شناسهٔ خبر: 36531367 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: آی‌تی ایران | لینک خبر

خودروی تمام الکتریکی فورد موستانگ Mach-E رونمایی شد

حانیه شریف

صاحب‌خبر -

اولین تجربه شرکت فورد در زمینه خودروهای الکتریکی، معرفی شد.

این شرکت روز یکشنبه، خودروی اس‌یو‌وی موستانگ Mach-E خود را رونمایی کرد. این خودرو در حالی معرفی شده که تصاویر تبلیغاتی آن، ماه‌هاست منتشر و اخبار و شایعات زیادی درباره اعلام می‌شده است.

بر خلاف بسیاری از دیگر رقبای الکتریکی این مدل جدید فورد، مانند محصولات شرکت‌های آئودی، مرسدس بنز یا جگوار، Mach-E تنوع بسیار بیشتری ارائه داده است.

ماخ ایی، در نسخه‌های مختلف ارائه می‌شود، 5 صندلی دارد و با یک بار شارژ قادر است حداقل مسافت 210 و حداکثر 300 مایل در ساعت را بپیماید. حتی یکی از نسخه‌های خودروی موستانگ Mach-E می‌تواند رکورد اکثر خودروهای اسپرت را در پر کردن سرعت از 0 تا 60 مایل در ساعت را بشکند. تعدادی از نسخه‌های این مدل قرار است اواخر 2020 برای مشتریان عرضه شوند و برخی دیگر از نسخه‌ها نیز تا بهار 2021 ارائه خواهند شد.

فورد، 5 نسخه مختلف از موستانگ ماخ ایی تولید کرده که هر کدام قابلیت‌های منحصر به فرد مخصوص خود را دارند.

لازم به ذکر است که این خودروها هیچ کدام ارزان قیمت نیستند. ارزان‌ترین نسخه از این مدل، از قیمت پایه 43.895 دلار شروع می‌شود. به علاوه مشتریان خودروی الکتریکی جدید فورد و دیگر خودروهای هیبریدی، مشمول مالیات فدرال 7.500 دلاری آمریکا خواهند شد.

اما افرادی که قادر به خرید چنین خودروی لوکسی باشند، امکانات و آپشن‌های مختلفی در دسترس خواهند داشت. فورد به کسانی که توان خرید این مدل را ندارند وعده داده که این شرکت به زودی طی سال‌های جاری، مدل‌های الکتریکی بیشتری عرضه خواهد کرد.

از نسخه پایه 43.895 دلاری موستانگ ماخ ایی شروع می‌کنیم.

شرکت فورد، این مدل را تحت عنوان مدل « Select» معرفی کرده است. نسخه سلکت خودروی موستانگ ماخ ایی، در دو تنظیمات rear-wheel drive(RWD) یا all-wheel drive(AWD) ارائه می‌شود که نسخه مجهز به AWD در بهار 2021 عرضه خواهد شد. هر دو مدل نیز به باتری با «رنج استاندارد» 75.7kWh مجهز هستند که فورد مخصوص خودروهای الکتریکی جدید خود طراحی کرده است. نسخه RWD، با رنج حداکثری تقریبی 230 مایل و با 355 اسب بخار قدرت طراحی شده و سرعت 0 تا 60 مایل را بین 6 تا 7 ثانیه پر می‌کند. نسخه AWD، تقریبا 1 ثانیه پر سرعت‌تر از مدل دیگر است ولی مسافت کمتری(210 مایل) نسبت به نسخه قبلی می‌پیماید. هر دو نسخه، در ایستگاه‌های شارژ پر سرعت، می‌توانند حداکثر 115 کیلو وات انرژی دریافت کنند. این در حالی است که دیگر مدل‌های موستانگ ماخ ایی، به اندازه 150 کیلو وات شارژ خواهند شد.

نسخه SELECT از موستانگ ماخ ایی، ارزان‌ترین مدل است ولی تا قبل از بهار 2021 عرضه نمی‌شود.

خودروی تمام الکتریکی فورد موستانگ Mach-E رونمایی شد

( تمام نسخه‌ها به همراه شارژر خانگی عرضه می‌شوند که می‌تواند به منبع‌های برق 120 ولت یا 240 ولت متصل شود. اما شارژر پر سرعت‌تر خانگی دیگری نیز توسط فورد عرضه خواهد شد.)

مدل بالاتر موستانگ ماخ ایی، نسخه Premium نام دارد که قیمت آن از 50.600 دلار شروع می‌شود و اواخر 2020 عرضه خواهد شد. مشتریان می‌توانند نسخه پرمیوم موستانگ ماخ ایی را با باتری با رنج متوسط خریده و یا با پرداخت پول بیشتر، باتری ارتقا یافته تر تهیه کنند. این دو نسخه نیز در دو مدل RWD یا AWD عرضه می‌شود.

در مدل‌های AWD نسخه پرمیموم از این خودرو، سرعت 0 تا 60مایل در ساعت، در 5.5 ثانیه پر می‌شود و در مدل  RWD، این سرعت در 6.5 ثانیه به دست می‌آید.

3 نسخه دیگر از موستانگ ماخ ایی عرضه خواهد شد اما نسبت به دو مدل سلکت یا پرمیوم، ساده‌تر هستند.

خودروی تمام الکتریکی فورد موستانگ Mach-E رونمایی شد

مدل The California Route 1 Mustang Mach-E قرار است اوایل 2021 با قیمت شروع 52.400 عرضه شود و تنها با تنظیمات RWD ارائه می‌شود. فورد تخمین زده که این مدل با یک بار شارژ، تا 300 مایل را می‌پیماید.

نسخه First Edition 59.900 دلاری نیز قرار است به صورت محدود اواخر 2020 و همزمان با نسخه پرمیوم، عرضه شود. نسخه First Edition، با تنظیمات AWD و باتری ارتقا یافته، می‌تواند با قدرت 333 اسب بخار، 270 مایل در ساعت بپیماید. قسمت‌های مختلف این نسخه رنگ‌های به خصوصی خواهد داشته که در دیگر نسخه‌های موستانگ ماخ ایی عرضه نخواهد شد.

MUSTANG MACH-E GT پرسرعت‌ترین، قدرتمندترین و گران ترین نسخه از این مدل خواهد بود.

و اما نسخه آخر، MUSTANG MACH-E GT نام دارد و تنها با تنظیمات AWD عرضه می‌شود. قیمت این نسخه از 60.500 شروع شده و تنها 250 مایل می‌پیماید ولی موتور متمایز الکتریکی آن، 459 اسب بخار قدرت دارد. با این موتور قدرتمند، این نسخه سرعت 0 تا 60 مایل در ساعت را تنها در 4 ثانیه پر می‌کند.

این خودرو، امکانات و قابلیت‌های مختلفی را به عنوان آپشن ارائه می‌کند مانند سقف شیشه‌ای پانورامیک یا سیستم صوتی B&O Play و غیره.

داخل این خودرو، فضای وسیعی ارائه شده و صندوق عقب نیز 29 فیت مکعب فضا دارد. همچنین فضای مجزایی به اندازه 4.8 فیت مکعب در جلوی خودرو در نظر گرفته شده، جایی که در خودروهی بنزینی جایگاه موتور و متعلقات است.

درست در بالای فرمان خودروی موستانگ ماخ ایی، سیستمی وجود دارد که سیستم مونیتورینگ راننده است. تمام نسخه‌های این خودرو مجهز به نسل دو سیستم کمک راننده پیشرفته فورد هستند که CoPilot 360. نام دارد. فورد می‌گوید برای اینکه این خودرو بتوند در آینده به صورت هندز فری یا بدون نیاز به دست راننده، در اتوبان‌ها تردد کند، این تکنولوژی نوین داخل این خودرو تعبیه شده است.

خودروی تمام الکتریکی فورد موستانگ Mach-E رونمایی شد

صفحه نمایش 10.2 اینچی دیجیتالی نیز روبروی راننده وجود دارد که تمام اطلاعات رانندگی را نمایش می‌دهد.  این صفحه نمایش، سه حالت یا Mode مختلف دارد که راننده می‌تواند انتخاب کند. حالت whisper، کمترین میزان از توجه راننده را جلب می‌کند. در حالت engage، اطلاعات بیشتری نمایان شده و در حالت unbridled، تمامی اطلاعات نمایش داده می‌شود.

اما روی داشبورد جلویی موستانگ ماخ ایی، صفحه نمایش 15.5 اینچی دیگری نیز وجود دارد که به صورت عمودی بالا و پایین می‌رود. با کمک این صفحه نمایش، راننده و دیگر سرنشینان خودرو می‌توانند همه چیر را کنترل کنند، از مسیریابی گرفته تا سیستم صوتی و سیستم گرمایش و سرمایش خودرو. فورد اعلام کرده که این صفحه نمایش به سیستم جدید نسل چهارم Sync اختصاصی این شرکت مجهز است که دسترسی به تنظیمات مختالف خودرو را راحت‌تر از قبل می‌کند.

وجود این سیستم، قابلیت پشتیبانی از سرویس‌های بدون سیم Apple CarPlay یا Android Auto را نشان می‌دهد.

صدای موتور داخل کابین خودر، قابل حذف است اما این امکان برای بیرون از خودرو وجود ندارد زیرا پای مسائل امنیتی برای عابرین پیاده مطرح است.

موستانگ ماخ ایی، اولین تلاش شرکت فورد برای ورود به بازار خودروهای الکتریکی است و این شرکت با استفاده از شهرت و محبوبیت مدل موستانگ خود تلاش دارد که اولین قدم خود را در این حوزه جدید، محکم و بی نقص بردارد.

نظر شما