شناسهٔ خبر: 36542284 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

در مراسمی با حضور مسئولان دولتی و هنری صورت گرفت

رونمایی از چهره جدید سالن اصلی تئاتر شهر

صاحب‌خبر -


مریم سادات گوشه
خبرنگار
عصر روز دوشنبه 27 آبان ماه در مراسمی سالن اصلی مجموعه «تئاتر شهر» بازگشایی شد. ارائه توضیحاتی درباره مراحل بازسازی و نوسازی تجهیزات این سالن از محور‌های اصلی این مراسم بود. پروژه طراحی، نصب و راه‌اندازی تجهیزات ماشینری تالار اصلی تئاتر شهر با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری و رئیس بنیاد ملی نخبگان، مجتبی حسینی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی، حمید نیلی مدیرعامل انجمن نمایش، سعید اسدی مدیر تئاتر شهر و تعدادی از هنرمندان و اهالی تئاتر افتتاح شد. در پروژه طراحی، نصب و راه‌اندازی تجهیزات ماشینری تالار اصلی تئاتر شهر تهران که از جمله عملیات‌های استراتژیک وزارت ارشاد در راستای تحقق شعار سال «رونق تولید» بوده است، تئاتر شهر به‌عنوان کارفرما و یک شرکت دانش بنیان به‌عنوان مجری حضور داشته‌اند.
حمید رضا نعیمی عضو هیأت مدیره خانه تئاتر در مورد کیفیت بازسازی تئاتر شهر به «ایران» می‌گوید: «این شرکت یکی از بهترین شرکت‌های فعال در این حوزه است. آنها ابتدا به‌صورت کامل تمام سالن را دیدند تا بتوانند آن را در مراحل بعدی به شرایط استاندارد برسانند. در سال‌های اخیر سالن اصلی تئاتر شهر وضعیت مناسب و درستی نداشت. هم از نظر ماشینری و هم از نظر آکوستیک و جایگاه تماشاگرها. سیستم صوتی و نوری آن هم استاندارد نبودند. این شرکت تمام ماشینری را از تئاتر شهر بیرون برد و همه سیستم‌هایی را که به آن اشاره کردم از نو بازسازی کرد؛ حتی یک سری قطعات نو اضافه شد. در حال حاضر شرکت با ضمانت کار را تحویل داده است».
نعیمی در ادامه درباره افزودن جایگاه برگزاری ارکستر به سالن اصلی تئاتر شهر هم گفت: «قبلاً جایگاه ارکسترها در سالن اصلی پیش‌بینی نشده بود. این سالن در اصل برای اجرای باله طراحی شده است. اما ما از آن برای اجرای تئاتر استفاده می‌کردیم. هر چند به هر حال با مشکلاتی مواجه بود. نمی‌دانم گذاشتن جایگاه ارکسترها در جلوی سالن درست است یا نه، اما برخلاف ایده اولیه‌ حالا سالن ارکستری هم داریم و می‌توانیم اجرای موسیقی زنده را با شکل باشکوه‌تری در آن ببینیم». او در مورد کیفیت و چشم‌انداز اجرای تئاتر‌ در این سالن هم اضافه کرد: «باید ببینیم بعد از اولین نمایشی که در آن اجرا می‌شود چه واکنش‌هایی ایجاد می‌شود. شرایط بالابرها و ماشینری سقف کامل شده است. 15 بالابر داریم که وزن زیادی تحمل می‌کنند. یک بازوی مکانیکی بسیار خوب هم داریم. به هر حال باید با دید بسیار خوشبینانه به آن نگاه کرد.»
در این مراسم لادن حیدری معاون توسعه مدیریت و منابع وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیام تبریک سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به مناسبت بازگشایی این تالار را خواند و با اشاره به هزینه‌هایی که در طول چند سال اخیر برای بازسازی مجموعه تئاترشهر شده است، عنوان کرد: «از ابتدای دولت یازدهم ۲۸ میلیارد تومان برای بازسازی و نوسازی تئاتر شهر هزینه شده است. این بودجه صرف اصلاحات، زیرسازی، مقاوم‌سازی و بازسازی این مجموعه شده است». در بخش دیگر مراسم، سعید اسدی درباره تعویض صندلی‌های سالن چهارسوی تئاتر شهر هم توضیحاتی داد و گفت صندلی‌های این سالن با حمایت دفتر طرح‌های عمرانی وزارت ارشاد و پیمانکار پروژه عوض شده است. حیدری درباره تعویض صندلی‌های سالن اصلی و پرده نمایش نیز صحبت کرد و اضافه کرد که تلاش شده تعویض صندلی‌ها بدون از بین بردن حس نوستالژیک سالن انجام شود تا اصالت سالن اصلی همچنان حفظ شود. سیدمجتبی حسینی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این مراسم متنی درباره ساز و کار به نتیجه رسیدن این پروژه خواند که در بخشی از آن آمده بود: «مایه خوشحالی است که این تأمل و تدبیر با ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان ایران در هم آمیخت و نتیجه این حُسن انتخاب و حُسن عملکرد، ان‌شاء‌الله مایه مباهات تمام دست‌اندرکاران بازگشایی سالن اصلی تئاتر شهر خواهد شد». سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری و رئیس بنیاد ملی نخبگان در ادامه این مراسم با ابراز خوشحالی از اینکه حوزه شرکت‌های دانش بنیان به عرصه هنر نیز گسترش یافته است، گفت: «امروز سالن‌های زیادی را در کشور داریم که فاقد استانداردهای لازم هستند؛ اینکه برای اولین بار تجهیز سالن نمایش توسط شرکت‌های داخلی انجام می‌شود جای خوشحالی دارد و بدانید که استانداردهای موجود در این سالن نیز با نمونه‌های خارجی مطابقت دارد.» وی ادامه داد: «یکی از افتخارات ما در حوزه هنرهای نمایشی برای ارائه یک تئاتر خوب همین سالن نمایشی است.» معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در مورد بازسازی دیگر سالن‌های نمایشی نیز گفت: «باتوجه به اینکه این تکنولوژی توسعه پیدا کرده و افکت‌های روی صحنه تئاتر بیشتر شده است هیچ مشکلی از نظر فنی در داخل نداریم و تنها موضوع بودجه برای بازسازی مطرح است».


نظر شما