شناسهٔ خبر: 36556264 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

ایندیپندنت تحلیل کرد

نعل وارونه کاخ سفید به اعتراضات در ایران

صاحب‌خبر -

برایان هوک در توییتر وزارت امور خارجه آمریکا درباره اعتراض‌های چند روز اخیر در ایران، گفت: آمریکا همواره صدای شما را می‌شنود ما همواره از تلاش‌ها و مبارزات شما برای داشتن آینده‌ای بهتر حمایت می‌کنیم. به شدت هر گونه برخورد خشونت آمیز با معترضان در ایران را محکوم می‌کنیم.
وی در گزافه‌گویی خود بدون اشاره به کارشکنی‌های دولت متبوعش در تحریم‌های اقتصادی و به ویژه دارویی علیه مردم ایران مدعی شد: عاملی که باعث شد که مردم ایران به خیابان‌ها بیایند و اعتراض کنند افزایش ناگهانی قیمت بنزین در ایران بود. اما با گذشت چند روز ماهیت این اعتراض‌ها تغییر کرد و به مبارزه علیه حاکمیت در ایران تبدیل شد. حاکمیت ایران باید مانند یک نظام عادی رفتار کند. اگر آنها مانند حکومتی عادی رفتار می‌کردند ما هرگز چنین اعتراض‌هایی را در ایران مشاهده نمی‌کردیم.
هوک با ابراز تاسف از قطعی اینترنت در ایران در اظهاراتی مداخله‌جویانه گفت: ما معتقدیم که باید آزادی دسترسی به اینترنت وجود داشته باشد. اگر برقراری اینترنت به راحتی صورت می‌گرفت و ما می‌توانستیم به راحتی با زدن یک کلید این کار را کنیم حتما این کار را می‌کردیم. اما برقراری اینترنت برای مردم ایران کار سختی است. ما در حال تلاش هستیم راهی برای مقابله با قطعی اینترنت پیدا کنیم. باید بتوانیم راهی پیدا کنیم این منع دسترسی به اینترنت را دور بزرنیم و آزادی دسترسی مردم ایران به اینترنت را فراهم کنیم.
به موازات سخنان هوک، سفیر آمریکا در آلمان گفت که در حال حاضر نمی‌تواند درباره مداخلات کشورش در اعتراضات اخیر ایران جزئیاتی منتشر کند. «ریچارد گرنل» در ادامه اظهارات مداخله‌جویانه مقامات کشورش در امور داخلی ایران در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: ما صدای مردم ایران را می‌شنویم. ما مشکلات را درک می‌کنیم اما در حال حاضر نمی‌توانیم جزئیات بیشتری از آنچه تا کنون انجام داده‌ایم، منتشر کنیم.
وی در ادامه مدعی شد: اما بدانید که صدا و خواسته شما را واضح و شفاف ‌می‌شنویم.
این دیپلمات آمریکایی چند روز گذشته نیز در اظهاراتی مداخله‌جویانه گفته بود که کشورش توانایی فنی برای برقراری اینترنت برای مردم ایران را دارد و خواستار همکاری آمریکا و اروپا برای این کار شده بود.
واکنش تهران
اظهارات مداخله‌جویانه هوک درباره ناآرامی‌های اخیر در ایران، در حالی مطرح می‌شود که وزیر امور خارجه و سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان، پیش از این به دسته از مداخله مقامات آمریکایی در پیشامدهای اخیر واکنش نشان داده بودند.
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در پیامی توییتری در این باره نوشته بود: «اعلام حمایت مقامات آمریکایی از «مردم ایران» دروغی شرم‌آور است. رژیمی که با اِعمال تروریسم اقتصادی مانع رسیدن غذا و دارو به مردم عادی اعم از سالخوردگان و بیماران می‌شود، هیچ‌گاه نمی‌تواند ادعای وقیحانه حمایت از مردم ایران داشته باشد. آقای پمپئو نخست باید پاسخگوی اقدامات اعلام‌شده تروریستی و جنایت علیه بشریت ضد مردم ایران باشد».
سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان نیز با اشاره به «نیات شوم و بدخواهانه» دولت ایالات متحده آمریکا بویژه وزیر خارجه این کشور نسبت به ملت ایران، گفته بود: اظهار همدردی با مردمی انجام می‌شود که تحت فشار تروریسم اقتصادی آمریکا قرار دارند و پیش از این نیز از زبان وزیر خارجه آمریکا به صراحت بیان شد که باید به مردم ایران گرسنگی داد تا تسلیم شوند.
پارادوکس حمایت واشنگتن
از سوی دیگر، ایندیپندنت در تحلیلی به بررسی جریان اعتراض‌ها در ایران پرداخت و نوشت: دولت ترامپ در حالی از همراهی و کمک به مردم ایران سخن می‌گوید که با تحریم داروها و بانک‌ها برای نقل و انتقال مالی دقیقا جان مردم ایران و بیماران را در خطر انداخته است.
به گزارش ایلنا، در گزارش این رسانه انگلیسی آمده است که  وقتی دولت ترامپ می‌گوید از مردم ایران حمایت می‌کند، به نظر می‌رسد که این ادعا صادقانه و معتبر نیست. درست است که اعتراض‌های اخیر به دنبال افزایش قیمت بنزین اتفاق افتاده است اما نقش مهم آمریکا در مشکلات اقتصادی ایران و بالا رفتن قیمت بنزین را نباید نادیده گرفت.
از سوی دیگر  دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا تاکنون در توئیتر خود واکنشی به این حوادث نشان نداده است اما تعدادی از  مقام‌های آمریکایی به آن واکنش نشان داده‌اند. کاخ سفید بیانیه‌ای صادر کرده و در آن از مردم ایران و اعتراض‌ها حمایت کرده است.
مایک پمپئو وزیر امورخارجه آمریکا نیز در پیامی حمایت خود را از ایرانی‌ها اعلام کرده و هر گونه خشونت در برخورد با معترضان در ایران را محکوم کرده است. 
حمایت‌های دولت ترامپ از مردم ایران با انتقادهایی مواجه شده است و عده زیادی می‌گویند این حمایت صادقانه نیست و تحریم‌های ترامپ علیه ایران و مدیریت غلط و فساد اداری در ایران عامل مشکلات اقتصادی مردم است.
عسل راد، پژوهشگر شورای ملی ایران- آمریکا در این باره گفت: دولت ترامپ می‌تواند با رفع تحریم‌ها و اجازه فروش نفت به ایران، بهبود وضعیت اقتصادی را که طبق برجام قرار بود این کشور به آن دست یابد برای ایرانی‌ها به وجود آورد و باعث شود ایران به تعهدات خود در برجام بازگردد و رونق اقتصادی را تجربه کند.
دولت ترامپ در حالی از همراهی و کمک به مردم ایران سخن می‌گوید که با  تحریم داروها و بانک‌ها برای نقل و انتقال مالی دقیقا جان مردم ایران و بیماران را در خطر انداخته است. 
کارشناسان حقوق بشر بارها نسبت به تاثیرات منفی تحریم‌های اقتصادی آمریکا بر زندگی مردم ایران هشدار داده‌اند و در مورد تحریم داروها صحبت کرده‌اند.
سارا لی ویتسون سرپرست بخش خاورمیانه و شمال آفریقا در دیده‌بان حقوق بشر گفت: مردم ایران خواسته‌های طبیعی دارند آمریکا باید خشم خود نسبت به ایران را کم کند و اگر خواهان کمک به مردم ایران است می‌تواند برای رفع تحریم‌ها اقدام کند و در این صورت به مردم ایران کمک کرده است.
 

برچسب‌ها:

نظر شما