شناسهٔ خبر: 36537945 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه توسعه‌ایرانی | لینک خبر

اخبار نمایش

صاحب‌خبر -

نابغه‌های ایرانی تئاترشهر را نونوار کردند

سالن اصلی تئاتر شهر به همت جمعی از مهندسان و تحصیل‌کردگان دانشگاه صنعتی شریف بازسازی کامل شد و در در مراسمی با حضور سورنا ستاری، معاون ریاست‌جمهوری و معاونان هنری و پشتیبانی وزارت ارشاد سالن اصلی تئاتر شهر بازگشایی شد. طبق گفته دکتر دورعلی، مدیریت این پروژه سن گردان  سالن اصلی پس از پانزده سال می‌چرخد. در این سن‌گردان یک لیفتینگ با تحمل بار قابل‌توجهی وجود دارد که پیش از این از کار افتاده بود. در میان صحنه نیز یک غیب‌کن بازیگر وجود دارد  که می‌تواند بازیگر را از روی صحنه خارج کند یا او را روی صحنه پرتاب کند. همچنین یک لیفنینگ در قسمت جلویی سالن اصلی برای گروه موسیقی ساخته شده است. پیشانی سالن به همراه دو وینگ آن امکان تغییر در عرض بین 16 تا 11 متر و در ارتفاع بین هشت تا چهار متر را می‌دهد. هجده Flybar با تحمل 200 کیلوگرم بار و دو Flybar نوری با تحمل یک‌ تن بار در سالن تعبیه شده است. تعویض پرده و صندلی‌های سالن اصلی نیز دیگر اتفاقات بازسازی این مجموعه بوده است. قرار است این سالن با اجرای «فرانکشتاین» ایمان افشاری افتتاح شود.

    

سیاوش طهمورث «مولانا»  را به صحنه می‌آورد

سیاوش طهمورث، بازیگر و کارگردان قصد دارد در جدیدترین فعالیت خود، نمایش «مولانا» را روی صحنه برد.  این نمایش براساس طرحی است که ۱۷ سال بر اساس زندگی مولانا مدنظر داشته است که چند بار برای تولید و اجرای آن اقدام کرده بود.  وی درباره زمان و مکان مدنظر خود برای اجرای نمایش «مولانا»، اظهار کرده است که این نمایش نیمه اول سال ۹۹ در تالار وحدت روی صحنه می‌رود. طهمورث درباره نوع نگاهی که به مولانا در این اثر نمایشی دارد، به خبرنگار مهر گفته است: «در این اثر قرار است مخاطب در ابتدا با مولانا آشنا شود و بعد از آن وارد برخورد مولانا با شمس تبریزی می‌شویم.» این هنرمند تئاتر درباره وضعیت نگارش نمایشنامه «مولانا»، افزود: «طرح این اثر را با ۲ مولانا شناس و یک دکترای ادبیات فارسی در میان گذاشته‌ام و کار نگارش متن در دست انجام است.» قرار است در این نمایش یک خواننده معتبر حضور داشته باشد و یک آهنگساز شناخته شده نیز سمفونی این نمایش را خواهد ساخت.

    

حسن معجونی بازیگر «اختراع والس» شد

حسن معجونی کارگردان و بازیگر تئاتر و سینما و سرپرست گروه تئاتر «لیو» قرار است با نمایش «اختراع والس» به کارگردانی سارا افشار در مقام بازیگر به ایفای نقش بپردازد. «اختراع والس» از نیمه اول آذر در پردیس تئاتر شهزراد روی صحنه می‌رود.

معجونی طی حدود ۳ دهه حضور خود در عرصه بازیگری تئاتر در کارنامه کاری خود بازی در نمایش‌های متعددی از جمله «عروسی خون»، «یادگار سال‌های شن» و «در مصر برف نمی‌بارد» علی رفیعی، «روز رستاخیز» و «دیر راهبان» فرهاد مهندس‌پور، «منهای دو» زنده‌یاد داود رشیدی، «ایوانف»، «در میان ابرها» و «سالگشتگی» امیررضا کوهستانی را ثبت کرده است. وی همچنین در فیلم‌هایی چون «از رئیس جمهور پاداش نگیرید»، «خیابان‌های آرام» و «ما همه با هم هستیم» کمال تبریزی، «اشباح» داریوش مهرجویی، «برف روی کاج‌ها» پیمان معادی و «کنعان» و «خوک» مانی حقیقی به ایفای نقش پرداخته است.

 

 

نظر شما