شناسهٔ خبر: 36550021 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تجارت آنلاین | لینک خبر

تجارت آنلاین تجهیز نظام بانکی به فناوری های نوین را بررسی کرد؛

تحول در نظام بانکداری با هوشمند سازی

«اقتصاد هوشمند» عنوانی است که وزیر اقتصاد در ابتدای برسرکارآمدن خود مطرح کرد و هر از گاهی به مناسبت های مختلف از پیگیری خود برای اجرای این عنوان یاد می کند.

صاحب‌خبر -

گروه اقتصاد کلان: «اقتصاد هوشمند» عنوانی است که وزیر اقتصاد در ابتدای برسرکارآمدن خود مطرح کرد و هر از گاهی به مناسبت های مختلف از پیگیری خود برای اجرای این عنوان یاد می کند. به باور کارشناسان اقتصادی، به کارگیری فناوری های نوین و تجهیز نظام مالی و پولی کشور به تکنولوژی های روزآمد و دیجیتال از مولفه های اقتصاد هوشمند دانسته شده است. از این منظر می توان نظام بانکی کشور را به روزرسانی و هوشمند کرد و بر سرعت امور بانکی افزود و کاهش مراجعه مشتریان به بانک ها را ممکن ساخت و در مجموع از حجم فیزیکی و مکانی بانک ها کاست. وزیر اقتصاد روز گذشته در همین راستا از بانکداری هوشمند نیز سخن به میان آورد و گفت: ارتباطات بینالمللی چه در انتقال تکنولوژی و چه تبادلات مالی و پولی مدنظر است که میتوان با بانکداری هوشمند به آن دست یافت.

به گزارش تجارت به نقل از ایلنا، فرهاد دژپسند در حاشیه بازگشایی پنجمین نمایشگاه ایران تراکنش با تاکید بر اینکه تجهیز بانکها به فناوری باید بانکداری دیجیتال آغاز شود، اظهار کرد: برای عبور از بانکداری سنتی باید کار را با بانکداری الکترونیکی شروع کنیم سپس به بانکداری دیجیتال و در نهایت به بانکداری هوشند برسیم.

وی ادامه داد: در بحث بانکداری هوشمند خیلی مهم است که ابعاد گوناگونی را در این زمینه اجرا کنیم تا بتوانیم در ارتباطهای بین المللی موفق باشیم.

وزیر اقتصاد در پاسخ به این پرسش که چرا تا امروز بانکداری هوشمند در کشور ما اجرا نشده است، گفت: این طور نیست که بانکداری هوشمند در کشور اجرا نشده باشد اما سرعت آن بسیار کند است و باید اقداماتی را برای سرعت بخشیدن به آن انجام دهیم.

دژپسند اضافه کرد: خوشبختانه در این زمینه تمهیداتی اندیشیده شده است که یکی از آنها برگزاری نمایشگاههایی مانند ایران تراکنش است.

وی همچنین در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر اینکه بودجه سال آینده وزارت اقتصاد با چه نرخ دلاری بسته شده است اذعان کرد: بودجه ما ربطی به قیمت دلار ندارد و بودجهبندی وزارت اقتصاد بدون در نظر گرفتن قیمت دلار است.

آینده بانکداری با صنعت دیجیتال گره خورده است

در همین راستا مدتی قبل، دستیار معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در تامین مالی و سرمایهگذاری گفت: بر اساس تحقیقاتی که انجام شد، ۹۸ درصد مردم سوئد دیگر برای کارهای بانکی خود به بانک مراجعه نمیکنند، کشور ما نیز باید طی دو تا سه سال آینده به همین درجه از تحول در نظام بانکی برسد و به سمت بانکداری دیجیتال برود.

به گزارش خبرگزاری ها، علیرضا دلیری در رویداد رفاتک چلنج با اشاره به این که بانک رفاه در چند سال گذشته در زمینه های متعدد با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به شکل جدی همکاری داشته است، گفت: فعالیتهای نوین و فناورانه معمولا از شرکتهای خصوصی شروع میشود و آنها در این حیطه پیشتاز هستند اما در حوزه فناوریهای بانکی و پولی بانکهای ما توانستهاند قدم هایخوبی بردارند. هر چند این فعالیتها باید زودتر از اینها انجام میشد اما در این حد نیز میتوان گفت اتفاق میمونی برای نهادهای پولی کشور رخ داده است.

وی افزود: بر اساس تحقیقی که در سوئد انجام شده، ۹۸ درصد مردم نسبت به گذشته مراجعه حضوری به بانک ندارند و در کشور ما نیز باید مسیری طی شود تا به این هدف برسیم. بانکها طی چند سال گذشته رشد خوبی در الکترونیکی کردن خدمات خود داشتهاند ولی نیازی که اکنون در دنیا حس میشود دیجیتالی کردن بانکداری است. در دنیای امروز، استارتاپها با استفاده از فناوریهای نوین طوری رشد میکنند که به سرعت جایگزین شرکتهای بزرگ در این زمینه میشوند.

دلیری اشاره کرد: در گذشته اگر خریدی انجام میشد به حضور فیزیکی مردم نیاز بود اما اکنون اکثر کسب و کارهای استارتاپی جایگزین خریدهای فیزیکی شدهاند و بخش زیادی از مردم جامعه به جای خریدهای فیزیکی به سمت خریدهای اینترنتی رفتهاند. همه آدمها در دنیای امروز دنبال صرفهجویی در وقت هستند، یکی از بسترهای مهم که وقت روزانه را میگیرد فعالیتهای مالی است. اینروزها استارتاپهای مالی و فینتکها آمدهاند تا زمان را برای ما مدیریت کنند، فینتکها این روزها به همین واسطه توسعه پیدا کردهاند. وی گفت: اگر نتوانیم تا ۲ سال آینده بستر فعالیت برای استارتاپها را توسعه دهیم از این قافله جا خواهیم ماند، روز به روز اقبال حضور فیزیکی برای دریافت خدمات کمتر میشود و ما باید به همین سمت حرکت کنیم. در آینده نه چندان دور حضور فیزیکی باید برای مشاوره مالی باشد نه انجام کارهای خدماتی.

دلیری خاطرنشان کرد: در حوزه بانکداری فینتکها و استارتاپهای مختلفی باید شکل بگیرند، حتی در بحث بدهی، تامین مالی جمعی و نظارت. این حوزه در آینده نیاز ضروری مردم است، سال گذشته استارتاپهای حوزه بیمه شکل گرفت و در همان ابتدا با عکسالعمل نهادهای حوزه بیمه مواجه شد. این استارتاپها پس از مدتی بازار را به دست آوردند و به همین واسطه شرکتهای سنتی احساس خطر کردند، شرکتهای سنتی آن زمان به ما مراجعه کردند، من نیز به آنها گفتم قطاری شروع به حرکت کرده، هر فردی سوار آن شود، برنده است و هر فردی سوار نشود جا میماند.

نظر شما