شناسهٔ خبر: 36535631 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

وقایع ایران از نگاه دیگران

تحولات اخیر ایران به موضوع مناقشه تحلیلگران عرب‌زبان از جریانات مختلف تبدیل شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری آنلاین، نزاعی دیگر میان رسانه‌ها و تحلیلگران عرب؛ در ایران چه می‌گذرد؟ ماهیت این تحولات چیست و چه پیامی برای جهان خارج دارد؟ آیا ارتباطی میان تحولات اخیر در عراق و لبنان با وقایع اعتراضی ایران وجود دارد؟ اینها سؤالاتی است که تحلیلگران عرب‌زبان در ۴۸ ساعت گذشته هر یک از منظر خود سعی کرده‌اند به آن پاسخ دهند؛ پاسخ‌هایی که به شکل قابل‌توجهی، طیف بسیار گسترده‌ای را شامل می‌شود؛ از کسانی که این تحولات را پیروزی برای آمریکا می‌دانند تا شخصیت‌هایی که به تداوم مقاومت ایران امید دارند. از تحلیلگری که معتقد است نباید در تفسیر اعتراضات از ریشه‌های تاریخی غافل ماند و سطحی‌نگر شد تا استاد دانشگاه مخالف ایران که از عصر پایان نفوذ این کشور در خاورمیانه سخن می‌گوید. در ادامه تلاش کرده‌ایم نمونه‌هایی از نگاه تحلیلگران عرب زبان، از طیف‌های مختلف سیاسی و فکری درباره حوادث ایران را جمع‌آوری کنیم.

  • واکنش غرب، اظهارنظر ترکیه

وزارت‌خارجه آمریکا زودتر از همه طرف‌های غربی همچون یک پیشگوی منتظر، در موضع‌گیری درباره وقایع اخیر ایران، از « بودن در کنار مردم ایران» سخن گفت؛ موضع‌گیری‌ای که با واکنش تحلیلگران و برخی ایرانیان خارج‌نشین  روبه‌رو شد که در توییتر از تحریم‌های گسترده آمریکا علیه مردم ایران و محدودیت‌های دارویی نوشتند. در چنین مواقعی کاربران ایرانی توییتر در داخل کشور هم به آمریکایی‌ها پاسخ می‌دادند اما این‌روزها به دلیل محدودیت دسترسی به اینترنت، این کار را ایرانیان خارج‌نشین انجام دادند. بعد از آمریکا، دیروز فرانسه و آلمان هم نسبت به وقایع اعتراضی اخیر ایران واکنش نشان دادند. سخنگوی آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان به خبرنگاران گفت که دولت ایران با گفت‌وگو به اعتراض‌های اخیر پاسخ دهد. وزارت‌خارجه فرانسه نیز در بیانیه‌ای موضعی مشابه داشت. 

مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه دیروز در خلال سخنان خود در نشست مجلس این کشور ضمن اشاره به تحولات اخیر ایران، خواستار پایان یافتن اعتراض‌های خیابانی شد. او گفت:‌ «امیدواریم اتفاقات اخیر در ایران هرچه زودتر به پایان برسد و بار دیگر آرامش به فضای این کشور بازگردد.» چاووش‌اوغلو همچنین تحریم‌های آمریکا علیه ایران را مورد انتقاد قرار داد و تاکید کرد که ترکیه همیشه با تحریم‌های ایران مخالف بوده است. وزارت خارجه روسیه اما واکنشی متفاوت داشت و اعلام کرد که از نظر مسکو، نیروهای خارجی احتمالا در پس دامن‌زدن به گسترش اعتراض‌ها و ناآرامی‌های ایران باشند.

نظرات تحلیلگران عرب‌زبان را در تصاویر زیر ببینید:

وقایع ایران از نگاه دیگران وقایع ایران از نگاه دیگران وقایع ایران از نگاه دیگران وقایع ایران از نگاه دیگران وقایع ایران از نگاه دیگران وقایع ایران از نگاه دیگران وقایع ایران از نگاه دیگران وقایع ایران از نگاه دیگران وقایع ایران از نگاه دیگران وقایع ایران از نگاه دیگران وقایع ایران از نگاه دیگران وقایع ایران از نگاه دیگران وقایع ایران از نگاه دیگران وقایع ایران از نگاه دیگران وقایع ایران از نگاه دیگران وقایع ایران از نگاه دیگران وقایع ایران از نگاه دیگران وقایع ایران از نگاه دیگران

برچسب‌ها:

نظر شما