شناسهٔ خبر: 36531026 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

دروغ‌هایی که تمامی ندارد!

روزنامه جوان

صاحب‌خبر -
سرويس ورزشی جوان آنلاين: مدیریت مشکل اصلی فوتبال ایران است؛ این نکته‌ای است که سال‌ها بر آن تأکید شده و کارشناسان و اهالی فوتبال هم بار‌ها بر آن صحه گذاشته‌اند، اما نه تنها تغییری در شرایط حاکم بر این رشته ایجاد نشده، بلکه هر روز ناکارآمدی مدیریتی فدراسیون بیش از پیش مشخص می‌شود. سهمیه ایران در لیگ قهرمانان آسیا و حضور استقلال در مرحله پلی‌آف جدیدترین موردی است که نشان می‌دهد کار از ناکارآمدی گذشته و آقایان در مورد ساده‌ترین مسائل هم با مردم صادق نیستند.

قبل از بازی تیم ملی با عراق بود که مهدی تاج در شهر مشهد کنفرانسی خبری برگزار کرد و در همان کنفرانس موضوعات مختلفی مطرح شد از جمله بحث سهمیه فوتبال ما در لیگ قهرمانان. رئیس فدراسیون فوتبال در حالی با قاطعیت خبر سهمیه ۳+۱ ایران در رقابت‌های آسیایی را اعلام کرد که در دو سال اخیر AFC به فوتبال ما سهمیه ۲+۲ داده بود. با این حال آقای رئیس خودش یک سهمیه مستقیم به تیم‌های ایرانی داد و طبق گفته او تنها تیم پدیده باید به مرحله پلی‌آف می‌رفت. امروز، اما مشخص شده ادعای تاج صحت نداشته و علاوه بر شهرخودرو، استقلال هم باید برای صعود به مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا ابتدا در دو بازی پلی‌آف شرکت کند و در صورت موفقیت، آبی‌ها هم می‌توانند به دو تیم پرسپولیس و سپاهان بپیوندند!

در شرایطی که جامعه این روز‌ها با آن درگیر است شاید فکر کردن به چنین مسائلی دغدغه اصلی مردم به حساب نیاید، ولی مسئولان فوتبالی که خود را در حد مدیرانی حرفه‌ای و بین‌المللی تصور می‌کنند بهتر از هر کس دیگری می‌دانند که انتشار چنین اخبار کذبی چه تبعاتی برای فوتبال به دنبال خواهد داشت. تا همین یکی، دو هفته پیش استقلالی‌ها خود را آسیایی می‌دانستند در حالی که دو بازی سخت در پلی‌آف پیش‌رو دارند و با این مدل برنامه‌ریزی‌ها گذشتن از این مرحله برای تیم‌های ایرانی بسیار دشوار خواهد بود.
اگر رئیس فدراسیون یکی از کشور‌های صاحب‌نام در عرصه فوتبال چنین ادعایی را در یک کنفرانس خبری رسمی اعلام می‌کرد احتمالاً برکناری و استعفا اولین مرحله از مجازات او محسوب می‌شد و در مراحل بعدی مجبور بود در دادگاه پاسخگو باشد، اما اینجا در فوتبال ما خبری از این برخورد‌های قاطع و عبرت‌آموز نیست که اگر بود حداقل به یکی از سوءمدیریت‌ها و تخلفات گسترده فوتبال رسیدگی می‌شد.

این اولین باری نیست که اخبار دروغین از فدراسیون فوتبال به گوش فوتبال‌دوستان می‌رسد. تغییر داور دیدار ایران – عراق نمونه دیگری است که می‌توان در موردش صحبت کرد؛ پس از تغییر محل میزبانی بازی از بصره به شهر امان اردن، فدراسیون مدعی شد برای تغییر داور اردنی بازی با فیفا مکاتبه کرده و مکاتبات آن‌ها نیز جواب داده است. این در حالی بود که معلوم شد فدراسیون ایران درخواستی برای تغییر داور نداشته و از طرفی با میزبان شدن اردن، کنفدراسیون آسیا قاعدتاً اجازه نمی‌داد داوری از کشور میزبان بازی را قضاوت کند. در واقع آقایان با ادعا‌های دروغین خود تلاش کردند انجام روال عادی یک کار را به نام خود تمام کنند. حل شدن مشکل میزبانی ایران از تیم‌های عربستانی دروغی دیگر بود که مسئولان فدراسیون با افتخار از آن سخن گفتند، ولی گذشت زمان ثابت کرد که همچنان مجبوریم در زمینی بی‌طرف با سعودی‌ها روبه‌رو شویم.

معلوم نیست تا کی قرار است فوتبال کشورمان با مدیرانی اداره شود که اعتقادی به صداقت ندارند. تا کی می‌توان اخبار واقعی را از هواداران و رسانه‌ها پنهان و تصور کرد کسی به واقعیت پی نمی‌برد. از قدیم گفته‌اند ماه پشت ابر نمی‌ماند، چه برسد به ادعا‌های غیرواقعی که از ساختمان خیابان سئول مطرح می‌شود. ابهام اصلی اینجاست که آقایان به روی مبارک خود هم نمی‌آورند و همچنان با جدیت صندلی ریاست را دودستی چسبیده‌اند. در این سال‌ها هیچ برخوردی با این دست دروغ‌ها و وارونه جلوه دادن واقعیت‌ها نشده است. شاید اگر یک مدیر و یک رئیس به خاطر دروغ‌های به‌زعم خود کوچک مجازات می‌شدند، امروز شاهد دروغ‌های واضح فوتبالی‌ها نبودیم.

برچسب‌ها:

نظر شما