شناسهٔ خبر: 36552268 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: اعتماد آنلاین | لینک خبر

درساژ، خَرامِش با اسب‌ها

درساژ یکی از رشته‌های المپیکی سوارکاری است. مسابقات درساژ برای نخستین بار در سال 1912 در لیست بازی‌های المپیک استکهلم قرار گرفت.

صاحب‌خبر -

اعتمادآنلاین|درساژ یا خَرامِش رشته‌ای در ورزش سوارکاری است که در آن، سوار اسب خود را به اجرای مجموعه‌ حرکات دقیق و هماهنگ، همراه با ترتیب و زمان‌بندی مشخص، وا می‌دارد تا میزان هماهنگی خود با اسب و آزمودگی حیوان را نشان دهد.

 

این نوع هنر در یونان باستان نیز رواج داشت و سوارکاران برای نمایش اسب‌های خود و حرکات نمایشی با یکدیگر به رقابت می‌پرداختند.

 

زمین مسابقات درساژ مستطیلی به طول 60 متر و عرض 20 متر است.

سوارکاران به نوبت در زمین حاضر می‌شوند و نمایش خود را طبق برنامه اجرا می‌کنند. برنامه‌ها می‌توانند اختیاری باشند یا از قبل توسط داوران مشخص شده باشند.

 

هیات داوران که از 2 تا 5 نفر تشکیل شده‌، با توجه به روانی نمایش و میزان سختی آن، دقت در انجام حرکات، میزان مطیع بودن اسب، کیفیت حرکات و رفتار او، چگونگی قرار گرفتن سوارکار بر اسب و... نمراتی بین صفر تا 10 را برای هر حرکت می‌نویسند.

 

حرکات سوارکار برای هدایت اسب باید تا حد امکان مخفی باشد و دیده نشود، به طوری که احساس شود ارتباط ذهنی میان آن 2 وجود دارد.

 

درساژ یکی از رشته‌های المپیکی سوارکاری است. مسابقات درساژ برای نخستین بار در سال 1912 در لیست بازی‌های المپیک استکهلم قرار گرفت.

نظر شما