شناسهٔ خبر: 36552922 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اعتماد آنلاین | لینک خبر

فساد نفتی ائتلاف سعودی و همپیمانانش در یمن افشا شد

عضو شورای عالی سیاسی یمن با اعداد و ارقام، حجم فسادی را که ائتلاف سعودی و همپیمانانش در یمن در طول دوره تجاوز به این کشور، ایجاد کرده‌اند، فاش کرد.

صاحب‌خبر -

اعتمادآنلاین|«محمد علی الحوثی» عضو شورای عالی سیاسی یمن گفت که 91.5 درصد از هزینه‌ها و حقوق دولت در بودجه سال 2014 و قبل از آن، با درآمدهای نفتی و گازی پوشش داده می‌شد و تنها 8.5 درصد این مخارج از طریق درآمدهای محلی تامین می‌شد.

 

وی در گفت‌وگو با خبرگزاری رسمی یمن (سبأ)، گفت که بر اساس گزارش اخیر بانک بین‌المللی درآمدهای نفت و گاز در سال 2014، هفت میلیارد دلار بوده و در کنار آن، درآمدهای محلی و کمک ملک عبدالله (شاه سابق عربستان) نیز برای بودجه این سال وجود داشت که با این وجود دولت وفاق ملی از کمبود بودجه و ناتوانی در پرداخت حقوق کارکنان خود گلایه می‌کرد.

 

الحوثی افزود: طی سالهای تجاوز ائتلاف سعودی به یمن، نفت و گاز این کشور تحت کنترل اشغالگران آمریکایی - سعودی- اماراتی و مزدوران آنها بود و حجم درآمدهای این بخش که به دلیل تجاوز از دست رفته، به 12 تریلیون ریال یمن می‌رسد و این امر را رهبر جنبش انصارالله در روز میلاد رسول اکرم (ص)، توضیح داد.  علاوه بر این، متجاوزان کلیه مبادلات تجاری را از بندرالحدیده به بندر عدن منتقل کرده‌اند.

 

رهبر انصارالله یمن در روز میلاد رسول اکرم (ص)، گفت که طی پنج سال تجاوز ائتلاف سعودی به کشورش، در استان‌های مارب و شبوه و حضرموت بیش از 120 میلیون بشکه نفت سرقت شده و میزان خسارت وارده به ملت یمن طی این مدت، حدود 12 تریلیون ریال است که این میزان برای پرداخت حقوق همه کارمندان دولت به مدت 12 سال کافی بود.

 

وی افزود: هرگونه کمک یا وامی که شاخه بانک مرکزی در عدن، مأرب و سایر استانها به مزدوران داد، در کنار چاپ یک تریلیون و 700 ریال، موجب بالا رفتن ارزش دلار در قبال واحد پول یمن شد تا جایی که هر یک دلار اکنون 800 ریال است و این امر بر رنج شهروندان یمن افزوده است. بر اساس اظهارات آنها، دو میلیارد دلار وام داده شد و با وجود مخالفت ما با این وامها، این اقدام صورت گرفت.

 

عضو شورای عالی سیاسی یمن گفت: بانک مرکزی در صنعا، در دوره‌ای که کمیته عالی انقلاب امور را اداره می‌کرد، به پرداخت حقوق‌ کارمندان و نیازهای ضروری آنها ملزم شد تا اینکه کلیه عملیات‌های بانکی این بانک به عدن انتقال یافت. پس از انتقال این بانک، شورای عالی سیاسی، از طریق برخی درآمدهای محلی که تنها 8.5 درصد از بودجه 2014 را تشکیل می‌داد، حقوق‌ها را پرداخت می‌کرد.

 

الحوثی از طرف‌های متخصص خواست با برگزاری کنفرانسی، حقایق مربوط به اعداد و ارقام مربوط به اقتصاد یمن را برای همه روشن کنند تا مردم یمن از میزان فشاری که بر مقامات مسئولی که در مقابل تجاوزها پایداری کردند، بیشتر آگاه شوند.

 

عربستان سعودی در سال 2015، با چراغ سبز آمریکا به بهانه بازگرداندن «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهوری مستعفی  یمن به قدرت، حملات گسترده‌ای را علیه یمن آغاز کرد و این اقدام را در قالب ائتلافی متشکل از چند کشور عربی از جمله امارات انجام داد.

 

تاکنون گزارش‌های متعددی درباره  رقابت امارات و عربستان برای چپاول درآمدهای میلیاردی از نفت و گاز یمن در طول تجاوز به این کشور منتشر و اعلام شده که کشورهای عضو ائتلاف هزینه‌های خود در تجاوز به یمن را از همین راه تامین کرده‌اند و همچنان در حال مصادره و سرقت منابع نفتی یمن هستند.

 

 «احمد دارس» وزیر نفت و معادن یمن چند روز پیش نیز اعلام کرد که سالانه بیش از هفت میلیارد دلار از درآمدهای نفتی کشورش را ائتلاف متجاوز به یمن غارت می‌کند.

 

وی افزود که با این درآمدهای نفتی غارت شده می توان حقوق یک ماه و نیم همه کارکنان دولت از صعده درشمال تا جزیره سقطری در جنوب را پرداخت کرد.

 

گفته می‌شود که درآمدهای نفتی تنها در استان مأرب، روزانه 700 میلیون ریال یمنی است که تحت اختیار ائتلاف متجاوز سعودی - اماراتی است.

 

منبع: فارس

نظر شما