شناسهٔ خبر: 36537630 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

۳۰ درصد بیمارستان‌های کشور موقوفه است

مدیرکل بقاع متبرکه سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: ۳۰ درصد از بیمارستان‌های کشور موقوفه است و باید از ظرفیت آنها در کمک به بیماران استفاده شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، همایش یاوران وقف برای تقدیر از فعالان حوزه وقف در استان زنجان برگزار شد در این همایش از واقفان برتر استان و خیرینی که نقش فعالی در ترویج سنت حسنه وقف داشتند، تقدیر شد.

همچنین در این همایش از افرادی که در موکب اوقاف زنجان مشارکت فعالی داشتند، تقدیر به عمل آمد.

مدیرکل بقاع متبرکه سازمان اوقاف و امور خیریه در این مراسم ضمن اشاره به برکات وقف در جامعه اظهار کرد: قطعا استفاده از ظرفیت وقف موجب سازندگی جامعه می‌شود، پس باید هر چه بهتر از این ظرفیت استفاده کنیم.

حجت‌الاسلام سید کاظم موسوی با اشاره به اینکه رفاه اجتماعی جامعه یکی از برکات وقف است، افزود: وقف بالاترین و ارزشمندترین خیرات و صدقات جاری است.

وی وقف را یکی از اقدامات ماندگار در جامعه عنوان کرد و گفت: آثار وقف برای همیشه ماندگار است و حتی پس از مرگ، که انسان دستش از دنیا کوتاه و عملش قطع می‌شود، وقف باز هم بالاترین و ارزشمندترین خیرات و صدقات جاری خواهد بود و همین امر موجب آرامش انسان پس از مرگ می‌شود.

موسوی حس نوع‌دوستی بشر و جاودانگی آن را دو پایه اساسی وقف اعلام کرد و گفت: همین وقف که سنت حسنه محسوب می‌شود، آثار و برکات بسیاری دارد و در این استان موقوفات بسیاری داریم که باید از ظرفیت آنها استفاده شود.

مدیرکل بقاع متبرکه سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه 40 درصد موقوفات عزاداری است، افزود: وقف در حوزه اجتماعی هم آثار و برکات بسیاری دارد که رفاه جامعه یکی از آثار و برکات وقف است.

وی با اشاره به اینکه 30 درصد بیمارستان‌های کشور موقوفه است و موقوفات متعددی در حوزه درمانی در کشور وجود دارد، اضافه کرد: باید از ظرفیت این موقوفات در ارائه خدمات به بیماران نیازمند استفاده شود.

موسوی در ادامه به فعالیت بسیار خوب موکب اوقاف در همایش اربعین اشاره کرد و افزود: ارائه خدمات در این موکب موجب رضایت زائران بود، همچنان که زائران بسیاری در سامراء به شوق زیارت حضور داشتند‌.

 وی اربعین را معجزه الهی در قرن حاضر عنوان کرد و گفت: خادمین از زنجان در پذیرایی از زائران سنگ تمام گذاشتند.

وقف حوزه‌های علمیه مورد توجه قرار گیرد 

نماینده ولی فقیه در استان زنجان نیز در این برنامه با اشاره به برکات وقف در جامعه و لزوم ترویج این سنت حسنه اظهار کرد: وقف دسته جمعی باید در جامعه ترویج شود

آیت‌الله شیخ علی خاتمی با تاکید بر انجام وقف در حوزه‌های مختلف گفت: وقف در زمینه حوزه‌های علمیه یکی از نیازهای امروز زنجان است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی در ادامه به ذات انسان به عنوان موجودی علاقه‌مند به جاودانگی اشاره کرد و افزود جسم انسان اقتضایی برای همیشه ماندن ندارد، حتی انسان‌هایی که نگاه محدودی به زندگی دارند نیز به جاودانگی علاقه‌مند هستند.

خاتمی با اشاره به اینکه همه ادیان الهی وقف دارند و خداوند به خیرین توفیق قرارگیری در این مسیر را داده است، تصریح کرد: وقف موضوعی است که آثار آن پس از مرگ نیز باقی است.

نماینده ولی فقیه در استان زنجان در ادامه با اشاره به سیر تاریخی طی شده که موجب از بین رفتن موقوفات در دوران نادرشاه و رضاشاه شد، گفت:  پس از پیروزی انقلاب اسلامی تعداد زیادی از موقوفات احیا و همین امر موجب اعتماد مردم شد.

وی با اشاره به اینکه امروز هم تاکیدات بسیاری به ترویج فرهنگ وقف شده است، تصریح کرد: باید در راستای ترویج این سنت حسنه بیش از پیش تلاش کنیم.

در ادامه نیز مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان ضمن ارائه گزارشی از موقوفات موجود در استان گفت: در تلاش هستیم از ظرفیت‌های موجود در استان برای ترویج سنت حسنه وقف استفاده کنیم.

حجت‌الاسلام مختار کرمی همچنین به هدف برگزاری همایش یاوران وقف اشاره کرد و گفت: هدف از این همایش تقدیر از فعالان این حوزه است.

به گزارش فارس، اجرای طرح آرامش بهاری، اجرای طرح نشاط معنوی، اجرای طرح سوگواره یاس نبوی، اجرای طرح بصیرت عاشورایی، اجرای طرح ضیافت الهی، اجرای برنامه‌های دهه کرامت «اول تا یازده ذی القعده»، اجرای جشن ولایت علوی «دهه ولایت»، برپایی موکب اربعین در سامراء، اجرای طرح شمیم حسینی «کمک به 144هیات مذهبی»، اجرای برنامه‌های دهه فجر، اجرای برنامه دست‌های مهربانی، اجرای طرح مهر تحصیلی، برپایی نمایشگاه دهه وقف از جمله برنامه‌های اجرایی اوقاف طی سال است.

انتهای پیام/۷۳۰۰۵/ق/گ

نظر شما