شناسهٔ خبر: 36533741 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

۶۰۰ خانه در مناطق زلزله‌زده آذربایجان‌شرقی آواربرداری شد

تبریز - ایرنا - مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه بیش از ۲۰۰ دستگاه ماشین‌آلات سبک و سنگین کار آواربرداری در روستاهای مناطق زلزله زده میانه و سراب را انجام می‌دهند، گفت: تا کنون آواربرداری ۶۰۰ واحد مسکونی پایان یافته است.

صاحب‌خبر -

محمدباقر هنربر روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اعلام کرد: عمده آواربرداری روستاهای زلزله زده آذربایجان شرقی به پایان رسیده است و ۲۰۰ دستگاه تجهیزات آواربرداری هم اکنون در روستاهای میانه و سراب با تلاش شبانه روزی مشغول آواربرداری هستند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان‌شرقی با اعلام اینکه ۵۰۰ واحد پیش ساخته در روستاهای زلزله زده ایجاد می‌شود، گفت: هم اکنون فوندانسیون (پی‌ریزی) ۱۰۰ واحد تکمیل شده که بنیاد مسکن انقلاب اسلامی متولی ساخت این واحدهاست.  

هنربر با اشاره به اوج گیری تلاش امدادگران برای اسکان موقت زلزله زدگان روستایی به علت سرمای هوا، گفت: حدود ۲۵۰ اتاقک اسکان موقت و نیز ۵۰ واحد پیش ساخته در روستاهای دو شهرستان میانه و سراب توزیع شده است و ۱۰۰ اتاقک هم تا دو روز آینده به منطقه می رسد که به صورت تجمیعی در روستاهای آسیب دیده مستقر می‌شود.

وی اظهار کرد: طبق اعلام بنیاد مسکن تا کنون ۱۰۰۰ نفر متقاضی ودیعه ۱۰ میلیون تومانی اجاره بها هستند که سه میلیون تومان آن برای ۶۰۰ متقاضی واریز شده و مابقی هفت میلیون تومان نیز هنگام تحویل چادر واریز می شود.

هنربر همچنین از تشکیل ۱۵۰۰ پرونده برای بازسازی منازل مسکونی در میانه و ۵۰۰ پرونده نیز در سراب خبر داد و گفت: نقشه، پروانه و نیز سیمان ساخت این منازل مسکونی روستایی رایگان بوده و توسط بنیاد مسکن تقبل می شود.

وی از توزیع یکهزار و ۵۰۰ دستگاه هیتر برقی اهدایی از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و یکهزار بخاری برقی اهدایی از سوی آستان قدس رضوی در روستاهای زلزله زده آذربایجان شرقی خبر داد و افزود: چنانچه روستاییان نیازمند بخاری و هیتر برقی برای گرم کردن چادهایشان باشند، به دستور فرمانداران با مراجعه به دهیاران می توانند به تعداد مورد نیاز تهیه کنند.

به گزارش ایرنا، مقارن ساعت ۲ و ۱۷ دقیقه بامداد جمعه ۱۷ آبان ماه زمین لرزه ای به بزرگی ۵.۹ در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) شهرستان های میانه و سراب در آذربایجان شرقی را لرزاند.

بر اثر وقوع این زمین لرزه ۵۸۴ نفر مصدوم شدند و تعداد پنج نفر در روستای ورنکش شهرستان میانه جان خود را از دست دادند.

در حدود پنج هزار واحد مسکونی هم بین ۱۰ تا ۱۰۰ درصد آسیب دیده است.

نظر شما