شناسهٔ خبر: 36554140 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

گزارش مکتوب؛

کشمش آذربایجان غربی، نیازمند کیفی سازی

کشمش در ایران یکی از مهمترین محصولات صادراتی است که به دلیل اهمیت بالای در ارزآوری و توسعه اقتصادی نقش بسزایی دارد.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکزآذربایجان غربی ،کشمش در ایران یکی از مهمترین محصولات صادراتی است که به عنوان ارزشمندترین محصول فراوری شده انگور اهمیت بالایی در ارزآوری و توسعه اقتصادی دارد.
 
ایران از نظر صادرات کشمش در ایران جایگاه ویژه ای دارد و بیش تر کشور تولیدی کشور به کشورهای اروپایی،عراق،عمارات و روسیه صادر می شود.

آذربایجان غربی هم با وجود اینکه قطب کشور در این محصول ارزشمند است در کیفیت تولید و عرضه آن با مشکلاتی مواجه است.
 
رسول جلیلی رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: این استان با تولید سالانه بیش از ۲۰۰ هزار تن هزار تن انگور در ۲۰ هزار و ۳۷۲ هکتار باغات انگور، رتبه چهارم تولید این میوه را در کشور دارد و این محصول و فرآورده‌های آن بویژه کشمش، جزء لاینفک اقتصاد استان است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی افزود:این استان با تولید سالانه ۱۶ هزارتن کشمش از جایگاه ویژه‌ای در کشور برخوردار است بطوریکه طبق اعلام اداره جهاد کشاورزی استان، آذربایجان غربی پنجمین صادر کننده کشمش در کشور محسوب می‌شود؛ اما در حال حاضر یکی از مشکلات کشمش آذربایجان غربی سنتی بودن شیوه‌های خشک کنی و به تبع آن افت کیفیت محصول تولید شده است.

امانی مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: افزایش کیفیت کشمش برای توسعه صادرات این محصول امری مهم است بطوریکه با افزایش کیفیت محصول تولید شده از ضایعات آن کاسته و موجب افزایش قدرت رقابت با محصولات خارجی می‌شود؛ اما میزان بسیار زیادی از محصول کشمش استان به صورت سنتی با پهن کردن در سطوح گسترده نور خورشید فراوری می‌شود که این نحوه خشک کردن امروزه منسوخ شده است.

امانی افزود: خشک کردن به شیوه سنتی موجب کاهش کمی و کیفی محصولات در اثر حملـه پرندگان و جوندگان و آلوده شدن آن‌ها توسط حشرات و گرد و غبار می‌شود.

او گفت: عدم قدرت رقابت در بازار‌های جهانی بعلت پائین بودن کیفیت سبزه که ناشی از عدم رعایت سامانه‌های بهداشتی و عدم استفاده از آخرین متد‌های فرآوری سبزه و اختلاط انواع مختلف انگور و کیفیت نامناسب بسته بندی از جمله دلائل پایین بودن بهای سبزه است.

صمد پورسلطانی رئیس انجمن خشکبار اتاق بازرگانی ارومیه، فرآوری انگور و تولید کشمش را یک سرمایه گذاری پررونق دانست و اظهار داشت: این محصول از قدرت اشتغال و درآمد ارزی بالایی برخوردار است.

او با اعلام اینکه کشمش در رونق صادرات غیرنفتی بسیار نقش آفرین است، گفت: در حال حاضر یکی از مهمترین راهکار‌های توسعه اقتصادی کشور توسعه صادرات غیر نفتی است.

رئیس انجمن خشکبار اتاق بازرگانی ارومیه با اشاره به این جمله که توسعه صادرات در هر زمینه‌ای مستلزم وجود مزیت نسبی است، افزود: با توجه به ظرفیت ایران در تولید و صادرات کشمش، برخورداری از درآمد‌های ارزی و وجود بازار بزرگ فرآوری انگور، تولید و بسته بندی کشمش فرصت سرمایه گذاری مناسبی ارزیابی می‌شود.

پور سلطانی، مهم‌ترین مشکل صنعت فرآوری کشمش استان را شیوه خشک کردن این محصول عنوان کرد و گفت: در حال حاضر بخش زیادی از کشمش استان به روش سنتی و قلیایی فرآوری می‌شود که در آن انگور برروی زمین پهن می‌شود که موجب آلودگی کشمش شده و از کیفیت محصول می‌کاهد و درصد قابل توجهی از کشمش تبدیل به ضایعات می‌شود که این امر در ارزش صادراتی آن تاثیر منفی می‌گذارد.

رئیس انجمن خشکبار اتاق بازرگانی ارومیه گفت: از دیگر عوامل مهم تولید و بسته بندی کشمش، حمل و نقل و انبارداری به روش سنتی است که در این روش با گونی در انبار نگهداری می‌شود و در جابه جایی از انبار به کارخانه کشمش‌ها له شده و با افت کیفیت مواجه می‌شوند.

او پایین بودن کیفیت کشمش فرآوری شده را نیز یکی از عواملی دانست که منجر به کاهش قیمت کشمش و در نتیجه کاهش سود آوری می‌شود.

رئیس انجمن خشکبار اتاق بازرگانی ارومیه هسته‌دار بودن انواع انگور اختصاص یافته برای تولید کشمش را نیز عامل دیگر کاهش صادرات این محصول بیان کرد و گفت: با اینکه وضعیت تولید انگور در استان مناسب است و ظرفیت تولید کشمش بسیار فراتر از وضعیت کنونی است، اما بی توجهی به ارقام مناسب برای تولید این محصول و حاکم بودن روش‌های سنتی در تولید و فرآوری، مانع از این امر می‌شود.

کیفیت کشمش صادراتی و فله‌ای به دلیل نبود نظارت در صنعت بسته‌بندی چندان چشمگیر نیست و در حال حاضر کیفیت بسته‌بندی کشمش وضعیت مطلوبی ندارد، اما این در حالی است که کشور‌ها با بسته بندی مناسب تر، این محصول را با قیمت بالاتری به فروش می‌رسانند.
 

با تهیه زنجیره غذایی انگور اگر باغداران با آموزش و تسهیلات به سمت باغ‌های ایستاده انگور روی آورند هم تولید محصولشان بیشتر و هم سود برای کشاورزان بیشتر می‌شود.

البته از تولید بیشتر و با کیفیت بگذریم باز هم فرآوری انگور به طور صنعتی است بیشتر نقش سود آوری و درآمد را ایفا می‌کند.

با ایجاد کارخانه‌های جدید بسته بندی فروشگاهی و وزن کم کشمش، و تولید شیره، باسلق و آب انگور می‌توان هم انگور و کشمش استان را با نام و برند خود در جهان معرفی کرد و هم سرمایه‌های بیشتر مالی را وارد کشور کرد.

به هر حال با افزایش کیفیت کشمش تولید شده از میزان ضایعات آن کاسته می‌شود و همچنین با سرمایه گذاری در بخش تحقیقات، استفاده از دستگاه‌ها و تجهیزات فرآوری پیشرفته و ارتقاء بسته بندی، قدرت رقابت با کشمش خارجی افزایش می‌یابد که این امر در شرایط کنونی برای تصاحب بازار جهانی ضروری است و موجب رشد اقتصادی باغداران و ارز آوری برای اقتصاد استان می‌شود.
 
 

نظر شما