شناسهٔ خبر: 36556237 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه توسعه‌ایرانی | لینک خبر

در جنگ امنیتی، چقدر امنیتی عمل کردیم؟

آشوب‌ها تمام می‌شود، اما...

صاحب‌خبر -

محبوبه ولی

 

«به ما گفتند برخی اجازه تغییر شیفت در عسلویه را نمی‌دهند و به برخی لوله‌ها دینامیت بسته بودند. آقای جهرمی گفت می‌خواستند خط تلفن اصفهان را قطع کنند. برخی مسیر ورود کالا را بسته بودند. برخی رسانه‌ها مردم را به آتش زدن تشویق می‌کردند»؛ اینها اظهارات علی ربیعی است که دیروز در حاشیه هیأت دولت گفته است.

او می‌گوید: این شواهد نشان می‌دهد ما با جریانی مواجه بودیم که بی‌شرمانه می‌خواستند کشور را با بحران مواجه کنند.

خبرگزاری فارس به نقل از منابع امنیتی نوشته که تعدادی از لیدرهایی که در هدایت و خرابکاری اشرار در حوادث روزهای اخیر نقش موثری داشته‌اند، تابعیت آلمانی، ترکیه‌ای و افغانستانی دارند و تجهیزات ویژه خرابکاری از آن‌ها کشف و ضبط شده است. همچنین تیمی از مأموران یکی از نهادهای امنیتی در حال بررسی وضعیت شهر تهران، با گروهی هفت نفره از اتباع بیگانه مواجه شدند که ظرف مدت نیم ساعت اقدام به تخریب و به آتش کشیدن پنج بانک کرده بودند.

این رسانه ادامه داده که این تیم به وسیله یک خودروی نیسان آبی در جنوب تهران تردد می‌کردند از محدوده دروازه غار تخریب اموال عمومی را شروع کرده و در نهایت در حوالی میدان شوش در حین تخریب پنجمین بانک شناسایی و دستگیر شدند.

80 فروشگاه زنجیره‌ای به آتش کشیده شدند

فارس همچنین دیروز گزارش داد که طی چند روز اخیر، 80 فروشگاه زنجیره‌ای به آتش کشیده شده است. این فروشگاه‌ها که اغلب در شهرهای اطراف تهران از جمله مارلیک و فردیس کرج، پرند، شهریار، رباط کریم، ملارد، شهر قدس، ورامین و حسن‌آباد بودند، ابتدا اجناسشان به غارت رفته و بعد هم تخریب شده‌اند.

در تهران، اصفهان، کرمانشاه، سنندج و برخی دیگر از شهرها نیز، فروشگاه‌ها از غارت و آتش در امان نبودند. فارس نوشته برآورد‌های اولیه خسارت مالی ناشی از تخریب فروشگاه‌های زنجیره‌های، حدود ۱۷۰ میلیارد تومان است.

البته این 170 میلیارد تومان، جدا از خساراتی است که به بانک‌ها و پمپ بنزین‌ها و سایر ساختمان‌های دولتی وارد شده است. یک نهاد امنیتی سه روز پیش خبر داده بود که تنها در یک استان 100 بانک به آتش کشیده شده است. با چنین وسعتی از تخریب و آشوبگری باید منتظر شنیدن مبالغ هنگفت‌تری از خسارات باشیم.

شبکه‌هایی که از چشم نیروهای امنیتی مخفی ماندند

در میان این حجم از خشونت و تخریب، تقریبا و چه‌بسا تحقیقات تمام مقامات عالی کشور تاکید می‌کنند که آنچه در این چند روز اتفاق افتاده، توطئه‌ای از پیش طراحی شده بوده است. آیت‌الله احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان، صبح دیروز در جلسه این شورا بر این نکته تاکید کرد که دشمن از قبل، طراحی چنین اقدامی را کرده بود.

 منابع اطلاعاتی نیز خبر می‌دهند که طی روزهای گذشته گروه‌هایی که به صورت شبکه‌ای عمل می‌کردند، در اتاق‌های فکرشان شناسایی و دستگیر شده‌اند. علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی خبر داده گروه‌هایی در این چند روز شناسایی و دستگیر شده‌اند که وابسته به منافقین بوده‌اند.

عملکرد آنها و به هم پیوستگی و شبکه‌ عنکبوتی آنها به قدری حرفه‌ای بوده که حتی با وجود قطع اینترنت نیز، به یکدیگر دسترسی پیدا کرده و آتش‌افروزی‌های خود را ادامه دادند.

علاوه بر این شواهد، سرکردگان منافقین و خاندان پهلوی، در روزهای اخیر نه تنها این اغتشاشات را حمایت کرده‌اند، بلکه به صراحت عنوان کرده‌اند که هدایت این جریانات را به عهده دارند و حتی ماه‌هاست که در حال برنامه‌ریزی برای آن هستند.

ادعای منافقین و پهلوی و اطلاعات منابع اطلاعاتی، حاکی از این است که گروه‌هایی که در این پنج روز ایران را به آشوب کشیده‌اند، ماه‌هاست در خانه‌های تیمی، میتینگ دارند، احتمالا در دستگاه‌هایی نفوذ دارد و با برنامه‌ریزی منتظر یک جرقه بوده‌اند.

تیمی از مأموران یکی از نهادهای امنیتی، با گروهی هفت نفره از اتباع بیگانه مواجه شدند با یک خودروی نیسان آبی، از محدوده دروازه غار تهران تخریب اموال عمومی را شروع کرده و در نهایت در حوالی میدان شوش در حین تخریب پنجمین بانک شناسایی و دستگیر شدند

دشمن را عقب راندیم

مقام معظم رهبری نیز سه‌شنبه در جمع فعالان اقتصادی فرمودند که «آنچه در این چند روز پیش آمد، یک جنگ امنیتی بود.» ایشان در ادامه فرمودند که همه از دوستان و دشمنان بدانند که ما در این جنگ امنیتی نیز مانند جنگ نظامی و سیاسی دشمن را عقب راندیم. آرامشی که به تدریج در حال حاکم شدن بر کشور است، موید همین فرموده مقام معظم رهبری و حاکی از زحمات و تلاش‌های نهادهای امنیتی در این چند روز است و در نگاهی منصفانه باید گفت در حالی که کشورهای دیگری در دنیا ماه‌هاست که گرفتار آشوب‌های مشابه هستند، دستگاه‌های ذیربط در ایران، به سرعت کنترل خود را بر شرایط اعمال کردند.

نگرانی درباره ضعف عملکرد دستگاه‌های امنیتی

اما از سوی دیگر خسارتی که در این پنج روز وارد شد و هزینه‌های مالی و روانی که همین چند روز به مردم و نظام تحمیل کرد، نشان از اهمیت پیشگیری و هوشیاری قبل از وقوع واقعه در نهادهای امنیتی دارد. هرچه مدارک و مستندات بیشتری دال بر امنیتی بودن این آشوب‌ها، به دست می‌آید، این سوال بیشتر قوت می‌گیرد که دستگاه‌های امنیتی در این جنگ امنیتی چگونه عمل کردند؟

روزنامه جمهوری اسلامی نیز دیروز به این موضوع پرداخته و نوشته است: «نکته بسیار مهم ‌اکنون این است که در این ماجرا دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی ضعیف عمل کرده‌اند. انتظار این بود که این دستگاه‌ها قبل از ورود عناصر وابسته آنها را شناسایی می‌کردند. اصولاً صحنه کشور باید همواره از وجود چنین مجموعه‌های تشکیلاتی پاک باشد تا در مواقعی که مردم با هدف مطالبه خواسته‌های بر حق خود تجمعاتی تشکیل می‌دهند، مزدوران اجیر شده توسط بیگانگان نتوانند از فرصت سوءاستفاده کنند.» نگرانی درباره ضعف عملکرد دستگاه‌های امنیتی، آنجایی تشدید می‌شود که حوادث دی ماه 96 به یاد می‌آید. یادآوری آن روزها، گویای این واقعیت است که آنچه این روزها در ایران رخ داده، فاصله کوتاهی با شرایط مشابه قبلی دارد.  ایران نهادهای امنیتی متعددی دارد؛ از سازمان اطلاعات سپاه، سازمان حفاظت و اطلاعات ارتش و قرارگاه ثارالله گرفته تا وزارت اطلاعات. با آن سابقه از حوادث 96 و هشدارهایی که مقامات عالی کشور، مکرر درباره توطئه دشمن می‌دهند، انتظار می‌رفت که این نهادها با اقدامات امنیتی خود مانع از بروز این آشوب‌ها در کشور می‌شدند تا جایی که این عوامل نه فرصت بستن دینامیت به تاسیسات عسلویه را پیدا می‌کردند و نه فرصت آتش زدن صدها بانک و فروشگاه و جایگاه سوخت و ....

خلأ تصمیم‌گیری با ملاحظات امنیتی

موضوع دیگر که متفاوت از اهمیت شناسایی گروه‌های خرابکار در کشور است، مسئله «تصمیم‌گیری با ملاحظات امنیتی» است. دولت تصمیم خود را برای افزایش بنزین به اطلاع دیگر نهادهای بالادستی یا هم‌عرض خود رسانده است. قطعا نهادهای امنیتی نیز از آن مطلع بودند و باید هشدارهای امنیتی را می‌دادند. اما اکنون این سوال برای بسیاری وجود دارد که چرا ابعاد امنیتی این افزایش قیمت و تبعات احتمالی آن، چنان در نظر گرفته نشده که مانع از این التهابات شود.

ادعای منافقین و پهلوی و اطلاعات منابع اطلاعاتی، حاکی از این است که گروه‌هایی که در این پنج روز ایران را به آشوب کشیده‌اند، ماه‌هاست در خانه‌های تیمی، میتینگ دارند، احتمالا در دستگاه‌هایی نفوذ دارد و با برنامه‌ریزی منتظر یک جرقه بوده‌اند

عبدالکریم حسین‌زاده، عضو فراکسیون امید مجلس دیروز به ایلنا گفته است: «خلأ تصمیم‌گیری یعنی همین که اموال عمومی در حال تخریب است اما ما نمی‌دانیم چه کنیم؟ چرا نباید قبل از اینکه چنین تصمیمی بگیریم تمهیدات لازم را پیش‌بینی و برنامه‌ریزی انجام دهیم، جالب است که وضعیت آب و هوا برف و باران را پیش‌بینی می‌کنیم، اما پیش‌بینی نمی‌کنیم با یک چنین تصمیم بزرگی، زلزله بنزین رخ خواهد داد!» این در حالی است که سوابق خود رئیس دولت، یعنی حسن روحانی نیز امنیتی است و او بیش از هر کس دیگری باید با ملاحظات امنیتی آشنا باشد.

به هر حال با تمام خسارات و تلفات، مقامات اعلام می‌کنند که کشور رو به آرامش می‌رود؛ اما نکته قابل‌تامل اینجاست که ایران با شرایط اقتصادی موجود، تحریم‌ها و تحریکات خارجی، همچنان آبستن بروز چنین حوادثی است و تمام حوادثی که در این چند سال اتفاق افتاده، از ترور در رژه اهواز در سال گذشته گرفته تا اغتشاشات دی ماه 96 و آبان 98، زنگ هشداری است برای نهادهای امنیتی که باید نقاط ضعفی که منجر به بروز چنین اغتشاشاتی می‌شود را هرچه سریعتر پیدا کنند.

 

نظر شما