شناسهٔ خبر: 36537632 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صراط‌نیوز | لینک خبر

ابوبکر البغدادی با کمک یک روبات کشته شد؟

نشریه پاپیولار مکانیک در گزارشی به جزئیات ادعای استفاده از روبات‌ها برای شکار سرکرده داعش پرداخته است.

صاحب‌خبر -
صراط:

حالا که مدتی از جنجال کشته‌شدن ابوبکر البغدادی، سرکرده گروه تروریستی داعش گذشته است می‌توان راحت‌تر به جزئیات آن پرداخت. دونالد ترامپ ادعا کرده بود که نیروهای آمریکایی از یک روبات برای حمله به مخفیگاه ابوبکرالبغدادی استفاده کرده‌اند. نشریه پاپیولار مکانیک، به تازگی به بررسی این مسئله پرداخته است. مقام‌های آمریکایی می‌گویند نیروهای این کشور به این علت از روبات استفاده کردند چون می‌ترسیدند او جلیقه‌ انتحاری خود را منفجر کند. اگرچه در مورد این ادعا تردید وجود دارد اما نیروهای آمریکایی چنین روباتی را در اختیار دارند. ارتش آمریکا با صرف زمان و هزینه بسیار، سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی در جنگ زیرزمینی و روباتیک کرده و یک روبات برای کشف تونل‌های پیچ در پیچ طراحی کرده تا در عملیات‌ها و دستیابی به اهداف ارزشمند موفق عمل کند. اما به‌نظر نمی‌رسد با وجود حضور روبات در عملیات از آن به‌صورت قابل توجهی استفاده شده باشد.

به گزارش همشهری متخصصان فنی حدس می‌زنند که بیشترین ابزار روباتیک مورد استفاده در این عملیات یک هواپیمای بدون سرنشین بوده است. تقریبا همه از تمرکز پنتاگون بر ساخت هواپیماهای بدون سرنشین اطلاع دارند اما آنچه کمتر کسی از آن اطلاع دارد، تمرکز روزافزون آمریکا بر جنگ‌های زیرزمینی است. بعضی از نیروهای مخالف آمریکا برای پنهان‌کردن نیروهای خود از تونل‌های زیرزمینی استفاده می‌کنند؛ چراکه زیرزمین آخرین پناهگاه برای آنهاست و ماهواره‌ها، هواپیماهای بدون سرنشین و واحدهای دیدبانی و گشتی‌ها نمی‌توانند به آنها دسترسی داشته باشند. تونل‌ها، غارها و فاضلاب‌ها خطرناک و مملو از نقاط کمین احتمالی هستند که علیه نیروهای نظامی استفاده می‌شوند؛ در نتیجه، آژانس پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی(DARPA) برنامه‌ای طراحی کرده تا سازندگان را برای فرستادن روبات‌ها به زیرزمین تشویق کند، چراکه آنها بهترین جایگزین سربازها برای انجام عملیات در این مکان‌ها هستند. در عین حال، انواع مختلفی از روبات‌ها به نام Packbots که توسط انسان قابل حمل است ساخته شده و می‌توانند غارها، تونل‌ها و سایر مناطق زیرزمینی را کشف کنند.

دلتافورس یا همان واحد سری کماندوهای ارتش آمریکا که در این عملیات حضور داشت، بودجه هنگفتی برای این کار دارد. یک روبات کنترل از راه دور چرخ‌دار یکی از انواع روبات‌هایی است که احتمالا در ماموریت کشتن البغدادی حضور داشته است. اما این تنها روش برای عملیات زیرزمین نیست. علاوه بر وسایل نقلیه زمینی بدون سرنشین، مشارکت‌کنندگان در برنامه زیرزمینی DARPA هواپیماهای بدون سرنشین کوادکوپتر و هواپیماهای بدون سرنشین شناور را که شبیه بالن هستند به پرواز در می‌آورند. هواپیماهای بدون سرنشین پرنده و شناور می‌توانند بر موانع موجود روی زمین غلبه کنند اما به‌احتمال زیاد به دیواره‌ها و سقف‌های غار یا تونل برخورد می‌کنند و ابزارهای پیشران آنها صدمه می‌بیند.  به همین‌خاطر حدس زده می‌شود که با وجود استفاده اولیه از روبات‌های زیرزمینی در عملیات نیروهای آمریکایی نتوانسته‌اند از آن به‌صورت مفید استفاده کنند.

نیروهای آمریکایی در واقع برای رفتن به داخل تونل یک روبات داشته‌اند اما به‌خاطر سرعت تعقیب و گریز نتوانستند کاری با آن انجام دهند. چون اگر حمله متوقف شده بود تا روبات وارد عمل شود، البغدادی می‌توانست از طریق یکی از تونل‌ها فرار کند. تونل‌های زمان جنگ معمولاً با چند خروجی که هم به‌عنوان مسیر تهویه و هم به‌عنوان راه گریز عمل می‌کنند ساخته می‌شوند. مهاجمان باید در آخرین لحظات از فرار البغدادی ممانعت می‌کردند و بهترین راه برای انجام این کار استفاده از یک سگ به نام «کنان» بود.

روبات‌های غارنورد
انواع مختلفی از روبات‌ها به نام Packbots که توسط انسان قابل حمل است ساخته شده‌اند و می‌توانند غارها، تونل‌ها و سایر مناطق زیرزمینی را کشف کنند

نظر شما