای پنجمین دوره جایزه جهانی «ابن سینا برای اخلاق در علم» که به موضوع «اخلاق زیست محیطی» با حضور قائم مقام یونسکو و احمد جلالی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در این سازمان هفته گذشته برگزار شد.

در این مراسم، پروفسور دونالد‌ای براون Donald A. Brown برنده امسال این جایزه که به اجماع از سوی هیئت داوری بین‌المللی انتخاب شد، استاد شهیری است که سالیان درازی از عمر خود را مصروف «اخلاق در علم» و خاصه پیرامون «اخلاق زیست محیطی»، با ارائه پژوهش‌های بسیار وزین و تدریس در دانشگاه‌های معتبر جهان کرده است.
 
مرکز فروش فناوری ایران در هند، به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران، در سومین نمایشگاه تجارت جهانی شرکت کرد. این نمایشگاه در روز‌های ۲۲ و۲۳ آبان ماه در شهر بمبئی برگزار شد.

سید مجتبی قدمگاهی، مدیر مرکز فروش فناوری ایران در هند اظهار کرد: بازار هند یک بازار بسیار مستعد برای حضور ایرانیان و شرکت‌های ایرانی است که تا کنون راجع به آن غفلت شده است. مزیت‌های متعدد بازار هند برای ایران این امیدواری را ایجاد می‌کند که درآینده‌ای نه چندان دور سطح روابط تجاری ایران با هند بالاتر برود، از سوی تجار و صنعتگران هندی برای آشنایی با محصولات دانش بنیان ایرانی علاقه بسیاری نشان می‌دادند و در برخی زمان‌ها روبروی غرفه ایران ازدحامی از بازدیدکنندگان بود.
 
اعطا وام ۵۰۰ میلیون تومانی به خریداران ایده و اختراع / سرآمدان علمی تا ۵۰ میلیون تومان پژوهانه نقدی دریافت می‌کنند
 
پهپاد‌ها در خدمت مطالعات ژئوفیزیک در می‌آیند
پرنده هدایت‌پذیر از دور (پهپاد) که به آن هواپیمای بدون سرنشین نیز می‌گویند؛ امروزه به قدری گسترش یافته‌ که به طور گسترده در زمینه‌های مخابرات، ناوبری جهانی، تحقیقات هواشناسی، جغرافیایی و زمین‌شناسی به کار گرفته می‌شوند. تجهیزات ژئوفیزیک هوایی تنها در اختیار ۵ کشور بوده و از جمله فناوری‌های تحت تحریم است و بر این اساس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور با تکیه بر توانایی‌های داخلی نسبت به امضای تفاهم‌نامه همکاری در جهت طراحی، ساخت و عملیات داده‌برداری ژئوفیزیکی هوایی با پرنده‌های بدون سرنشین با دانشگاه صنعتی شریف اقدام کرده است. بر اساس توافقات انجام شده تا سه ماه پس از امضای این تفاهم‌نامه نوع پهپاد، تجهیزات و روش کار مشخص خواهد شد و پس از ۶ ماه به مرحله اجرایی خواهد رسید.
 
فدراسیون سرآمدان علمی ایران با هدف دستیابی به مرجعیت علمی، افزایش کیفیت علمی کشور و کمک به توسعه تحقیقات محققان معتبر راه‌اندازی شده است. این فدراسیون به محققان علمی برجسته و سرآمدان علمی واجد شرایط، خدمات متنوعی از جمله پرداخت پژوهانه نقدی ارائه می‌کند. این افراد سالانه و براساس کارنامه ۳ ساله فعالیت‌های پژوهشی، ارزیابی و انتخاب می‌شوند و در دو گروه الف. و ب. تقسیم بندی و حمایت می‌شوند.

میزان حمایت‌های فرد با توجه به اعتبار علمی کسب شده مشخص می‌شود. از جمله این خدمات، پرداخت پژوهانه نقدی از ۲۰۰ تا ۵۰۰ میلیون ریال است که به سرآمدان علمی تعلق می‌گیرد.
 
اعطا وام ۵۰۰ میلیون تومانی به خریداران ایده و اختراع / سرآمدان علمی تا ۵۰ میلیون تومان پژوهانه نقدی دریافت می‌کنند
 
دانش‌بنیان‌ها به یاری صنعت حمل‌ونقل کشور می‌شتابند
ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای بهره گیری از ایده‌های جوانان و متخصصان اقدام به برگزاری نخستین نشست هماهنگی با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قم کرده است تا از توانمندی این بخش برای توسعه صنعت حمل و نقل بهره گیرد.

در این نشست دو جانبه موضوعاتی در زمینه «نحوه برگزاری اردو‌های آموزشی با محوریت حمل و نقل برای کودکان و نوجوانان»، «راه‌های کشف استعداد‌های کودکان و نوجوانان در این حوزه» و «به کارگیری این استعداد‌ها در توسعه حمل و نقل»، مطرح شد.
 
اعطا وام ۵۰۰ میلیون تومانی به خریداران ایده و اختراع / سرآمدان علمی تا ۵۰ میلیون تومان پژوهانه نقدی دریافت می‌کنند
 
الگوی «شتابدهنده» ایده‌های فرهنگی و هنری را کسب‌وکار می‌کند
سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری این هفته از موسسه فرهنگی «اوج» بازدید کرد. وی در حاشیه این بازدید با اشاره به اینکه یکی از مزایای این موسسه عدم ورود به حوزه کسب و کار است، گفت: این نوآوری است که اساس کار این موسسه را تشکیل می‌دهد و استفاده از همین نوآوری‌ها به این موسسه وجه فرهنگی و هنری داده است.

به گفته ستاری، یکی از کار‌های خوب این مجموعه برون‌سپاری فعالیت‌ها است. به این معناکه در تمام زمینه‌های فعالیت خود از موسسات کوچک‌تر و با ایده‌های خلاق بهره می‌گیرد.
 
وام ۵۰۰ میلیون تومانی به خریداران ایده و اختراع اعطا می‌شود
تجاری‌سازی ایده‌ها و اختراعات در کشور نیاز به سرمایه گذارانی دارد تا با مراجعه به بازار‌های متشکل پولی اقدام به شناسایی و خریداری آن‌ها کنند. معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای کمک به فرآیند و تسهیل روند تجاری‌سازی ایده‌ها و اختراعات اقدام به طراحی یک نوع خاص از تسهیلات کرده است که خریدار می‌تواند نسبت به خرید یک ایده اقدام کرده و سقف این تسهیلات ۵۰۰ میلیون تومان است.
 
اعطا وام ۵۰۰ میلیون تومانی به خریداران ایده و اختراع / سرآمدان علمی تا ۵۰ میلیون تومان پژوهانه نقدی دریافت می‌کنند
 
دانشجویان ارشد و دکتری از تخفیف ۴۰درصدی خدمات آزمایشگاهی بهره‌مند می‌شوند
رضا اسدی فرد، مدیر شبکه آزمایشگاهی بنیاد علوم کاربردی رازی در نشست رابطین مرکز عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های کاربردی که در شهر قدس برگزار شد، گفت: در حال حاضر ۵۵۰ مرکز آزمایشگاهی در سراسر استان‌های کشور و در سطح ۶۷ شهر با این شبکه همکاری می‌کنند.

وی با بیان اینکه شبکه آزمایشگاهی در حوزه‌هایی مثل معدن، پلیمیر و انرژی و دیگر حوزه‌ها دارای عضو است، تصریح کرد: از سه سال پیش فعالیت باشگاه مشتریان در شبکه ازمایشگاهی شروع شده و ۶ تا ۷ گروه مختلف از یارانه آزمایشگاه‌ها که بین ۲۰ تا ۹۰ درصد است استفاده می‌کنند؛ مثلا اساتید دانشگاه‌ها و دانشجویان دکترا می‌توانند از ۴۰ درصد تخفیف بهره‌مند شوند هم چنین تمام اعضای هیئت علمی می‌توانند از خدمات ما استفاده کنند.
 

نظر شما