شناسهٔ خبر: 36555386 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

ارزیابی ۵ تولیدکننده از دیدار با رهبری در گفتگو با «جوان»

امید دوباره برای تقویت تولید

روزنامه جوان

رهبری سه‌شنبه شب با ۲ هزار و ۵۰۰ نفر از تولیدکنندگان، کارآفرینان و فعالان اقتصادی دیدار داشتند، در این جلسه تعدادی از تولید‌کنندگان فرصت داشتند مشکلات موجود در پروژه‌ها و واحد‌های تولیدشان را مطرح کنند.

صاحب‌خبر -
سرویس اقتصادی جوان آنلاین:

حمایت تبلیغاتی از لوازم‌خانگی ایرانی
بابک ثقفی، مدیر عامل گروه صنعتی مادیران در این جلسه چهار مورد را در صنعت لوازم خانگی مطرح کرد و برخورد جدی سازمان‌های مربوط اعم از وزارت صمت، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و... با قا‌چاق لوازم خانگی را خواستار شد و از مقررات دست و پا گیر و صدور بخشنامه‌های پی در پی در این صنعت گله کرد.

وی در گفتگو با «جوان» بازخورد‌های جلسه با رهبری را خوب ارزیابی کرد و گفت: روز گذشته تماس‌هایی از وزارت صمت و بخش تبلیغات صدا و سیما با دفتر مادیران انجام شده و طی هفته آینده قرار ملاقات‌هایی برای رفع مشکلات و نکات مطرح شده در حضور رهبری ترتیب داده شد.

ثقفی افزود: موضوع دیگری که در این جلسه مطرح شد، یکپارچه‌شدن ۴۰۰، ۵۰۰ برند در صنعت لوازم خانگی بوده که برای رقابت بیشتر با رقبا‌ی خارجی ضروری است و با همت وزارت صمت و تولید‌کنندگان، این برند‌ها به چند برند قوی‌تر و بزرگ‌تر تبدیل شوند.

وی تأکید کرد: رهبری دستور دادند که قوانین و مقررات تثبیت شده و رسانه ملی برسر هزینه‌های تبلیغاتی با تولید‌کنندگان داخلی کنار آمده و تخفیفات ویژه‌ای قایل شود.

رفع مشکلات پرورش ماهی در قفس
مدیر عامل شرکت توسعه نیکسا، دارنده بزرگ‌ترین مزرعه پرورش ماهی در قفس در غرب آسیا نیز در این جلسه حضور داشت و از دستاورد‌های صنعت شیلات و مشکلات پرورش ماهی در قفس سخن گفت.

حسین یوسفی با اشاره به مزیت‌های این طرح در ثبات جمعیت منطقه، ارزآوری و امنیت و ثبات پایدار در اشتغال افزود: این مزرعه پرورش ماهی در قفس در دورترین نقطه استان هرمزگان در حد فاصل بندرچارک و افتاب و با ظرفیت ۳ هزار تن قرار دارد و در شرایطی که ذخایر دریایی روبه کاهش است، تن‌ها راه برون‌رفت از مشکلات فعلی است که با همت وزیر جهاد کشاورزی راه‌اندازی شده‌است.

یوسفی در گفتگو با «جوان» از توجه ویژه رهبری به این طرح نو تشکر کرد و افزود: رهبری دستور دادند تا دولت تولید‌کنندگان پرورش ماهی در قفس را حمایت و مشکلات تولیدشان را مرتفع کند و از مجموعه رسانه‌ها و صدا و سیما خواستند که به ظرفیت‌های موجود در این طرح پیشتر توجه شود.

کاهش واردات دانه‌های روغنی
مدیر عامل شرکت کشت و صنعت شهید رجایی نیز در این جلسه حضور داشت، اما امکان بیان مشکلات موجود در صنعت دانه‌های روغنی را پیدا نکرد.

مسعود صاحب محمدی در گفتگو با «جوان» در خصوص جلسه سه‌شنبه شب با رهبری گفت: اظهارات رهبری در خصوص نگاه به داخل؛ جلوگیری از واردات و توجه به رونق تولید و اقتصاد مقاومتی حرف دل ما تولید‌کنندگان بذر و دانه‌های روغنی بود. وی با تأکید براختصاص ۴ میلیارد دلار برای واردات دانه‌های روغنی و بذر به صورت سالانه افزود: دانه‌های روغنی از کالا‌هایی است که بیشترین ارز دولتی را به خود اختصاص داده، در حالی که با حمایت دولت از کشاورزان می‌توانیم در یک دوره ۱۰ ساله به خودکفایی برسیم. وی گفت: اگر دولت به معنای واقعی همت کند می‌تواند، یارانه‌ای که سالانه به کشاورزان برزیلی و آرژانتینی می‌دهد و دانه‌های روغنی با ارز دولتی وارد می‌کند، این پول را به کشاورزان داخلی اختصاص دهد می‌توانیم در کمتر از پنج سال به خودکفایی برسیم.

محمدی پشنهاد داد: اگر دولت می‌خواهد در این صنعت به خودکفایی برسیم باید به موقع پول کشاورزان را پرداخت کند، به موقع مباشر خرید به ویژه در استان خوزستان را معرفی کند و قیمت خرید را پیش از فصل کاشت اعلام کند، در غیر این صورت باید با ذرت و دانه‌های روغنی برای همیشه خداحافظی کنیم.

توجه ویژه رهبری به توسعه بخش تعاون در اقتصاد
رئیس اتاق تعاون ایران نیز درباره با جلسه سه‌شنبه شب برخی از فعالان اقتصادی و مدیران دولتی با موضوع بررسی مشکلات بخش تولید با رهبر معظم انقلاب گفت: همانطور که می‌دانیم رهبری سال جاری را با عنوان سال رونق تولید نامگذاری فرمودند در همین راستا در جلسه مذکور ایشان از نزدیک در جریان مشکلات بخش تولید قرار گرفتند و برای بهبود وضعیت رهنمود‌هایی را ارائه فرمودند.

بهمن عبداللهی با اشاره به اینکه در این جلسه موضوع مشکلات تعاونی‌های بخش تولید نیز مورد بررسی قرار گرفت، محوری‌ترین مبحث مطرح شده از سوی رهبری را بحث تقویت تولید ملی عنوان کرد.

به گفته وی، رهبری فرمودند هر چقدر بخش مولد و تولید اقتصاد ایران تقویت شود به همان اندازه آسیب‌پذیری اقتصاد ایران کاهش خواهد یافت، در این میان حمایت مجدانه رهبری از بخش تعاون نشان می‌دهد ایشان برای تحقق هدف تقویت بخش مولد و تولید اقتصاد ایران نگاه ویژه‌ای به بخش تعاون دارند کما اینکه اشاره داشتند تقویت بخش تعاون برکات زیادی به همراه خواهد داشت.

رئیس اتاق تعاون ایران با بیان اینکه بخش تعاون در اقتصاد ایران صاحب پشتوانه قانونی بسیار قوی است، افزود: در قوانینی، چون سیاست‌های کلی اصل ۴۴ یا قوانین برنامه پنجم توسعه توجه خاص و ویژه‌ای به توسعه بخش تعاون و سهم ۲۵ درصدی آن از اقتصاد ایران شده است، اما متأسفانه به دلیل آنکه در اقتصاد ایران بیشتر توجهات عموماً به بخش دولت معطوف بوده‌است و طی سال‌های اخیر نیز کشور با مشکلات ناشی از تحریم‌ها درگیر بوده‌است توجه به توسعه بخش تعاون مغفول مانده‌است.

عبداللهی در ادامه اظهار داشت: به نظر می‌رسد در رابطه با مبحث نظری توسعه تعاون نیز باید اقداماتی انجام گیرد؛ چراکه گاهی در دولت‌هایی که دیدگاه‌های اقتصادی‌شان انطباقی با نقش‌آفرینی بخش‌های تعاونی در اقتصاد ندارد، بالطبع توجهی هم به بخش تعاون نمی‌شود، اما قوانین مبتنی بر توسعه بخش تعاون و توجه رهبری به بخش تعاون گویای این مهم است یکی از کانال‌های مردمی‌سازی اقتصاد ایران بخش تعاون است و این بخش ناگزیر به توسعه به ویژه در بخش‌های مولد و تولیدی می‌باشد.

۳ قوه برای مردمی‌سازی اقتصاد ایران وظیفه دارند
از سوی دیگر، سید محمد حسین دانا، عضو هیئت‌مدیره مجمع شرکت‌های اکتشاف و تولید تأسیسات دریایی نفت و گاز در گفتگو با «جوان» در رابطه با جلسه سه‌شنبه شب برخی از فعالان اقتصادی و مدیران دولتی با موضوع بررسی مشکلات بخش تولید با رهبر معظم انقلاب اظهار داشت: در این جلسه بحث شد که برای فعال‌سازی پتانسیل‌های بالقوه نیروی انسانی، فنی، مالی و مدیریتی و تقویت تولید در کشور نیاز به اصلاح ساختار‌ها داریم.

وی گفت: برای رشد جایگاه بخش خصوصی در اقتصاد کشور و مردمی‌سازی اقتصاد نیازمندیم که دولت خود را رقیب بخش خصوصی نداند، به‌طور نمونه از آنجایی که در مجمع اکتشاف و تولید نفت و گاز حدود ۱۷ شرکت حضور دارند و این شرکت‌ها از وزارت نفت برای این فعالیت صاحب مجوز هستند، باید از تصدی‌گری‌ها در امور اجرایی که بخش خصوصی توانایی انجام آن را دارد، کاست و دولت به سمت تقویت رگلاتوری و سیاستگذاری خود در اقتصاد ایران حرکت کند حال باید دید شرکت دولتی که سال‌های کار اکتشاف و تولید یا امور دیگر نفت و گاز را انجام می‌دهد، راه را برای بخش خصوصی باز می‌کند یا خیر؟!

دانا با تأکید براین نکته که رهبری در این جلسه اشاره داشتند که دولت در اموری که بخش خصوصی توانایی انجام کار را دارد به این بخش میدان بدهد، گفت: اگر چنین شود بخش خصوصی نیز با انگیزه بیشتر به میدان اقتصادی ورود می‌کند و دولت نیز هزینه‌هایش را از محل مالیات‌ها و عوارض و.... به‌دست خواهد آورد.

دانا با اشاره به این مهم که مردمی‌سازی اقتصاد تغییر قوانین و مقررات را به نفع و سود این بخش طلب می‌کند، گفت: مجلس شورای اسلامی نیز باید قوانین و مقررات را برای حضور بیشتر بخش مردمی به اقتصاد ایران بهبود ببخشد، به همین موازات قوه قضائیه و نهاد‌های نظارتی، چون سازمان بازرسی کل کشور باید به گونه سیاستگذاری کنند که دست‌ها و خواست‌های پیدا و پنهانی را که مانع رشد تولید در اقتصاد ایران می‌شوند، شناسایی کنند و با این اشخاص برخورد کنند.

وی با اشاره به مفاسد اقتصادی کلان و تأمین‌های مالی کلانی که از محل بانک‌ها به انحراف و یغما رفته‌است، گفت: باید دید چه کسانی جلو رشد تولید را در اقتصاد ایران گرفته‌اند و چوب لای چرخ بخش مولد اقتصاد گذاشته‌اند که به نظر می‌رسد این امور کار دستگاه‌های نظارتی و قوه قضائیه می‌باشد، زیرا اگر آنقدر که منابع به بخش‌های غیر مولد ورود داشته و به انحراف رفته‌است، در بخش تولید ورود می‌کرد بی‌شک اقتصاد ایران هم اکنون جایگاه بهتری در میان سایر کشور‌ها داشت.

نظر شما