شناسهٔ خبر: 36541583 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

روسیه: شهرک سازی اسراییل در اراضی فلسطین قانونی نیست

مسکو – ایرنا – وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه‌ای در واکنش به اظهارات وزیر خارجه آمریکا درباره شهرک‌های صهیونیست نشین در اراضی فلسطین اعلام کرد: شهرک سازی اسراییل در اراضی اشغالی فلسطین فاقد وجاهت قانونی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، در بیانیه وزارت خارجه روسیه گفته شده است: مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا گفته که دولت آمریکا از این پس، شهرک‌سازی اسراییل در کرانه باختری رود اردن را نقض قوانین بین‌المللی نمی‌داند و به این ترتیب وضعیت واقعی امور در زمین را می‌پذیرد.
 در بیانیه آمده است: این تصمیم واشنگتن را گام دیگری در مسیر درهم شکستن پایه‌های حقوقی روند حل و فصل مسائل خاورمیانه می‌دانیم که وضعیت پرتنش در روابط فلسطین- اسراییل را متشنج‌تر می‌کند.
بیانیه می‌افزاید: موضع اصولی روسیه را که در قطعنامه ۲۲۳۴ شورای امنیت انعکاس یافته و بر اساس آن ایجاد شهرک‌ها توسط اسراییل در اراضی اشغالی سال ۱۹۸۷ ازجمله اورشلیم شرقی (بیت المقدس شرقی) وجاهت قانونی ندارد، مورد تاکید قرار می‌دهیم. 
مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا دوشنبه‌شب اعلام کرد،  دولت ترامپ "پس از مطالعه دقیق مباحث حقوقی همه طرف‌ها" اعلام می‌کند که شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی در کرانه باختری با قوانین بین‌المللی ناسازگار نیست.
وی افزود که دولت ترامپ سیاست اتخاذ شده در دوره باراک اوباما رئیس جمهوری پیشین این کشور در قبال شهرک‌سازی‌های رژیم صهیونیستی را تغییر می‌دهد.
پمپئو تصریح کرد: بیانیه‌های دولتی ایالات متحده درباره فعالیت‌های شهرک‌سازی در کرانه باختری در دهه‌های گذشته ناهماهنگ بوده است.
پمپئو اظهار کرد: در سال ۱۹۷۸ دولت جیمی کارتر سی و نهمین رییس جمهوری اقدامات اسرائیل در خصوص شهرک‌های یهودی نشین را مطابق با قوانین بین المللی ندانست ولی دولت رونالد ریگان چهلمین رییس جمهوری آمریکا با آن مخالفت کرد.
این اظهارات وی پیشتر با محکومیت کشورهای اسلامی و عربی روبه رو شده است.
در ادامه بیانیه وزارت خارجه روسیه گفته شده است که مسکو شهرک‌سازی اسراییل در اراضی اشغالی فلسطینیان را غیرقانونی می‌داند که نقض آشکار قوانین بین‌المللی و یکی از موانع اصلی در مسیر دستیابی به حل و فصل اختلافات اسراییل و فلسطین بر اساس اصل دو حکومتی و برقراری صلح عادلانه و پایدار در خاورمیانه است.
وزارت خارجه روسیه در پایان بیانیه خود از همه طرف‌های درگیر خواستار خویشتنداری و تلاش برای ازسرگیری مذاکرات بین اسراییل و فلسطین شده است.

نظر شما