شناسهٔ خبر: 36539215 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: شما نیوز | لینک خبر

مدیرعامل بورس تهران:

اقدامات ارزنده بورس تهران در راستای بین المللی شدن

مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران با بیان اینکه بورس تهران در بین فدراسیون بورس‌های آسیایی اول شده است، گفت: در حال حاضر ۴۵ درصد از معاملات سهام در بورس توسط افراد حقیقی انجام می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش شمانیوز و به نقل از روابط عمومی پایگاه خبری بازار سرمایه(سنا)، علی صحرایی، مدیرعامل بورس تهران در نشست خبری امروز خود در تالار منطقه ای کیش، در خصوص آخرین تغییر و تحولات بین المللی بورس تهران گفت: اقدامات بین المللی بورس تهران در یک سال گذشته،‌ در حوزه تفاهم نامه های مختلف و مذاکرات بین المللی اقدامات ارزنده ای صورت گرفته است که در این میان تفاهم نامه بورس تهران و شانگهای از جدیدترین تحولات این حوزه است.

وی در خصوص این تفاهم نامه اظهار داشت: با بورس شانگهای به عنوان چهارمین بورس بزرگ دنیا تفاهم نامه ای را در زمینه همکاری های متقابل به امضا رسانده ایم. بورس شانگهای چین یکی از نزدیک ترین بازارهای دنیا به بورس تهران است که در حدود ۱۶۰ میلیون نفر به صورت مستقیم در آن سرمایه گذاری کرده اند.

مدیرعامل بورس تهران در ادامه افزود: از دیگر اقدامات بین المللی بورس تهران مذاکرات با بورس کشورهای عربی ، مثل بورس عراق و سوریه و بازدید مقامات بورس های اروپایی اتریش و سوییس از این تالار است.

صحرایی افزود: بورس تهران یکی از اعضای اصلی فدراسیون جهانی بورس ها است که به لحاظ افزایش ارزش بازار و بازدهی، رتبه نخست را در این نهاد بین المللی دارد. همچنین بورس تهران بزرگترین عضو فیاس از لحاظ ارزش بازار است که جایگاه دوم نیز به فرابورس ایران اختصاص داشته و جایگاه سوم نیز از آن بورس مصر است.

مدیر عامل بورس تهران در ادامه، با اشاره به فعالیت تالارهای منطقه ای و به خصوص تالار کیش اظهار داشت: بورس کیش در بین تالارهای منطقه ای رتبه نخست را دارد و معمولا در حدود ۱۰ درصد از کل معاملات بورس تهران در این تالار و در ایستگاه های معاملات آن صورت میگیرد.

وی در خصوص فعالیت های صندوق توسعه بازار گفت: بزرگ شدن صندوق توسعه بازار و صندوق تثبیت یکی از بزرگ ترین مزیت های بورس تهران در شرایط فعلی است که به این ترتیب، هیچ سرمایه گذاری در نهایت بیشتر از دو روز در صف های خرید منتظر نخواهد ماند و پس از ثبت درخواست فروش، می تواند به نقدینگی مورد نیاز خود دست پیدا کند. به این ترتیب، یکی از الزامات جدید شرکت های برای پذیرش در بورس تهران، حضور بازارگردان است تا به این ترتیب نقدشوندگی بتواند به راحتی در سهام شرکت پذیرش شده جریان داشته باشد.

صحرایی در ادامه ابزار آتی سبد سهام را یکی از ابزارهای جذاب بورس تهران معرفی کرد که رویکردهای شرعی آن، از نظر کمیته فقهی سازمان بورس اوراق بهادار بررسی و تصویب شده است. به این ترتیب،‌ سرمایه گذارانی که به یک صنعت خاص علاقمند هستند و بنابر تحلیل های معتبر،‌ حضور در این صنایع را مفید می دانند یا ترندهای شاخص را رصد می کنند، می توانند از این ابزار استفاده کنند.

وی در خصوص ابزار آتی سبد سهام خاطرنشان ساخت:  در این حوزه با چهار نماد این ابزار تاسیس شد که هم اکنون تعداد این نمادها به هفت عدد رسیده است و شاخص های آن نیز شاخص صنعت بانکداری، فرآورده های صنایع پتروشیمی، صنایع فلزات اساسی، صنایع خودرو و قطعات، صنایع قند و شکر، کانه های فلزی و ۳۰ شرکت بزرگ است.

مدیرعامل بورس تهران در ادامه با ارایه گزارشی در خصوص معاملات این بازار اعلام داشت: شرکت هایی که بیشترین حجم معاملات را از ابتدای سال به خود اختصاص دادند میتوان به بانک صادرات و بانک تجارت اشاره داشت و رتبه سوم نیز در اختیار سایپا بوده است. از لحاظ وضعیت نمادهایی که در بازار اول و دوم فعال هستند،‌در حال حاضر ۱۳۵ نماد در بازار اول داریم و ۱۹۶ نماد نیز در بازار دوم، که به جز دو نماد بانک انصار و آکنتور، باقی نمادها فعال هستند. از ابتدای سال، بیشترین حضور سهامداران در شرکت های صنایع سرمایه گذاری، محصولات غذایی و آشامیدنی به ثبت رسیده است و بیشترین خروج سهامداران در خدمات فنی و مهندسی با خروج ۱۶۴ میلیارد تومان، فعالیت های کمکی به نهادهای واسط ۱۴۴ میلیارد تومان،‌فلزات اساسی ۹۸ میلیارد تومان، صنعت مخابرات ۳۴ میلیارد تومان، مازاد فروش به خرید داشتند. اما در شرکت های سرمایه گذاری ۳۸۴ میلیارد تومان مازاد خرید به فروش وجود داشته است. صنعت انبوه سازی و املاک و مستغلات ۳۵۲ میلیارد تومان و ‌استخراج کانه های فلزی ۳۳۴ میلیارد تومان هم رده های دوم و سوم را در این زمینه دارا هستند.

وی در ادامه در خصوص فعالیت های فرهنگ سازی بورس تهران اظهار داشت: بورس تهران بالغ بر ۲۲ تالار منطقه ای دارد که درگاه اتصال سرمایه گذاران با بازار سرمایه است. از ابتدای سال تا پایان مهرماه در بورس تهران در حدود چهار هزار و ۷۷۶ ساعت فعالیت های آموزشی صورت گرفته است، کارگزاران در حدوده ۶۰ ساعت آموزش ویژه داشته اند و آموزش تالارهای منطقه ای در حدود ۸۵ هزار ساعت بوده است. به این ترتیب به صورت کلی در تالار تهران و تمامی تالارهای منطقه ای ۸۹ هزار و ۸۳۳ نفر ساعت دوره آموزشی برگزار شده است.

وی در ادامه در خصوص گزارش های مالی بورس تهران افزود: بهای تمام شده درآمدهای عملیاتی در شش ماه ابتدایی سال گذشته ۱۶ هزار میلیارد تومان بوده است که در مدت مشابه سال جاری به ۲۱ هزار میلیارد تومان رسیده است و در کل سال ۹۷ نیز ۳۰ میلیارد تومان بوده است. سود هر سهم در شش ماه ۳۱ شهریور ۹۷ مبلغ ۱۴۲ ریال بوده است و در شش ماه ۹۸ مبلغ ۴۱۰ ریال تخصیص داده شد.

وی همچنین در مورد امنیت سرمایه‌گذاری در بورس گفت: رویدادهای خوبی در سال جاری انجام شده است، البته در دو هفته صف فروش در بورس وجود داشت، اما امنیت سرمایه‌گذاری در بورس به معنای نقدشوندگی است و در عین حال حضور صندوق توسعه بازار و صندوق‌های سرمایه‌گذاری که برای نقدشوندگی کمک می‌کنند و اگر کسی بخواهد از بازار خارج شود، حداکثر دو روزه پولش نقد می‌شود.

شرکت های در صف عرضه اولیه باید بازارگردان داشته باشند

مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران همچنین اظهار داشت: به شرکت‌هایی که می‌خواهند عرضه اولیه سهام داشته باشند الزام کرده‌ایم که حتما بازارگردان داشته باشند تا به نقدشوندگی سهام کمک شود.

وی در مورد تامین مالی ۳۰۰ میلیارد تومانی از طریق اوراق صکوک و احداث سالن دوم فرودگاه کیش، گفت: این تامین مالی از طریق سرمایه‌گذاری بانک مسکن انجام می‌شود.

صحرایی همچنین در مورد عرضه‌های اولیه اظهار داشت: عرضه اولیه شرکت سرمایه‌گذاری کوثر وابسته به بنیاد شهید که کار پذیرش آن انجام شده و به زودی در تالار بورس درج می‌شود و همچنین عرضه اولیه دو شرکت مجموعه گلرنگ؛ یکی شرکت غذایی کوروش که ۲۵ درصد تولید روغن و شرکت شوینده پدیده شیمی غرب از زیر مجموعه‌های گلرنگ به زودی عرضه اولیه می‌شوند.

صحرایی در مورد حضور مردم در بازار سرمایه گفت: یک بخش از حضور این است که آموزش و فرهنگ‌سازی انجام دهیم و حضور در بازار سرمایه نسبت به بازارهای رقیب اولویت دارد، زیرا سرمایه‌گذاری در بازار ارز ممنوع است و در بازار مسکن نیز ریزش داشته و برای خرید یک ملک با کوچک‌ترین ابعاد، منابع زیاد مالی نیاز دارد اما برای حضور در بورس با سرمایه اندک می‌توان حضور پیدا کرد و در حال حاضر از طریق ۱۷۰۰ ایستگاه معاملاتی و ۲۲ تالار منطقه‌ای بورس به راحتی امکان حضور مردم در بورس فراهم است.

سهام داران به شایعات توجه نداشته باشند

وی همچنین نقدشوندگی و شفافیت را از جذابیت‌های بازار سرمایه ذکر کرد و گفت: امسال ۳۴۰ هزار کد اولیه وارد بازار سرمایه شدند که از این محل ۲۲۰۰ میلیارد تومان منابع جدید وارد بازار سرمایه شده است.

مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران همچنین اظهار داشت: لازم نیست همه مردم برای ورود به بورس متخصص باشند یا شاید وقت نداشته باشند که مدام بازار را رصد کنند. بنابراین هم می‌توان از ابزارهای غیرمستقیم مثل صندوق‌های سرمایه‌گذاری استفاده کرد و هم از طریق مشاوران سرمایه‌گذاری که دارای شناسنامه و مجوز هستند استفاده کرد و توصیه می‌کنم مردم تحت تاثیر شایعات فضای مجازی قرار نگیرند.

صحرایی در پاسخ به پرسشی در مورد سهام‌داران شرکت پدیده شاندیز نیز گفت: این شرکت در بورس تهران نیست و برای ساماندهی این شرکت دولت برنامه‌هایی دارد، اما از طریق بورس تهران چون سهامدار نیست، نمی‌توان برای سهامداران آن کاری انجام داد.

وی همچنین در مورد حضور سهامداران حقیقی گفت: ۴۵ درصد معاملات توسط سهامداران حقیقی انجام می‌شود و امروز ۷۰ درصد افراد در سمت خرید و ۶۸ درصد در سمت فروش افراد حقیقی هستند و از تالارهای منطقه‌ای و معاملات برخط، ابزارهای جدید و صندوق‌های سرمایه‌گذاری باعث شده تا مشارکت مردم در بورس بالا رود.

مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران همچنین اظهار داشت: شرکت‌های حاضر در بورس موظف هستند گزارش عملکرد ۶ ماهه و ۳ ماهه ارائه کنند و این ابزارها کمک کرده است شفافیت شرکت‌های بورسی بیشتر شود.

صحرایی گفت: روش عرضه اولیه به عنوان ابزار منصفانه‌ای است که به روش سفارش خرید شرایط یکسانی و منصفانه برای همه فراهم می‌شود.

 

برچسب‌ها:

نظر شما