شناسهٔ خبر: 36546636 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

واکنش سازمان ملل درباره موضع جدید آمریکا در قبال شهرک‌سازی‌ها

تهران- ایرنا- «استفان دوجاریک» سخنگوی سازمان ملل متحد، موضع جدید آمریکا درباره حمایت این کشور از شهرک‌سازی‌های رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی را  «بسیار تاسف‌آور» توصیف کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش تارنمای پایگاه اینترنتی سازمان ملل متحد، موضع این سازمان درباره شهرک‌سازی‌ها در سرزمین‌های اشغال شده فلسطین به عنوان اقدامی که قوانین بین‌المللی را نقض می‌کند، تغییری نکرده است.

براساس این گزارش، دوجاریک دیروز(سه‌شنبه) در یک کنفرانس خبری در نیویورک به تغییر سیاست اعلام شده ایالات متحده درباره شهرک‌سازی‌ها واکنش نشان داد و گفت: سازمان ملل از اعلام این موضع جدید آمریکا در روز دوشنبه «بسیار متاسف» است و خود را به راه حل تاسیس «دو کشور مستقل براساس قطعنامه سازمان ملل در این زمینه متعهد می‌داند.»

در ساعات اولیه دیروز، «روپرت کولویل» سخنگوی دفتر کمیساریای حقوق بشر (OHCHR) به خبرنگاران گفته بود تغییر در موضع سیاسی یک کشورِ عضو، قوانین بین‌المللی کنونی و تفسیر آن از سوی دیوان عدالت بین‌المللی (ICJ) و شورای امنیت سازمان ملل متحد را تغییر نمی‌دهد.

«مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا نیز روز دوشنبه در اعلام تغییر موضع کشورش در قبال شهرک‌سازی‌ها گفته بود، «ساخت شهرک‌ها در کرانه باختری با قوانین بین‌المللی ناسازگار نیست.»

مقام‌های فلسطینی و دولت اردن بلافاصله، اظهارات پمپئو را محکوم کردند اما این سخنان با استقبال «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مواجه شد.
رسانه‌ها این اظهارات را رد قطعنامه ۲۳۳۴ شورای امنیت سازمان ملل ارزیابی کرده‌اند.

این قطعنامه در سال ۲۰۱۶ بار دیگر تایید کرد که شهرک‌سازی‌های صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی از سال ۱۹۶۷ تاکنون، فاقد «اعتبار قانونی» است و «نقض آشکار قوانین بین المللی و مانع بزرگی در مقابل طرح تاسیس دو کشور در مرزهای به رسمیت شناخته شده در سطح بین‌المللی» محسوب می‌شود. این قطعنامه با ۱۴رای موافق و رای ممتنع آمریکا تصویب شد.  

«مایک لینک» گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور مربوط به وضعیت حقوق بشر در سرزمین‌های اشغالی دیروز با صدور بیانیه‌ای، اقدام جدید آمریکا را «نقض قاطعانه توافق بین‌المللی» توصیف کرد و آن را عامل تقویت «اشغالگری اسرائیل» خواند.

وی گفت، موضع جدید آمریکا به شهرک‌سازی‌های غیرقانونی صهیونیست‌ها مشروعیت می دهد و آخرین میخ را به تابوت راه حل دو کشور می‌کوبد.  

موضع جدید آمریکا با واکنش‌های بیشماری مواجه شده است. اتحادیه اروپا در واکنش به تصمیم دولت ترامپ درباره شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی در کرانه باختری اعلام کرد که این نهاد همچنان شهرک‌سازی در سرزمین‌های اشغالی را غیرقانونی می‌داند. قطر دیشب(سه‌شنبه‌شب) در بیانیه‌ای ضمن محکومیت موضع جدید آمریکا اعلام کرد که قانونی‌دانستن شهرک‌سازی صهیونیستی غیرقابل قبول است.

وزارت امور خارجه روسیه نیز در بیانیه‌ای در واکنش به اظهارات وزیر خارجه آمریکا درباره شهرک‌های صهیونیست‌نشین در اراضی اشغالی فلسطین اعلام کرد که این اقدامات فاقد وجاهت قانونی است.
«جرمی کوربین» رهبر حزب کارگر انگلیس نیز در واکنش به تصمیم دولت ترامپ درباره شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی در کرانه باختری تصریح کرد که این اقدام تل‌آویو مانع رسیدن به صلح است.

وزارت خارجه سوریه نیز دیروز ضمن محکومیت شدید به رسمیت شناختن شهرک‌های صهیونیست‌نشین در کرانه باختری از سوی آمریکا، این تصمیم را باطل و فاقد اعتبار قانونی خواند.
همچنین اتحادیه عرب، قانونی خواندن شهرک‌های صهیونیست‌نشین از سوی آمریکا را محکوم کرد؛ مصر نیز حمایت آمریکا از شهرک‌سازی‌ها را مردود خواند.
2023

نظر شما