شناسهٔ خبر: 36553747 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

در تازه ترین مطالعات

کشف علت افزایش چربی دور شکم با افزایش سن

پژوهشگران در تازه‌ترین مطالعات خود دریافته اند که چرا با افزایش سن، توانایی بدن در تولید انرژی برای سوزاندن چربی شکم کاهش می‌یابد و چربی اطراف اندام‌های درونی در افراد مسن افزایش می‌یابد

صاحب‌خبر -
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک‏‎، پژوهشگران در تازه‌ترین مطالعات خود دریافته اند که چرا با افزایش سن، توانایی بدن در تولید انرژی برای سوزاندن چربی شکم کاهش می‌یابد و به این ترتیب، چربی اطراف اندام‌های درونی در افراد مسن افزایش می‌یابد.
نتیجه این تحقیق پژوهشگران آمریکایی و آلمانی با سرپرستی ویشوا دیپ دیکیست (Vishwa Deep Dixit) استاد پزشکی تطبیقی و ایمونوبیولوژی در دانشگاه پزشکی ییل در ایالت کنتیکت آمریکا، در مجله علمی «سل متابولیسم» (Cell Metabolism) منتشر شده است.
 این پژوهشگران دریافتند سلول‌های ایمنی مورد نیاز در فرایند چربی سوزی، موسوم به ماکروفاژها، همواره فعال هستند، اما تعداد کل آن‌ها به موازات بالا رفتن سن و افزایش چربی شکم کاهش می‌یابد.
مطالعات قبلی در محیط آزمایشگاه نشان داده است که چیز دیگری نیز اتفاق می‌افتد. در حیوانات، سلول‌های چربی B موجود در شکم آن‌ها به طور غیرمنتظره‌ای تکثیر شده و به این ترتیب به افزایش التهاب و افت سوخت و ساز کمک می‌کند.
ویشوا دیپ دیکیست می‌گوید: «سلول‌های چربی B منبع منحصر به فرد التهاب هستند. به طور عادی سلول‌های B پادتن تولید و در برابر عفونت دفاع می‌کنند. اما با بالا رفتن سن، افزایش تعداد سلول‌های چربی B اختلال ایجاد می‌کند و موجب بروز بیماری‌های متابولیک می‌شوند.»
وی افزود هنگامی که عملکرد آن‌ها درست است، برخی سلول‌های B بسته به نیاز، برای محافظت از بدن در برابر عفونت‌ها رشد می‌کنند، سپس به سطح اولیه بازمی گردند. اما با افزایش سن، دیگر در چربی شکم کوچک نمی‌شوند.
این پژوهشگر ادامه داد: «این مسئله حیوان را در معرض ابتلا به دیابت و اختلال متابولیک، از قبیل ناتوانی در سوزاندن چربی ها، قرار می‌دهد.»
به گفته این پژوهشگران، سلول‌های چربی B با دریافت سیگنال‌هایی از ماکروفاژ‌های نزدیک، رشد می‌کنند. به موازات آن، آن‌ها دریافتند که با کاهش سیگنال ماکروفاژ‌ها و با حذف سلول‌های چربی B می‌توان روند رشد این سلول‌ها را معکوس و از اختلال متابولیک ناشی از سن جلوگیری کرد.
ویشوا دیپ دیکیست گفت: «در حال حاضر داروی cytokine IL-۱B که برای محافظت در برابر بیماری‌های قلبی مورد استفاده قرار می‌گیرد، یکی از پروتئین‌های کوچک (سیتوکین ها) را که این فرایند دست دارد، کاهش می‌دهد. اما باید مطالعات بیشتری انجام شود تا ببینیم آیا کاهش این پروتئین‌ها در افراد مسن می‌تواند رشد سلول‌های B را در چربی شکم کاهش دهد؟»
همچنین دارو‌های ایمنی درمانی دیگری نیز وجود دارند که سلول‌های B را در برخی انواع سرطان خنثی می‌کنند. تاثیر این دارو‌ها نیز بر کاهش بیماری‌های متابولیک در افراد بزرگسال باید مورد مطالعه قرار گیرد.

نظر شما