شناسهٔ خبر: 36531262 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اعتماد آنلاین | لینک خبر

مجیدرضا حریری، رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

دولت نمی‌تواند فقط کالای در انحصار خود را گران کند/ دولت برای جبران کسری بودجه، نظام مالیاتی را اصلاح کند

مجیدرضا حریری گفت: بی‌پولی دولت قابل درک است، اما نباید تامین کسری بودجه با فشار بر معیشت اقشار ضعیف جامعه تامین شود. سایه سیاست چنان بر دوش اقتصاد ایران سنگینی می‌کند که بر همه زوایای زندگی مردم تاثیر گذاشته است.

صاحب‌خبر -

اعتمادآنلاین|هرگونه افزایش قیمت کالا برای تولیدکنندگان کالا ممنوع است؛ این مهم‌ترین محور سومین جلسه ویژه ستاد تنظیم بازار با تمرکز بر مبادی تولید و تامین کالا، در پی افزایش سه برابری قیمت بنزین، بود.

 

آن‌طور که حسین مدرس خیابانی، قائم‌مقام وزیر صمت، اعلام کرده است، وزارت بازرگانی هم از ابلاغیه سازمان حمایت از مصرف‌کننده و تولیدکننده، مبنی بر ممنوعیت هرگونه افزایش قیمت کالا از سوی تولیدکنندگان، حمایت خواهد کرد.

 

اما این حمایت اتاق بازرگانی در حالی اعلام می‌شود که رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در این باره نظر دیگری دارد.

 

مجیدرضا حریری در گفت‌و‌گو با اعتمادآنلاین، در واکنش به کنترل دستوری قیمت‌ها از سوی وزارت صمت گفت: دولت بر چه مبنایی کالایی را که در انحصار خودش است گران می‌کند، اما به تولیدکنندگان دیگر اجازه افزایش قیمت نمی‌دهد؟

 

حریری باور دارد: نباید معیشت مردم را به بازی گرفت، وقتی نظام اقتصادی تصمیم به افزایش قیمت کالایی مانند بنزین می‌گیرد باید مسئولیت تبعات آن را هم بپذیرد.

 

این فعال اقتصادی صحبت‌های خود را این‌طور ادامه داد: در اقتصادی که از ترس ایجاد جو روانی تورم، دستمزد کارگر افزایش پیدا نمی‌کند، هیچ استدلالی برای افزایش قیمت بنزین که بر هزینه‌های تولید تاثیر مستقیم می‌گذارد وجود ندارد؛ دولت به راحتی می‌تواند با اصلاح نظام مالیاتی کشور کسری بودجه خود را جبران کند.

 

به گفته این مقام مسئول در اتاق بازرگانی، بی‌پولی دولت قابل درک است، اما نباید تامین کسری بودجه با فشار بر معیشت اقشار ضعیف جامعه تامین شود.

 

رئیس اتاق ایران و چین عقیده دارد: سایه سیاست چنان بر دوش اقتصاد ایران سنگینی می‌کند که بر همه زوایای زندگی مردم تاثیر گذاشته است.

 

پس از اعلام سهمیه‌بندی سوخت در بیست و چهارمین روز آبان، گمانه‌زنی‌ها درباره افزایش قیمت کالاها و حمل‌ونقل مطرح شد؛ از همان روز جلسات فوق‌العاده در ستاد تنظیم بازار برای کنترل قیمت‌ها آغاز شد.

 

در همین حال وزارت صنعت، معدن و تجارت از بازرسی روزانه 30 هزار مورد برای کنترل قیمت‌ها در بازار خبر داده است که از نظر بسیاری از دست‌اندرکاران اقتصادی، این روند حتی در کوتاه‌مدت رکود تولید را تشدید خواهد کرد.

 

برچسب‌ها:

نظر شما