شناسهٔ خبر: 36537306 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

در شورای آموزش پزشکی تصویب شد؛

کاهش تعهدات فارغ التحصیلان فوق تخصصی/ تعیین سقف کشیک دستیاری

معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به نقش دستیاران تخصصی در ارائه خدمات درمانی گفت: شورای آموزش پزشکی و تخصصی حداکثر کشیک دستیاران در رشته های تخصصی را ۱۲ شب در ماه تعیین کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت بهداشت، دکتر باقر لاریجانی با اشاره به مصوبات نود و یکمین نشست شورای آموزش پزشکی و تخصصی با اشاره به نقش دستیاران تخصصی در ارائه خدمات درمانی گفت: در این شورا حداکثر کشیک دستیاران در رشته های تخصصی ۱۲ شب در ماه تعیین شد.

لاریجانی افزود: تنظیم برنامه دستیاران توسط مدیران گروه و یا رئیس بخش های مربوطه با رعایت سقف تعداد کشیک موظف صورت می گیرد.

امکان تکمیل ظرفیت دوره های دستیار تخصصی

وی درباره تکمیل ظرفیت دوره های دستیار تخصصی گفت: دبیرخانه شورای آموزش پزشکی و تخصصی مجاز است در مرحله تکمیل ظرفیت در هر دوره از آزمون پذیرش دستیار رشته های تخصصی بالینی، در صورت تقاضای دانشگاه ها، به اعلام اساسی افراد واجد شرایط پذیرش از بین مردودین مرحله اصلی همان دوره در قالب ظرفیت های خالی مانده ناشی از منصرفین، دستیاران تغییر رشته یافته، متقاضیان انتقال و نیز ظرفیت های تکمیل نشده با همکاری مرکز سنجش آموزش پزشکی اقدام کند.

دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی افزود: در شورا مقرر شد مرکز سنجش آموزش پزشکی ترتیبی اتخاذ کند تا افراد واجد شرایط پذیرفته شده در مرحله تکمیل ظرفیت دارای حداقل نمره آخرین فرد پذیرفته شده در همان رشته / محل و در همان سهمیه در مرحله اصلی پذیرش باشند.

آزمون فلوشیپ از سال ۹۹ به بعد متمرکز برگزار می شود

وی با اعلام مصوبه شورا درباره دوره های تکمیلی تخصصی (فلوشیپ) گفت: طبق مصوبات این شورا از سال ۱۳۹۹ و به بعد آزمون پذیرش دستیار دوره های تکمیلی تخصصی بصورت متمرکز و پذیرش بصورت دانشگاهی خواهد بود. 

لاریجانی گفت: از سال ۱۳۹۹ هر داوطلب آزمون پذیرش دستیار دوره های تکمیلی تخصصی فقط در یک رشته/ محل می تواند شرکت کند. کارگروه طراحی سوالات باید ترکیبی از اعضا هیئت ممتحنه و مدیران برنامه آموزشی دوره تکمیلی تخصصی مرتبط باشند.

وی با اشاره به شرایط شرکت در دوره فوق تخصص و تکمیلی تخصصی اضافه کرد: دارا بودن مدرک دانشنامه تخصصی رشته پیش‌نیاز از شرایط الزامی شرکت درآزمون های پذیرش دستیار فوق تخصصی و دوره های تکمیلی تخصصی در رشته های مورد نیاز است.

جذب دانشجوی خارجی در دوره های تخصصی و فوق تخصصی

معاون آموزشی وزارت بهداشت به فعالیت های بین المللی حوزه آموزش اشاره و گفت: موضوع جذب دانشجوی خارجی در دوره های تخصصی و فوق تخصصی در برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی دنبال می شود. این متقاضیان مشروط به فعالیت در خارج از ایران از برخی الزامات دانشجویان داخلی معاف هستند.

وی افزود: اتباع خارجی که متقاضی گذراندن دوره های تکمیلی تخصصی باشند، مشروط به اینکه پس از فارغ التحصیلی در خارج از ایران فعالیت کنند، نیاز به مدرک دانشنامه تخصصی رشته پیش‌نیاز ندارند و با داشتن گواهینامه تخصصی می توانند در آزمون پذیرش دستیار دوره های تکمیلی تخصصی شرکت کنند.

دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی درباره تغییر وضعیت رشته جراحی عروق از دوره تکمیلی تخصصی به رشته فوق تخصصی جراحی عروق گفت: آن دسته از دارندگان مدرک دوره تکمیلی تخصصی ادوار گذشته داخل کشور که بر اساس مصوبه شورا به رشته فوق تخصصی تغییر مقطع پیدا کرده و متقاضی گذراندن دوره آموزشی تکمیلی برای کسب مدرک فوق تخصصی هستند، می توانند در قالب ظرفیت مازاد، مابقی دوره  فوق تخصصی را در یکی از دانشگاه های تربیت کننده رشته مربوطه، بجز دانشگاهی که در آن مشغول هستند، بگذرانند.

وی تاکید کرد: کلیه متقاضیان مدرک فوق تخصصی ملزم به شرکت در امتحان گواهینامه و دانشنامه فوق تخصصی و همچنین دفاع از پایان نامه هستند.

کاهش تعهدات پذیرفته شدگان مقطع فوق تخصصی

لاریجانی گفت: طبق مصوبات این شورا تعهدات پذیرفته شدگان مقطع فوق تخصصی به غیر از مشمولین قانون برقراری عدالت آموزشی به میزان یک برابر مدت تحصیل تعیین می شود. کاهش تعهدات موضوع این مصوبه به متعهدینی که در حین انجام تعهد هستند نیز قابل تسری خواهد بود

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: برای افرادی که مشمول این مصوبه هستند در صورت انجام تعهد به میزان یک برابر مدت تحصیل گواهی پایان تعهدات ضریب K فوق تخصص صادر می شود. لیکن افرادی که مشمول تعهدات ماموریت آموزشی هستند، مجوز اخذ مدرک تحصیلی را پس از طی دوره تعهدات آموزشی اخذ خواهند کرد.

دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی ادامه داد: میزان تعهدات افرادی که با استفاده از سهمیه اعضای هیئت علمی در آزمون فوق تخصصی پذیرفته شده‌اند شامل این مصوبه نمی شود و تابع احکام استخدامی صادر شده است.

وی افزود: افرادی نیز بر مبنای توافق با دانشگاه‌های علوم پزشکی جهت رفع نیازهای آموزشی به کارگیری می‌شوند، میزان تعهدات این افراد نیز تابع توافقات صورت گرفته با دانشگاه است و این مصوبه شامل حال این افراد نمی شود.

لاریجانی با بیان اینکه مدت تعهدات پذیرفته شدگان مقطع تخصصی بهره مند از  قانون برقراری عدالت آموزشی مطابق با قانون است، گفت: برای این گروه از داوطلبان به دانشگاه های علوم پزشکی تاکید شده که ضمن اخذ سند تعهد، شهر محل گذراندن تعهدات نیز در این اسناد ذکر شود.

۱۰۰ درصد سوالات آزمون گواهینامه در مناطق آمایشی نهایی می شود

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: طبق مصوبه شورا از سی و نهمین دوره آزمون گواهینامه رشته های تخصصی بالینی و به بعد، ۱۰۰ درصد سوالات آزمون گواهینامه رشته های تخصصی بالینی بصورت متمرکز در مناطق آمایشی نهایی سازی خواهد شد.

امکان برگزاری آزمون دانشنامه در برخی از رشته ها دوبار در سال

وی با تصریح اینکه در این شورا مصوب شد فارغ التحصیلان رشته های تخصصی و فوق تخصصی بالینی با رعایت مقررات آموزشی مرتبط، مجاز به شرکت در آزمون دانشنامه تخصصی و گواهینامه و دانشنامه فوق تخصصی در پایان دوره هستند، اظهار داشت: متناسب با شرایط داوطلبان دبیرخانه شورای آموزش پزشکی و تخصصی مجاز است علاوه بر شهریور ماه، در صورت لزوم در برخی از رشته ها، در بهمن یا اسفند ماه، آزمون دانشنامه را برگزار کند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به شرایط داوطلبان شرکت کننده در آزمون گواهینامه رشته های تخصصی و دانشنامه رشته های فوق تخصصی بالینی افزود: داوطلبان علاوه بر معرفی از سوی معاونت آموزشی دانشگاه محل تحصیل لازم است حد نصاب قابل قبول لاگ بوک دستیاری را تکمیل و صلاحیت های بالینی در قالب شیوه های نوین ارزیابی احراز کنند.

تشکیل هیئت های ممتحنه کلان مناطق‌ آمایشی برای پزشکی عمومی

وی افزود: پیرو تشکیل هیئت های ممتحنه و ارزشیابی منطقه ای، در این نشست مقرر شد هیئت های ممتحنه کلان مناطق‌ آمایشی برای پزشکی عمومی نیز تشکیل شود. شیوه نامه اجرایی هیئت  های ممتحنه کلان مناطق‌ آمایشی برای پزشکی عمومی در دبیرخانه شورای آموزش پزشکی عمومی تدوین و در نشست بعدی شورا طرح خواهد شد.

نظر شما