شناسهٔ خبر: 36554330 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

خرید برخی کتاب‌ها از نویسندگان استانی ظلم به بیت‌المال است

اهواز - ایرنا - مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان گفت: کتاب‌هایی از برخی به اصطلاح نویسندگان و شاعران در خوزستان  از سوی دستگاه‌های دولتی خریداری می‌شود که ارزش خریدن نداشته و حقیقتا ظلم به بیت‌المال است.

صاحب‌خبر -

محمد جوروند چهارشنبه در آیین تجلیل از فعالان حوزه چاپ و نشر در باغ معین اهواز اظهار داشت: در سال جاری یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال کتاب از نویسندگان بومی خریداری شد که که اگر واقعی به این عدد نگاه کنیم تنها ۱۰۰ میلیون ریال آن ارزش خریداری داشت.

وی افزود: نویسندگانی را می شناسم که برای خرید کتابشان به دستگاه های دولتی و ارشاد التماس می کنند و خود را برای این کار در مقابل یک دستگاه دولتی ذلیل و حقیر می‌کنند. اما در مقابل باید دید چرا  کتاب برخی نویسندگان را در هوا می‌زنند و چرا برخی ناشران با برخی نویسندگان که هنوز اثرشان منتشر نشده قرارداد می‌بندند و اثر آنها را پیش خرید می کنند.

اگر شاعر نیستید شعر نگویید!

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان ادامه داد: شاعری را می‌شناسم که حتی  وزن و قافیه را نمی‌شناسد بعد از ما خواهش می‌کند که کتاب او را بخریم و می‌گوید که ما اصلا حمایت نمی‌شویم اما حقیقت این است که او اصلا شاعر نیست، اگر شاعر نیستید شعر ننویسید.

وی افزود: وقتی می خواهند درباره ظرفیت خوزستان صحبت کنند به داستان نویس بزرگی چون احمد محمود یا دیگر نویسندگان بزرگ استان اشاره می‌کنند اما واقعیت این است که این ها به گذشته تعلق دارند و حال باید ببینیم که در عصر حاضر خوزستان شعر، فلسفه، حکمت، داستان و ... چه کسی را دارد.

جوروند افزود: نگویید ما خوزستانی ها صادر کنند فرهنگ هستیم چراکه ما صادرکننده فرهنگ نیستیم ما فقط خودمان هستیم، ما شاعر نداریم، در کنار کتاب‌های فروغ، شاملو، سهراب سپهری و ... شاعران ما چه کتاب‌هایی منتشر کردند!؟

وی ادامه داد: اعلام می کنید مصطفی مستور، نویسنده خوزستانی است اما همین نویسنده چند کتاب خود را در خوزستان چاپ و چقدر با ناشران اهوازی کار کرده است از خودتان بپرسید چرا این گونه نویسنده‌ها نمی‌آیند با ناشران اهوازی کار کند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان توضیح داد: یک بار در نشستی در وزارت ارشاد درخواست داشتیم که به ما اجازه بدهند تا به کتاب‌هایی که از کیفیت لازم برخوردار نیستند مجوز ندهیم اما گفتند این کار در حوزه وظایف ما نیست.

وی با اشاره به درخواست ناشران مبنی انجام کارهای چاپ و نشر درورن استان به ناشران و چاپخانه های استان توضیح داد: این که ما اجاره ندهیم کارهای دولتی خارج از استان برود حرف درستی است و در همین جهت نیز تلاش می کنیم اما این که من نویسنده را مجبور کنم که کتابش را در خوزستان چاپ کند حرف درستی نیست  چراکه یک نویسنده مجاز است کار خود را با ناشری چه در داخل استان و چه در خارج استان به چاپ برساند.

دولت خودش را از بخش خصوصی دور کند

جوروند با اشاره به توسعه فعالیت بخش خصوصی بیان کرد: اگر  بخش خصوصی به این دلیل که دولت به کمکش نیامده مجبور شده دستش را روی زانوی خود گذاشته و بلند شود باید دست دولت را بوسید چراکه اساسا بخش خصوصی باید مستقل باشد دولت باید خودش را از بخش خصوصی دور کند و اجازه بدهد بخش خصوصی آزادانه کار کند.

وی گفت:  اگر دولت مجوز بدهد، وام بدهد و در ادامه هم بخش خصوصی را مدیریت کند و درآمدی هم  در جیب او بگذارد پس نقش بخش خصوصی در این میان چیست، مشکل کشورهایی مثل ما این است که تکلیف ما با خودمان مشخص نیست یا باید  کاملا دولتی بود یا کاملا خصوصی.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان افزود: این که یک بخش خصوصی الان در حال فروش دستگاه‌های خودش است همان بهتر که بفروشد زیرا بخش خصوصی که نمی‌تواند در عرصه رقابت قرار بگیرد  همان بهتر که سفارش ها به تهران برود.

وی با بیان این که در حال حاضر نزدیک به ۲ هزار کانون تبلیغاتی در استان خوزستان در حال فعالیت است توضیح داد: کسی باید در حوزه کانون تبلیغاتی، حوزه نشر و چاپ بماند که بتواند کارهای بزرگ، باکیفیت و فاخر ارایه کند و در میدان رقابت بتواند از خودش حمایت کند و دیگران را نیز حذف کند چرا که حوزه‌ نشر حوزه رقابت است.

نظر شما