شناسهٔ خبر: 36537600 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه تعادل | لینک خبر

خزانه‌دار شورای شهر: شهرداری لایحه متمم بودجه سال جاری را ارایه کند

پیش‌بینی کسری 20 درصدی بودجه 98 تهران

روز گذشته سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور مهمان شورای شهر تهران بود

صاحب‌خبر -

گروه راه و شهرسازی| آزاده کاری |

 روز گذشته سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور مهمان شورای شهر تهران بود و نکاتی درباره چگونگی دستیابی به شهر هوشمند را در صحن علنی شورای شهر عنوان کرد. به گفته او اگر شهرداری مقابل تاکسی‌های اینترنتی ایستادگی نمی‌کرد، اکنون به سود ۴۰درصدی می‌رسیدند. گزارش 7 ماهه عملکرد مالی شهرداری تهران با تاکید بر تحولات مالی در مهرماه سال جاری نیز در جلسه دیروز شورای شهر تهران قرائت شد. به گفته خزانه داری شورای شهر، با افزایش یک درصدی کاهش درآمدهای شهرداری در مهرماه و در صورت تداوم روند کاهشی درآمدها، میزان کسری بودجه شهرداری تا پایان سال به 20 درصد افزایش خواهد یافت، از همین رو، پیشنهاد می‌شود، شهردار تهران به فوریت و قبل از طرح لایحه بودجه سال ۹۹ در صحن شورا، نسبت به تدوین و ارایه لایحه متمم بودجه ۹۸ در مقیاس افزایش ۶۰ درصدی جبران ۲۰ درصد عدم تحقق ۷ ماهه اقدام کنند.

   افزایش کسب درآمد شهرداری تهران

در ادامه جلسه روز گذشته شورای شهر، حسن رسولی خزانه‌دار شورای شهر گزارش حساب‌های درآمد و هزینه شهرداری تهران در مهر ماه سال جاری را قرائت کرد. براساس این گزارش درآمد شهرداری تهران در مهر ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است. در عین حال، میزان درآمدها در این ماه نسبت به بودجه مصوب سال 98 نسبت به ماه قبل یک درصد کاهش یافته و این شاخصب در مجموع هفت ماهه نخست سال به 19 درصد افزایش یافته است.

حسن رسولی در این باره تصریح کرد: شهرداری تهران براساس بودجه مصوب شورا موظف بوده در برش عملکردی ماهانه خود نسبت به تامین منابع در سقف هزار و 568 میلیارد تومانی اقدام و به همین میزان مصارف خود را تنظیم و تعادل میان منابع و مصارف را برقرار کند.از کل درآمدهای مهر ماه، شهرداری تهران هزار و 217 میلیارد تومان معادل ۷۸ درصد درآمد را تحصیل کرده است.همچنین از کل درآمدهای مهر ماه مبلغ یک هزار و ۵۴ میلیارد تومان معادل ۸۷ درصد نقد و ۱۳ درصد آن غیرنقد بوده است.

رسولی با اشاره به درآمدهای پایدار شهرداری تهران گفت: از کل درآمد نقدی وصولی ۵۳ درصد معادل ۵۵۴ میلیارد تومان پایدار و ۴۷ درصد آن یعنی معادل ۴۹۹ میلیارد تومان ناپایدار است.خزانه‌دار شورای شهر در خصوص عملکرد هزینه‌ای شهرداری تهران نیز توضیحاتی ارایه کرد و گفت: شهرداری در بخش مصارف ۷۸ درصد مصارف خود را که معادل یک هزار و 7 میلیارد تومان است، منظور و ثبت کرده که از این میزان ۹۵درصد به صورت نقدی و بقیه آن غیرنقدی است.

او در خصوص ارزیابی گزارش حساب‌های درآمد و هزینه شهرداری تهران در مهر ماه سال جاری نسبت به مهر ماه سال گذشته گفت: کسب درآمد نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴ درصد افزایش یافته و از ۷۷ درصد به ۸۱ درصد رسیده است. همچنین ثبت هزینه‌ها در دفاتر مالی سال گذشته طی این بازه زمانی ۱۸درصد بوده که طی ۷ ماهه اخیر این شاخص ۷۷ درصد افزایش یافته است. رسولی درباره عملکرد حساب درآمد 7 ماهه شهرداری تهران نیز توضیح داد: شهرداری تهران بر اساس بودجه مصوب موظف بوده، در برش عملکردی 7 ماهه خود نسبت به تامین منابع در سقف ۱۰ هزار و 982 میلیارد تومان اقدام کند.‌ شهرداری طی این دوره 7 ماهه توانسته مبلغ ۸ هزار و 907 میلیارد تومان معادل ۸۱درصد درآمد تحصیل کند؛ بنابراین طی 7 ماهه مذکور کسری عملکرد 2 هزار و ۷۴ میلیارد تومانی معادل ۱۹درصد نسبت به بودجه مصوب داشته است.

او با بیان اینکه از کل درآمد 7 ماهه مبلغ ۷ هزار و ۸۳۹ میلیارد تومان آن معادل ۸۱ درصد نقد و ۱۹درصد آن غیرنقد است، تصریح کرد: از کل درآمد نقدی وصولی ۳۷ درصد آن درآمد پایدار و ۶۳ درصد آن درآمد ناپایدار است. رسولی درباره عملکرد هزینه‌ای 7 ماهه نیز گفت: در این دوره، شهرداری اجازه داشته حداکثر تا سقف اعتبار مصوب به مبلغ ۱۰ هزار و 106 میلیاردتومان هزینه کند و در این دوره مبلغ ۷ هزار و 753میلیارد تومان (۷۷ درصد) هزینه در دفاتر ثبت شده که از این مبلغ ۹۸ درصد به صورت پرداخت‌های نقدی و 2 درصد هزینه غیرنقدی است.

عضو شورای شهر تهران با تحلیل و ارزیابی درآمد و هزینه‌های شهرداری در ۷ ماهه امسال گفت: کسب درآمد نسبت به مدت مشابه سال قبل به میزان ۴ درصد (از ۷۷ درصد به ۸۱ درصد) افزایش پیدا کرده است، ‌به‌طوری که ثبت هزینه‌ها در دفاتر مالی سال گذشته طی همین بازه زمانی ۱۸ درصد بوده و این شاخص اکنون به ۷۷ درصد رسیده است.

او ادامه داد: هزینه جاری حقوق سازمان‌ها و شرکت‌ها و ادارات مستقل نسبت به بودجه مصوب ۱۱۲ درصد است و این شاخص نشان‌دهنده دو نکته است اول اینکه ارقام مندرج در سند بودجه سالانه واقع بینانه نبوده و دوم اینکه صرفه جویی لازم صورت نگرفته است. همچنین افزایش شاخص ثبت هزینه‌ها در دفاتر مالی طی دوره مشابه سال قبل به میزان ۵۹ درصد علامت امیدوارکننده‌ای برای تحقق انضباط مالی مورد هدف شوراست. خزانه‌دار شورای شهر تهران با بیان اینکه ردیف‌های بازپرداخت بدهی‌ها ۷۶۹ درصد و اصل و سود تسهیلات دریافتی ۲۰۴ درصد نسبت به پیش‌بینی بودجه افزایش نشان می‌دهد، افزود: البته ارقام مصوب این دو ردیف در بودجه ۹۸ ناچیز است.همچنین سهم مصارف هزینه‌ای ۶۵ درصد و سهم تملک سرمایه‌ای و تملک مالی به میزان ۳۵ درصد مصارف در7 ماهه اول سال جاری را نشان می‌دهد.علاوه بر این تحقق بودجه غیرنقد نیز در مقایسه با نیمه اول سال از ۲۰ درصد به ۱۹ درصد کاهش پیدا کرده و جبران این عقب افتادگی حداقل در سطح ۳۰ درصد سهم بودجه مصوب مستلزم فعالیت‌های جبرانی عاجل و موثر شهرداری است.

   انتقال دارایی با طلبکاران شهرداری

رسولی با اشاره به گزارش رییس سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری تهران، اظهار کرد: بر اساس این گزارش به میزان 3 هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان طی ماه‌های اخیر تفاهم نامه انتقال دارایی با طلبکاران مبادله شده و عینیت یافتن این توافقات مورد انتظار است که امیدوارم گزارش عملکرد آن را در ماه آینده تقدیم کنم.

   با کسری بودجه مواجه خواهیم شد

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با بیان اینکه، عدم تحقق درآمد در مهر به ۱۹ درصد افزایش یافته است، اعلام کرد: در صورت تداوم رشد این شاخص منفی در ماه‌های باقی مانده سال مالی جاری با کسری بودجه‌ای ۲۰ درصدی معادل 3 هزار و ۶۴۰میلیارد تومان روبه‌رو خواهیم بود. از طرفی بودجه سال ۹۸ در انطباق با اسناد و جداول درآمد - هزینه برنامه ۵ ساله سوم شهرداری حداقل باید به ۲۵ هزار میلیارد تومان معادل ۴۰ درصد مازاد بر سقف مصوب امسال افزایش یابد.

او گفت: پیشنهاد می‌کنم شهردار تهران به فوریت و قبل از طرح لایحه بودجه سال ۹۹ در صحن شورا، با عملیاتی کردن تدابیری که به‌طور مشترک از سوی شهرداری و شورا در حال نهایی شدن است نسبت به تدوین و ارایه لایحه متمم بودجه ۹۸ در مقیاس افزایش ۶۰ درصدی جبران ۲۰ درصد عدم تحقق ۷ ماهه و ۴۰ درصد بعدی نسبت به رقم مصوب اقدام کنند.

به گفته او، ‌بر مبنای تصویر عملکرد درآمد و هزینه‌ای هفت دوازدهم از مالیه شهرداری، ماه‌های سختی را پیش روی داریم و تغییر رویکرد و اتخاذ تصمیمات کلیدی و مهم در این حوزه نه از جنس انتخاب و اختیار بلکه اجتناب ناپذیر است.ظرفیت‌های بالقوه درآمدزایی شهر متنوع و پرشمارند و به فعلیت رساندن این زمینه‌ها نیازمند مدیریت و تصمیم‌گیری شجاعانه و واقع بینانه است.

   نتایج جلسه با معاون اول رییس‌جمهور

همچنین محسن هاشمی رییس شورای شهر پیش از آغاز صحن علنی با اشاره به جلسه روز دوشنبه خود با معاون اول رییس‌جمهور اظهار کرد: روز دوشنبه با حضور آقای جمالی نژاد معاون عمرانی وزارت کشور جلسه‌ای را با آقای جهانگیری برگزار کردیم که جلسه خوبی بود.

او با بیان اینکه افزایش نرخ سوخت تاثیر مستقیمی بر حمل و نقل تهران دارد، اضافه کرد: این موضوع را در جلسه با آقای جهانگیری مطرح کردیم و به نظر می‌رسد ایشان اهمیت این موضوع را متوجه شدند و تصمیم بر این شد که هر چه سریع‌تر تصمیم ویژه‌ای اتخاذ شود.

به گزارش «تعادل»، ایده شهر هوشمند، ادغام فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) و دستگاه‌های مختلف متصل به شبکه (اینترنت اشیاء یا IoT) است، برای بهینه‌سازی بهره‌وری از خدمات و کاربری‌های شهری و اتصال آن به شهروندان است. تکنولوژی شهر هوشمند اجازه می‌دهد تا مقامات یک شهر با جامعه و زیرساخت‌های شهری و نظارت بر آنچه اتفاق می‌افتد و آنچه در حال تحول است، تعامل مستقیم پیدا کنند.واژه شهر هوشمند چندی است که توسط مسوولان شهری استفاده می‌شود و در این خصوص کمیته‌ای با نام کمیته شفافیت شهر هوشمند نیز به ریاست بهاره‌آروین عضو هیات رییسه شورای شهر تشکیل شده است.به همین دلیل روز گذشته سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور در جلسه شورای شهر تهران حضور یافت و به سوالات اعضا در خصوص شهر هوشمند پاسخ داد.

بعد از صحبت‌های معاون رییس‌جمهور، محسن هاشمی، رییس شورای شهر تهران از او درخواست کرد تا فعالیت‌های اقتصادی نوآورانه، رانتی نشود.هاشمی با اشاره به اینکه شاهد بودیم سهمیه‌بندی بنزین در روزهای گذشته چه مساله‌ای را ایجاد کرد و تعدادی کشته و مجروح برجای گذاشت، گفت: پایه قرار دادن مسائل رانتی و یارانه‌ای برای هر فعالیت اقتصادی سم است چراکه گروهی جذب این فعالیت‌ها شدند. در نتیجه برای حذف آن نیاز به یک جراحی داریم که عارضه‌هایی هم به همراه دارد.از همین تریبون از معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری تقاضا دارم که در زمینه فعالیت‌های اقتصادی نوآورانه رانتی وارد نشود و باید به سمت شهرهای هوشمند پیش برویم.

هاشمی تصریح کرد: برای مثال وقتی می‌خواهیم در خیابان‌های شهر کنده‌کاری انجام دهیم، نمی‌دانیم در زیرزمین چه خبر است و مسیر کابل و لوله‌ها کجاست یا زمانی که ارباب‌رجوع می‌خواهد مساله‌ای را برطرف کند، با روند پیچیده بروکراسی مواجه می‌شود و همه این مسائل به علت متصل نبودن داده‌ها به یکدیگر است.باید همه اطلاعات شهر به هم متصل باشند تا شهر هوشمند به وقوع بپیوندد .هر شرکت و استارتاپی که به شهرداری معرفی شود، مورد حمایت قرارخواهد گرفت.

در ادامه اعضای شورای شهر نیز نظرات خود را در مورد همکاری با معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری بیان کردند. شهربانو امانی، عضو کمیسیون حمل و نقل شورای شهر در این باره تصریح کرد: کسب و کارهای نو، زمان و مکان نمی‌شناسند. شهرداری املاکی در اختیار اشخاص حقیقی و حقوقی دارد که باید آنها را بازپس گیرد و می‌توانیم آنها را در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان قرار دهیم.سازمان‌ها و دستگاه‌ها باید اطلاعات خود را به صورت استاندارد در اختیار یکدیگر قرار دهند، از اطلاع دادن به مردم ابا داریم که گواه آن وضعیت نگران‌کننده این روزها در استفاده از اطلاعات است اما باید به مردم توضیح دهیم که در تهران و کشور چه خبر است.

الهام فخاری نیز با بیان اینکه وضعیت فعلی ما در نوآوری قابل مقایسه با بسیاری از کشورها نیست، تصریح کرد: در کشور متاسفانه برای الگوهای نوآوری و به کارگیری نیروهای نوآور هیچ امتیازی قائل نیستند.بروکراسی پیچیده، قدرت سلیقه‌ای و رانت جامعه را گرفتار کرده و به طبع آن شرکت‌های دانش‌بنیان نیز گرفتار شدند.

در ادامه حجت نظری نیز با اشاره به اینکه مدیریت شهری نگاه نادرستی به حوزه دانش‌بنیان‌ها دارد، تصریح کرد: نگاه شهرداری حمایت از مشاغل سنتی است و باوری به تغییر ندارد در حالی که باید مسائل جدید را با ابزارهای جدید حل و فصل کنیم.

علی اعطا نیز گفت: گاه مشاهده می‌شود قبل از آنکه تقاضای واقعی شکل بگیرد موضوعاتی را در برنامه‌ها قید می‌کنند. برای مثال اراضی پیرامون دانشگاه تهران برای مدت زیادی فریز شد زیرا در اسناد بالادستی پیش‌بینی شده بود که در این اراضی 4 هزار شرکت دانش‌بنیان مستقر شوند. در نتیجه باید تبعات و عوارض تصمیمات در آینده مشخص شود.چرا از ظرفیت شهرهای جدید استفاده نمی‌شود و همه‌چیز را می‌خواهند در تهران متمرکز کنند.مرتضی الویری رییس کمیسیون برنامه و بودجه نیز تصریح کرد: به زودی از معاون رییس‌جمهور دعوت می‌شود تا در جلسه شورای عالی استان‌ها حضور یابد و در مورد استارتاپ در سایر شهرها صحبت کند.

 

نظر شما