شناسهٔ خبر: 36538058 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

گفت‌وگوی «ایران» با سیده الهام حسینی، نخستین بانوی مدال‌آور وزنه‌برداری

فوتبالیست بودم اما در وزنه‌برداری به آرزوهایم رسیدم

ژنتیک و فرم بدنی بانوان ایرانی فاصله با حریفان قدرتمند را کمتر می‌‌کند/ مدالم انگیزه‌ای می‌‌شود برای بانوانی که گام در این مسیر گذاشته اند در ماه‌های اخیر بانوان ایرانی جهش قابل توجهی در رشته‌های مختلف ورزشی داشته‌اند و موفق به کسب نخستین مدال در رشته‌های خود شده‌اند.

صاحب‌خبر -

 یکی از این «نخستین»ها، شنبه هفته جاری در وزنه‌برداری رقم خورد و سیده الهام حسینی، نماینده وزنه‌برداری بانوان ایران در دسته 76 کیلوگرم موفق شد مدال برنز جام بین‌المللی نعیم سلیمان اوغلو در ترکیه را از آن خود کند. این بانوی تاریخ‌ساز با رکوردهای 88 کیلوگرم (یکضرب)، 110 کیلوگرم (دوضرب) و 198 کیلوگرم (مجموع) به این عنوان رسید و 8 کیلوگرم رکورد یکضرب و 10 کیلو رکورد دوضرب کشور را در این وزن ارتقا داد.

سیده الهام حسینی درخصوص مسابقات جام بین‌المللی نعیم سلیمان اوغلو به خبرنگار «ایران» گفت: «مسابقات ترکیه جزو گزینشی المپیک بود و خیلی از کشورهایی که به دنبال کسب سهمیه هستند، در این مسابقات حاضر بودند. همه کشورها تلاش می‌‌کنند تا سهمیه المپیک 2020 را کسب کنند و ما هم از این موضوع مستثنی نیستیم. مسابقات کسب سهمیه المپیک توکیو را در پیش داریم و باید در این مسابقات شرکت کنیم. گرچه کسب سهمیه المپیک کار آسانی نیست اما من و سایر وزنه‌برداران تمام تلاش‌مان را می‌‌کنیم.» این وزنه‌بردار تاریخ‌ساز ادامه داد: «البته کسب مدال هم کار آسانی نبود اما نشان دادیم که می‌‌توانیم. حدود یک سال و نیم از راه‌اندازی وزنه‌برداری بانوان می‌‌گذرد. این در حالی است که کشورهای دیگر سال‌هاست که در این رشته فعالیت می‌‌کنند و ما در ابتدا فاصله زیادی با رکورد وزنه‌برداران قدرتمند داشتیم و فاصله ما 100 تا 150 کیلوگرم بود اما تلاش کردیم و با همکاری فدراسیون اردوهای تیم ملی بانوان به صورت منظم برگزار شد و توانستیم با تکیه بر این موضوع فاصله‌ها را کمتر کنیم.»
او با اشاره به اینکه با حضور در هر مسابقه‌ای رکوردهایم را ارتقا دادم، بیان داشت: «البته هنوز به رکوردهای مورد نظرم نرسیدم و امیدوارم که در مسابقات پیش رو این اتفاق بیفتد. ما می‌‌توانیم فاصله‌ها را کم کنیم چرا که بانوان ما توانایی این کار را دارند. من تجربیات زیادی ندارم اما در چند مسابقه اخیری که حضور داشتم، به شخصه دیدم که هیچ کمبودی از کشورهای دیگر نداریم. از طرفی ژنتیک و فرم بدنی بانوان ایرانی فاصله‌ها را کمتر می‌‌کند. ما از نظر فیزیک بدنی بهتر از وزنه‌برداران شرق آسیا هستیم. مطمئن باشید که وزنه‌برداری ما ظرف 4 سال آینده جزو مدعیان خواهد شد. هیچ غیرممکنی وجود ندارد و با تلاش و اراده، بانوان ایرانی می‌‌توانند مدعی باشند. این مدال من هم انگیزه‌ای می‌‌شود برای بانوانی که گام در این مسیر گذاشته اند.»
سیده الهام حسینی از 8 سالگی ورزش را آغاز کرده و در رشته‌های تکواندو، بدنسازی، دوومیدانی، هندبال و حتی فوتبال فعالیت داشته است: «من در لیگ برتر فوتبال در تیم نگین اشترانکوه در پست فوروارد بازی می‌‌کردم اما متأسفانه حمایتی در این رشته نمی‌شد و به این دلیل فوتبال را رها کردم. از دوران بچگی به کارهایی که قدرت زیادی می‌‌خواست علاقه داشتم تا اینکه آذر 96 متوجه شدم که قرار است در وزنه‌برداری بانوان رکوردگیری شود به این دلیل پیگیر این موضوع شدم و به سمت وزنه‌برداری آمدم. در واقع به دنبال آرزوهایم در فوتبال بودم اما در وزنه‌برداری به آن رسیدم.»
او با اظهار خوشحالی از تاریخ‌سازی بیان داشت: «برای من یک افتخار بزرگ است که توانستم اولین بانوی مدال‌آور باشم. این مدال انگیزه‌ها و توقعاتم را چندین برابر کرد. بعد از کسب مدال برنز به دنبال مدال‌های خوشرنگ‌تری هستم. ما در طول این یک سال و نیم با حریفان قدرتمندی مسابقه دادیم اما هیچ زمان ناامید نشدیم. همیشه به این فکر می‌‌کنم که یک روزی حریفان قدرتمند باید پیگیر مسابقات ما باشند و آنها از ما بترسند.»
این وزنه‌بردار 30 ساله با اشاره به اینکه هیچ گاه در سایر رشته‌های ورزشی از نظر روحی به آنچه می‌‌خواسته نرسیده، گفت: «در وزنه‌برداری به تمامی خواسته‌هایم رسیدم. ما مربیان خوبی در وزنه‌برداری داریم اما در بخش بانوان مربی کارکشته‌ای نداریم چرا که این بخش هم یک سال و نیم است فعالیتش را آغار کرده است. ایران در وزنه‌برداری مردان بهترین‌های دنیا را دارد که این موضوع از نظر روحی و روانی به ما کمک زیادی می‌‌کند. ما با حضور در هر مسابقه‌ای به خودمان می‌‌بالیم چرا که مردان ما بهترین‌ها در دنیا هستند. در این مسابقات هم خیلی از کشورها به من تبریک گفتند و برایشان جالب بود که بانوان ایرانی در این مدت محدود توانستند اینقدر پیشرفت کنند. سهراب مرادی الگوی من در وزنه‌برداری است.»

نظر شما